ה"סופרטנקר" עברה במליאה: "נפתור את מצוקת הדיור"

(עדכון) - הצעת חוק הווד"ילם (ועדות הדיור הלאומי) של רה"מ נתניהו להאצת הבנייה למגורים עברה בקריאה ראשונה: "אני מתחייב לקצר את הפקק הענק בתכנון - זו אחת הסיבות העיקריות למשבר הנדל"ן"

הצעת חוק הווד"ילם (ועדות הדיור הלאומי) להאצת הבנייה למגורים (ה"סופרטנקר") עברה הערב (ב') בקריאה ראשונה במליאת הכנסת. 51 ח"כים הצביעו בעד ו-20 הצביעו נגד. לפי הצעת החוק יקודמו תוכניות למגורים בוועדות מיוחדות להאצת הבנייה במסגרת מסלול ירוק עוקף ביורוקרטיה למשך השנה וחצי הקרובות.

"אחת הסיבות העיקריות שיש משבר נדל"ן בישראל זה הפקק הענק בתכנון. לוקח כמעט 5 שנים בארץ לתכנן בנייה של בית - אני מחייב להוריד את משך הזמן הזה. ‏בעיית מצוקת הדיור הולכת ותופחת משנה לשנה ואנחנו מחוייבים להביא פתרון לבעיה הזו", כך אמר הערב (ב') ראש הממשלה בנימין נתניהו, לקראת ההצבעה בכנסת.

נתניהו הוסיף, כי "אני מביא היום מסלול ירוק לכנסת, שיאפשר לזוגות צעירים וחיילים להגיע לדירה ראשונה תוך פחות מ-5 שנים. הפקק האדיר שיש לנו הוא בביורוקרטיה, בתכנון ובשיווק דירות בישראל. אנחנו פחות או יותר בתחתית הסולם העולמי בתחום זה. המבנה הוא סבוך ולא ניתן לניהול. הרפורמה תפחית את החיכוך בין המנהל לוועדות, היא תתמקד בשיווק - מדובר בפריצת דרך היסטורית", לדבריו.

הווד"לים הם מסלול מהיר לתכנון שמטרתו להביא עשרות אלפי דירות לשוק לפי 3 עקרונות: הראשון הוא ועדה אחת בכל מחוז שתנהל את כל התהליך במסגרת ‏one stop shop‏. העקרון השני הוא שהתוכניות שהוועדה תאשר יגברו על כל התוכניות מלבד תוכנית המתאר הארצית. העקרון השלישי הוא לו"ז קצר וברור לדיון בוועדה.

‏‏רפורמה יסודית בתכנון ובבנייה

"הסיבה למצוקת הדיור הוא הפער בין שני מספרים - קצב גידול האוכלוסייה והשטח הקטן של המדינה", המשך נתניהו, האוכלוסיה גדלה ביותר מפי 10, אבל השטח נשאר אותו השטח וקצב בניית הדירות אינו מדביק את קצב גידול האוכלוסייה. ‏ככל שהולך וגדל הפער, המרחק של צעירים הולך וגדל מהשגת הדירה. הפער הולך וגדל, והיום יש פער של 60-100 אלף דירות חסרות. אם לא נסגור את הפער הוא יגדל לעוד 60-100 אלף דירות", לדבריו.

נתניהו הוסיף: "נקטנו בחמישה צעדים כדי להגדיל את מלאי הדירות. הצעד הראשון הוא לפתוח את עתודות הקרקע הגדולות במדינה, תוך השמת מהפכה תחבורתית המותחת את מדינת ישראל מהמרכז אל הגליל ואל הנגב.

"הצעד השני הוא לסייע לצעירים לקנות דירות בפריפריה במענקי מקום ב-28 יישובים. הצעד השלישי, שיעזור מאוד לפיתוח הנגב, הוא הורדת צה"ל לנגב. דבר רביעי שעשינו הוא לבטל את ההחלטה שאסרה על איסור בנייה במרכז הארץ והדבר החמישי הוא לתת תמריצי מס לבעלי דירות, בעיקר דירות להשקעה, על מנת שיכניסו את הדירות האלה לשוק".

נתניהו הדגיש שבצד חמש החלטות אלה, הפקק האדיר שהינו הגורם העיקרי לכך שאין מספיק דירות בארץ הוא פקק הביורוקרטיה בשיווק ובתכנון, לכן "מוכרחים להביא רפורמה יסודית בתכנון ובבנייה. לאזרחי ישראל אין זמן לחכות ולכן נעביר החלטה במסלול ירוק ל-18 החודשים הבאים כהוראת שעה למסלול ירוק לתכנון מהיר".

מוקדם יותר התייחס לנושא גם מנכ"ל משרד ראש הממשלה אייל גבאי, ואמר כי "מחירי הדיור במצב לא טוב". לדבריו, הפתרון הוא הרחבת היצע הדירות וקידום בנייה בפריפריה. "רכישת דירה בישראל דורשת בממוצע כ-150 משכורות, הרבה יותר בהשוואה למדינות אחרות בעולם", אמר גבאי.