להשקיע בסחורות חקלאיות? "נצל ההזדמנות עכשיו"

כך אמר סמנכ"ל בבית ההשקעות מיטב בתגובה לצניחת מחירי התירס והחיטה בכ-9% בסופ"ש ■ מנגד טוען אנליסט סחורות בבנק אגוד כי "הראלי עצמו, לפחות בטווח הנראה לעין, נגמר"

הצניחה של כ-9% במחירי התירס והחיטה במהלך סוף השבוע האחרון, ללא ספק הפתיעה את סוחרי בורסת החוזים העתידיים בשיקגו. ארה"ב היא יצואנית התירס והחיטה הגדולה בעולם, והטריגר לירידות היה נעוץ בדוח משרד החקלאות האמריקני. הוא הציג נתונים לגבי מספר שטחי הגידול של תירס וחיטה, שהיו גבוהים ב-2% מהערכות האנליסטים.

הירידות הצטרפו לסנטימנט השלילי שממנו סובלים באחרונה סחורות אלו, אשר ירדו בחודש האחרון ב-15% ו-30% בהתאמה.

- האם מדובר בפאניקה מוגזמת המהווה הזדמנות השקעה? והאם מגמת הירידות הזו תוביל לירידה במחירי מוצרי המזון ולהורדת האינפלציה בעולם?

"סחורות חקלאיות הן עניין מחזורי. מזה כשלושה חודשים אנחנו בהחלט ב-'HOLD' עליהן, עד שדברים יהיו ברורים יותר. הראלי עצמו, לפחות בטווח הנראה לעין, נגמר", אומר דורון דגול, אנליסט סחורות בבנק אגוד.

לדבריו, העצבנות בשווקים עשויה להימשך, ולהשפיע לרעה על התירס והחיטה. "למעט השיטפונות בארה"ב באמצע השנה, מבחינת פגעי טבע המצב טוב יותר מאשר בשנה שעברה".

לכך מוסיף דגול, כי "עליית מחירים כתוצאה ממשוואה הדוקה של היצע וביקוש, צריכה להשפיע על ההובלה הימית, ובניגוד ל-2008, שבה מדד BDI היה בשיא, היום זה לא כך. כמו כן, מספר פוזיציות הלונג על סחורות חקלאיות עדיין גבוה מאוד, ומגביר את הסיכון".

מבין הסחורות החקלאיות, מרגישים באגוד בנוח דווקא עם התירס. "מצב המלאים שלו נמוך מאוד, באופן שכל בעיה לא צפויה במזג אוויר עשויה להעלות את מחירו". באשר לחיטה דעתם פושרת, בעיקר בשל חזרתה של רוסיה ליצוא הסחורה, לאחר שהפסיקה זאת בעקבות השריפות שאירעו שם בשנה שעברה.

מנגד, אורן קפלן, סמנכ"ל בבית ההשקעות מיטב, מחזיק דעה הפוכה בנוגע לכיוונם של מחירי הסחורות החקלאיות בטווח הבינוני, ובפרט בנוגע לחיטה ולתירס. "מי שמעוניין להשקיע בסחורות חקלאיות, כדאי שינצל את ההזדמנות עכשיו. הירידות בעקבות הדוח היו 'אובר-שוטינג'. המלאים עדיין נמוכים, והחזירים בסין עדיין אוהבים תירס. שנה מהיום הסחורות החקלאיות יתנו, להערכתי, תשואה עודפת על נכסים אחרים, וגם הגנה אינפלציונית. התירס יהפוך להיות פחות פופולרי, בגלל שבארה"ב ביטל הרגולטור לפני כשבועיים את הסובסידיות על אתנול (שהתירס הוא אחת הדרכים להפקתו, ט' ב' פ')".

קפלן מציין, שעלות הפקת בושל חיטה יקרה מהפקת בושל תירס, ולכן "העובדה שהתירס נסחר כיום בערך באותו מחיר לבושל כמו החיטה, מהווה אנומליה.

מי שלא בטוח על כיוון השוק, מומלץ שיבצע שורט על התירס ולונג על החיטה דרך חוזים עתידיים. זהו פער שייסגר, להערכתי, בחצי השנה הקרובה, וגם אם המחירים ימשיכו לרדת בסחורות החקלאיות, ייפתח פער לטובת החיטה".

השניים סבורים, כי הירידה במחירי החיטה והתירס צפויה למתן את הלחצים האינפלציוניים העולמיים. "כדי שההשפעה תהיה אמיתית, המחיר צריך להישאר נמוך זמן מה, ואף להמשיך לרדת בחלק מהסחורות החקלאיות. לא כל ירידה במחיר מתגלגלת ישירות לצרכנים", אומר דגול.

הדרך הפופולרית לחשיפה: קרן סל

עבור מי שמעוניין להשקיע בתחום, נציין כי קרנות סל (ETFs) הן הדרך הפופולרית להיחשף לתירס ולחיטה. באשר לתירס יש את קרן CORN הנסחרת בארה"ב. קרן נוספת בסימול דומה נסחרת בלונדון. להשקעה בחיטה קיימת קרן הסל WEAT הנסחרת בלונדון. חשיפה כללית לסחורות חקלאיות ניתן לבצע באמצעות קרן הסל הפופולרית DBA, העוקבת אחר כ-10 סחורות חקלאיות, וביניהן גם התירס והחיטה.