הדילמה של ביבי עם ביבי

החשבון של ביבי (נתניהו), החשבון של ביבי (ירון), והחשבון של אטיאס - שר הבינוי והשיכון

הפגישה נקבעה להיום (ב') בשעה 18:00 בלשכת ראש הממשלה. הקרואים: ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שר השיכון, אריאל אטיאס, ומנהל מינהל מקרקעי ישראל, ירון ביבי. מטרת הפגישה, שיזם אטיאס, היא להעביר את ירון ביבי מתפקידו.

הנימוקים ליוזמת ההדחה עדיין לא פורסמו. הם צריכים להיות מקצועיים ונקיים. המצב שנוצר במשולש היחסים מוביל לפינות חסרות מוצא.

היום, אחרי סיום ההסכם עם עובדי המינהל, אפשר סוף-סוף להתחיל את התהליך הארגוני הפנימי בתוך המינהל, על-פי החוק החדש, ולהפוך את המינהל לרשות סטטוטורית חדשה. זוהי משימה ענקית. יש גם בעיות גדולות בטיפול בהסדרי הקרקע החקלאית. במקביל, המינהל צריך לשווק קרקעות בהיקפים גדולים. אולי דווקא כדאי לירון ביבי לפנות את המקום, לא לקחת את האחריות ליישום הרפורמה, ולהשאיר את העבודה למישהו אחר.

זווית משעשעת היא שבמסגרת הרפורמה במינהל, "הבייבי" של נתניהו, השתנו כללי המשחק של פיטורי מנהל המינהל. על-פי החוק, על מנת להדיח את מנכ"ל המינהל יש צורך להביא את הנושא לישיבת ממשלה, בהסכמת נתניהו, אטיאס ושר האוצר, יובל שטייניץ.

הממשלה צריכה לדון בסיבות ובנימוקים להדחה, ואם השתכנעה, היא צריכה להוציא לירון ביבי מעין מכתב התראה, שבו יפורטו הנימוקים לבעיות התפקוד שעליהן מדובר. ירון ביבי צריך לקבל זמן (שלא מוגדר בחוק) כדי לתקן את דרכיו ולהציג שיפור בביצועיו. רק אז העניין צריך להגיע שוב אל ראש המשלה ושרי השיכון והאוצר, וניתן יהיה להדיח אותו.

אם זהו המסלול - יחלפו עוד חודשים רבים עד שניתן יהיה להדיח את ירון ביבי. אחר כך יתחילו הליכים למציאת מנהל חדש למינהל מקרקעי ישראל (בשמו החדש "רשות מקרקעי ישראל"). תוקם ועדת איתור, יהיו לחצים, יוצגו מועמדים. ימשיך להיות שמח בתחום המקרקעין.

החשבון של נתניהו: הוא חייב את ש"ס ואת אטיאס מבחינה פוליטית, אבל הוא גם מחויב לרפורמה במינהל הנושאת את שמו והיא פסגת הישגיו ("הישג היסטורי"). מבחינה מקצועית, את הרפורמה העביר למענו ירון ביבי.

החשבון של אטיאס: למרות שאטיאס הוא יו"ר מועצת מקרקעי ישראל, לא הוא שיקבל את הקרדיט על הרפורמה במינהל, אלא נתניהו. על-פי ההסכם הקואליציוני בין הליכוד לש"ס, בהשלמת הרפורמה יוצב איש ציבור בתפקיד יו"ר מועצת מקרקעי ישראל, וכדי שזה יקרה אטיאס אמור לוותר על התפקיד. נתניהו בא לקראת אטיאס, ובמסגרת החקיקה הוציא את הסעיף הזה ושמר את תפקיד היו"ר לאטיאס.

החשבון של ירון ביבי: הוא עלול להיגרר, גם שלא מרצונו, לפינה של ירון זליכה, החשכ"ל לשעבר, וזה עלול לקרות אם יתעקש להישאר בתפקיד ויצליח לסתור כל טענה מקצועית נגדו. מנגד, אם יצליח בכך - איך מנכ"ל יכול להמשיך לתפקד כאשר השר הממונה מביע בו אי-אמון?

עמדתו של ירון ביבי לא ידועה. אחר הצהריים נפוצו שמועות על אפשרות לביטול הפגישה או הפיכתה לפגישת מנהיגות. תיאורטית, מי שיכול לפתור את הסבך הוא ירון ביבי, אם יודיע שהוא מתפטר מרצונו, ובתנאי ששמו המקצועי לא ייפגע.

אכן תסבוכת נאה.