ביניש: "אין להכניס את תרבות הרייטינג לבית המשפט"

עימות ראשון בין נשיאת העליון, דורית ביניש, לראש לשכת עורכי הדין החדש, דורון ברזילי, בנושא משוב השופטים ■ ביניש: "אני בטוחה שגם דורון יבין עכשיו שדברים שרואים מכאן לא רואים משם"

עימות ראשון בין נשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש, לראש לשכת עורכי הדין החדש, דורון ברזילי, נרשם אמש (א') בטקס לציון סוף שנת המשפט שהתקיים בבית הלשכה בירושלים. נושא העימות - משוב השופטים, שברזילי הבטיח לבוחריו לחדשו אם ייבחר לראשות הלשכה.

"שופט איננו נבחן על-פי הכלים הפופולריים של 'כוכב נולד'", אמרה ביניש, "אין להכניס את תרבות הרייטינג לבית המשפט".

יצוין כי לראשונה ערכה לשכת עורכי הדין משוב שופטים בתקופת כהונתו של עו"ד שלמה כהן כראש הלשכה, השייך למחנה הנגדי מזה של ברזילי. אלא שביניש בחרה להתעמת עם ברזילי באירוע הפומבי המשותף הראשון שהם מקיימים לאחר היבחרו, וציינה כי היא "רוצה להאמין כי עם מעברו של דורון מהאופוזיציה להנהגה הוא יראה את הדברים העומדים לפנינו בראייה מנהיגותית ולא אופוזיציונית. אני בטוחה שגם דורון, מיד עם ראשית דרכו, יבין שדברים שרואים מכאן לא רואים משם".

לדברי ביניש, "המשוב נועד בראש ובראשונה ליצור יחסי תלות של השופט בעורך הדין, נוכח הנטייה הטבעית של שופט, כמו של כל אדם, לקבל משוב חיובי ולזכות באהדה במשוב. מצב דברים זה פוגע באי-התלות השיפוטית, והעכיר למשך מספר שנים את היחסים בין השופטים לעורכי הדין, כאשר השופטים מיאנו לקבל עליהם כללים שיערערו את האיזון הראוי בין כל הנוטלים חלק בהליך השיפוטי.

"חבל להתחיל עידן חדש כאשר הסיסמה המובילה נועדה ליצור מתח בין עורכי דין ושופטים. חבל לעסוק עכשיו בנושאים שיהיה בהם כדי לחבל במאמצים לשיפור עבודת בתי המשפט, ולמנוע הידברות יותר קונסטרוקטיבית ובונה מאשר חלוקת ציונים של עורכי דין לשופטים, ואפשר גם של שופטים לעורכי הדין. המטרה אינה צריכה להיות להטיל אימה על שופט".

ברזילי פתח אמנם את דבריו בהצהרה כי "לשכת עורכי הדין בראשותי מחויבת לשמירה על מערכת המשפט. אני רואה כחלק מחובותיי כראש הלשכה וכראש המערכת להיות משומרי הסף של מערכת החוק בישראל. נהיה נכונים להתייצב נגד מתקפות על מערכת החוק, ובכלל זה הפרקליטות ובתי המשפט. אנו נעמוד כחומה בצורה ונפעל כנגד מי שיבקשו לפגוע בשלטון החוק".

ברזילי אף הוסיף ואמר כי "בישראל יש מערכת משפט מפוארת. יש לנו מערכת שפיטה שיש להתפאר בה".

ועם זאת, ברזילי התייצב להגן על יוזמתו לחדש את משוב השופטים: "גם מערכת המשפט, בדומה לכל מערכת אחרת, אינה חפה מטעויות", אמר ברזילי. "משוב השופטים נועד לייצר כלי איכותי של ביקורת ולא נועד לנגח. בכל מדינה מתוקנת גופים נתונים לביקורת. המשוב הוא כלי שגם השופטים עצמם חפצים בו. גם הם מבינים שזהו כלי למדד טוב להישגיות. אני מתכוון לקבל את ההחלטה סביב משוב השופטים תוך הבנה והסכמה של הנוגעים בדבר.

