ליאור בן 18

בתאריך 1 ביולי 1993 התבצע פיגוע בירושלים. במרדף אחרי המחבלים נסגרו כבישים בכל האזור, ופקק אדיר של מכוניות השתרך עד שער הגיא. מכונית אחת סטתה אל שולי הכביש והחלה לנסוע במהירות לכיוון ירושלים. ניידת משטרה הפעילה את הסירנה, הדביקה את הרכב המתפרע ועצרה אותו. השוטר שניגש אל הרכב גילה בתוכו אישה בצירי לידה מתקדמים לצד בעלה הנוהג ברכב. כעסו התחלף בחיוך רחב. הוא קפץ לניידת, הפעיל את הסירנה ונסע גם הוא בשולי הכביש לכיוון הבירה, כשאחריו דולק רכבה של היולדת. המכונית הגיעה אל הדסה הר הצופים, וזמן קצר לאחר מכן נולד ליאור. זכור לי היטב הנוף הירושלמי המקסים שנשקף מחדר הלידה והשירים העבריים שהתנגנו ברדיו ביום הפיגוע. השבוע מלאו לו 18 שנים, וליום הולדתו ביקשתי לראיין אותו.

- ליאור שי, איך זה לגדול בבית של איש היי-טק?

"צברתי הרבה חוויות מסביב לעולם. לגדול עם אבא שהוא איש היי-טק לימד אותי שבחיים צריך לעבוד קשה, אבל שגם פוגשים הזדמנויות מעניינות. זה גם כיף, כי במקום שאני אלמד אותך על חידושים וטכנולוגיות, אתה תמיד צעד אחד לפני ומתמצא במה שקורה".

- יש זיכרון מיוחד שנחקק אצלך?

"פעם, כשהיית מנכ"ל של סטארט-אפ, נסענו לחופשה בדיסני ובמקום לבלות איתנו התעסקת כל הזמן במכירת החברה. כמה ימים אחרי-כן חגגנו את האקזיט, אבל אני זוכר שסדרי העדיפויות שלך נראו לי מוזרים".

- האם תשקול לעבוד אי-פעם בהיי-טק?

"ייתכן, אבל אני יותר בכיוון של יזמות, והתחום פחות משנה עבורי. חשוב לי ליצור יש מאין".

- מה התוכניות לצבא?

"הצבא משמעותי עבורי. אני רוצה להיות חייל קרבי".

- מה ההורים שלך היו רוצים שתעשה בצבא?

"אתם לא מתערבים, אבל אני מניח שהחלום שלכם בשבילי זה 8200, ומשם ישירות להיי-טק".

- לפני הצבא החלטת להתנדב לשנת שירות?

"התנדבתי לשרת בשבט הצופים בדרום תל-אביב ולעבוד עם ילדי העובדים הזרים. אני מאמין שבאחריותנו לדאוג לילדים האלה. אולי לא אתקן את העולם כולו, אבל מספיק לי לעזור אפילו לילד אחד בלבד".

- מה דעתך על מה שקורה במדינת ישראל?

"הממשלה לא מנסה להתמודד עם האתגרים האמיתיים שלנו. בתחומי הכלכלה והחברה, מדינת ישראל לא דואגת לאזרח הפשוט. לפי מה שבדקתי, המיסים על מצרכי היסוד הם מהגבוהים בעולם. הטייקונים אצלנו חוגגים".

- איך ההיי-טק משפיע על החיים שלך?

"הקדמה הטכנולוגית תופסת מקום חשוב בחיים שלי. אומרים עלינו שאנחנו דור מסכים מפונק. אבל אני וחברי פעילים בצופים ומשתמשים בהיי-טק למטרות חשובות, כמו תכנון מחנה קיץ באמצעות תוכנות תיב"ם (תכנון וייצור באמצעות מחשב), החלפת מידע בינינו ברשתות החברתיות ופרסום הודעות בפייסבוק וביו-טיוב. ועוד: בהפועל תל-אביב, אנחנו האוהדים מתארגנים באמצעות פורומים אלקטרוניים. לדעתי, פייסבוק הוא טוב למי שיודע להשתמש בו נכון, ואני משתדל".

- מה יהיה עם הפועל?

"אני לא אופטימי. הפועל היא אחד העסקים הבודדים שהצלחתו מעניינת את הלקוחות שלו הרבה יותר מאשר הבעלים שלו".

מזל טוב ליאור, אני אוהב אותך וגאה להיות אבא שלך.

יזהר שי הוא שותף כללי בקיינן פרטנרס ומנהל פעילות הקרן בישראל.