האוצר מתרכך: שוקל להזרים הון לאגרקסקו

האוצר: "לומדים את הבקשה להזרים 40 מיליון שקל" ■ עם זאת, במשרד מתנים את המימון בכך שכל בעלי המניות באגרקסקו ישתתפו בהזרמה

במשרד האוצר שוקלים להשתתף בהזרמת ההון לאגרקסקו, כדי שחברת היצוא החקלאי תמשיך להתקיים בתקופת הקפאת ההליכים. כך נודע ל"גלובס". מדובר בגישה שונה מזו שהציגו באוצר עד לפני מספר ימים, לפיה הם אינם מוכנים כלל להשתתף בהצלת החברה ולהזרים לה כספים.

ככל הידוע מתגבשת הסכמה במשרד האוצר לפיה המדינה תזרים כספים בהתאם לחלקה היחסי בחברה, קרי, כ-30% מהסכום הנדרש. המדינה תעשה זאת רק במידה שגם כל שאר בעלי המניות יזרימו סכום המבטא את חלקם היחסי בחברה. אגרקסקו היא חברה ממשלתית מעורבת שמלבד המדינה מחזיקים במניותיה גם מועצת הצמחים (כ-55%), מועצות חקלאיות נוספות (כ-4%) ותנובה (11%), שכבר הביעה הסכמה להזרים את הסכום הנדרש ממנה.

גורמים בכירים באוצר מסרו כי ההזרמה מותנית גם בבדיקה מקיפה של הסכום שדרש ד''ר שלמה נס, נאמן אגרקסקו, לצורך המשך קיום פעילות החברה לתקופה של חודשיים. הסכום עליו מדבר נס עומד על כ-8.5 מיליון אירו, אך באוצר מסתייגים ככל הנראה מהתחשיב שביצע. מלשכת שר האוצר סירבו היום להגיב על הדברים.

ביום שישי, יממה לאחר שהשופטת ורדה אלשיך אישרה הקפאת הליכים זמנית לאגרקסקו עד לדיון בביהמ"ש שייערך מחר (יום ב'), תקף נס את משרד האוצר המתמהמה בהגשת סיוע לחברה הקורסת.

"פניתי לבעלי המניות של החברה כדי לבדוק אפשרויות מימון, כאשר בעלת המניות העיקרית היא מדינת ישראל. תנובה נרתמה מיד לעניין ואילו נציגי המדינה - או שלא מבינים או שלא אכפת להם, וזה פשוט מקומם אותי", אמר נס בפני מאות חקלאים בכנס המגדלים השנתי של אגרקסקו, שהתקיים ביום שישי במלון דן פנורמה בתל אביב.

"ניהלתי שיחות וביקשתי בסך הכל להעמיד מימון שיוחזר להם כמעט בוודאות על מנת להציל אלפי חקלאים וחברה לאומית של המדינה. בהתחלה אמרו לי שהשרים לא יכולים להגיד כלום והפקידים מחליטים וכשדיברתי עם הפקידים אז לא קיבלנו תשובה".

הוא הוסיף וסיפר על תקרית עם אחד מבכירי האוצר: "דיברתי עם פקיד בכיר מאוד במשרד האוצר, הוא אמר לי שזה מאוד מעניין מה שאני אומר ומאוד חשוב. כשסיימנו את השיחה הוא כנראה לא ניתק את הסלולארי שלו ואני שומע אותו אומר למי שישב לידו בחדר, שהוא הפנה אותי למישהו אחר באוצר ואותו אדם כבר יידע איך להכניס לי ולכדרר אותי. הייתי בהלם של חמש דקות".

"זה עובר להם ליד הראש, זה לא העסק שלהם", הוסיף נס לתקוף את אנשי האוצר, "אני יוצא מדעתי בעניין הזה. אם לא יימצא מימון זו תהיה החלטה הרת אסון, החברה תלך לפירוק וכל ענף הייצוא החקלאי של ישראל יחטוף מכה גדולה."

אגרקסקו נקלעה למשבר נזילות על רקע הפסדים כבדים אשתקד, וחובותיה מסתכמים ב-106 מיליון אירו (כ-520 מיליון שקל). ביום שישי הציג נס את התוכניות שלו לתקופת הקפאת ההליכים והתמקד בדיון שייערך מחר בביהמ"ש המחוזי בתל אביב. כאמור, לטענתו, עלות מימון החברה למשך החודשיים הקרובים, שבהם יפעל לייצובה ולהכנסת משקיע, מסתכמת ב-8.5 מיליון אירו.

"קיבלנו מביהמ"ש ארבעה ימי חסד ואם עד הדיון בהקפאת ההליכים משרד האוצר לא יודיע על הסכמתו להזרים מימון לתקופת ההקפאה, החברה תלך לפירוק: העובדים יפוטרו, החקלאים יפסידו כסף רב וייגרם נזק אדיר לחקלאות הישראלית ולשמה ברחבי העולם", הזהיר נס.

"כולם יפסידו בגדול"

הוא הוסיף כי "אם ביום שני הקרוב לא נקבל אפשרות להפעיל את החברה בחודשיים הקרובים זו תהיה קטסטרופה. המשך הקפאת ההליכים הוא אינטרס לאומי, כאשר כל ענף הייצוא החקלאי נמצא על כף המאזניים. האלטרנטיבה איומה, כי אם נלך לפירוק כולם יפסידו בגדול".

אגרקסקו מעסיקה 475 עובדים, מתוכם 332 בישראל והיתר בסניפיה בחו"ל. במסגרת תוכנית התייעלות ראשונית שהוצגה לביהמ"ש ביום חמישי יש צורך בפיטורי מחצית מהעובדים, כאשר פיטורי 140 עובדים בשלב ראשון יביאו לחיסכון של 7 מיליון אירו בשנה. העובדים, בראשות יו"ר הוועד שאול צבעוני, הפגינו בימים האחרונים מספר פעמים, אך לא הצליחו להגיע עד כה להסכמות כלשהן עם הנהלת החברה.

כאמור, היקף החובות של אגרקסקו מסתכם ב-106 מיליון אירו, מהם כ-46 מיליון אירו לנושים מובטחים (בעיקר בנקים בישראל) ו-58.1 לנושים לא מובטחים (ספקים, מגדלים ומחזיקי אג"ח). בעקבות הפסדי אגרקסקו ב-2010 הצמידו רואי החשבון שלה לדוחות הכספיים הערת "עסק חי". את השנה החולפת סיימה החברה בהפסד של כ-33 מיליון אירו.

דובר משרד האוצר מסר בתגובה: "במשרד האוצר לומדים את הבקשה להזרים 40 מיליון שקלים למימון פעילות חברת אגרקסקו לתקופת הביניים שתיארך כחודשיים, לרבות גובה הסכום ושימושיו. יש לציין כי סכום זה מצטרף ל-55 מיליון שקלים שהמדינה הזרימה לאגרקסקו רק לפני כחצי שנה".