"המטרה של משוב השופטים היא לא נגד אלא בעד, ויש לקלף את הציניות והאמירות הפופוליסטיות של אלה הטוענים כנגד המשוב ולהסתכל על התמונה הרחבה שעניינה שיפור וטיוב המערכות בדגש על מערכת כה חשובה כמו בתי המשפט. מערכת המשפט חייבת לגלות גם סובלנות לביקורת מבית ומחוץ. גם המבקרים אותה מבקשים את טובתה. הם עושים זאת בשם אותם ערכים עליהם חונכנו. להאיר את עיניהם של העוסקים במלאכה לבל ישגו".

"לשמירה על הסניוריטי יתרון עצום"

נשיאת העליון ניצלה את ההזדמנות גם כדי להשיב למבקריה בנושא שיטת הסניוריטי, שלפיה נבחרו עד היום נשיאי בית המשפט העליון לדורותיהם.

"כולם מדברים על שיטת הסניוריטי בבחירת נשיא בית המשפט העליון", אמרה ביניש, "אך נוכח מסע של חוגים המעוניינים לנגח את המערכת, יש ערפול רב של משמעויות עיקרון זה ושל ההשלכות שיהיו לביטולו. בבית המשפט העליון בכל שנות פעולתו נבחר לנשיא בית המשפט השופט הבכיר מבין השופטים. מסורת קונסטיטוציונית התפתחה בבית המשפט העליון כי הנשיא נבחר לפי הוותק. כך נבחרו כל נשיאי בית המשפט העליון, הנשיא אגרנט, הנשיא זוסמן, הנשיא לנדוי, הנשיא יצחק כהן וגם הנשיאים שמגר וברק".

לדברי ביניש, "לשמירה על הסניוריטי יתרון עצום. בית המשפט העליון הוא הערכאה השיפוטית העליונה - כל שופט שהגיע לערכאה זו משוחרר מכל מחשבה ומגמה של קידום. היעדר התחרות לקידום מבטיח את עצמאותם ואת אי-תלותם המלאה של השופטים.

"בעליון יש חשיבות עצומה לכך ששופט לא יצטרך לשאת חן בפני גורמים ממנים או בפני פוליטיקאים. זוהי הערובה לכך ששופט יהיה משוחרר לדון אך ורק על-פי מיטב מצפונו וכישוריו המקצועיים.

"היעדר תחרות מביא לשקט פנימי ומאפשר לכל שופט להכריע אך ורק לפי מיטב הבנתו המקצועית ומצפונו. שבירת עיקרון הסניוריטי עלולה לגרום לנזקים בתוך המרקם של היחסים ודרכי העבודה של שופטי העליון, ובמיוחד עלולה לגרום לפזילה של שופטים לשאת חן בעיני פוליטיקאים".

ביניש ציינה כי בניגוד לעליון, מעולם לא שררה מוסכמה שלפיה גם בבית הדין הארצי לעבודה נבחר הנשיא לפי עיקרון הסניוריטי. אלא שדבריה בנושא הסניוריטי גררו אמש תגובות מיידיות.

הפורום המשפטי למען ארץ ישראל הודיע כי "אין שום ערובה לכך שוותיק השופטים המכהנים הוא המתאים להיות נשיא - באף מוסד שלטוני או צבאי אין הוותק משמש מדד יחיד לבחירת העומד בראש המערכת. איש לא היה רוצה שמנהל בית-הספר של בנו יהיה דווקא המורה הוותיק ביותר".

ח"כ אורי אריאל, חבר הוועדה לבחירת שופטים, מסר כי "הנשיאה ביניש מייצגת אינטרס לגיטימי, אבל זהו אינטרס של בית המשפט העליון בלבד. הדמוקרטיה לא יכולה לדור בכפיפה אחת עם מציאות שבה שופטי העליון ממנים בלעדית את יורשיהם. ביטול שיטת הסניוריטי היא צעד משמעותי לקראת התיקון הדרוש".