מיוחד למגזין G: מכוניות ייחודיות במחירים "שפויים"

מחפשים מכונית ייחודית במחיר סביר? שוק המשומשות מעולם לא היה אטרקטיבי כל-כך ■ הסקר השנתי של G

לא מעט אנשים מגיעים לשלב בחיים שבו הם רוצים להשקיע קצת בעצמם. חשבון הבנק כבר התאזן, המשכנתה התכווצה, הילדים כבר עצמאיים ובחניה כבר יש להם לפחות מכונית אחת תכליתית ומשעממת. אחד הפתרונות ההדוניסטיים הקלאסיים לשלב הזה בחיים הוא רכישת "מכונית חלומות", שמטפחת את האגו על הכביש. הבעיה היא שבשוק הרכב החדש בישראל קשה מאוד למצוא מועמדות מטפחות-אגו בפחות מ-100 אלף דולרים. הפתרון ההגיוני הוא לאתר את המכונית הנחשקת בשוק הרכב המשומש.

המכוניות המשומשות היוקרתיות והמיוחדות בישראל סובלות מירידת ערך מהירה ומואצת, שנובעת בין השאר מכך שאנשים עם הרבה כסף לא מחפשים בדרך כלל מכונית משומשת. הביקוש המוגבל ומנגנוני הטרייד אין של היבואנים - שמוכנים לקלוט כמעט כל דבר כדי לסייע בסגירת עסקה על מכונית חדשה - הופכים את המכוניות עתירות הסטטוס לפנינים חבויות. נכון: צריכים להיות זהירים מאוד בתהליך הסינון ולהביא בחשבון עלויות תחזוקה בלתי צפויות. אבל: פערי המחיר העצומים בין החדשות למשומשות מקטינים את מקדם הסיכון.

לפיכך, וכפי שאנחנו נוהגים לעשות אחת לכמה חודשים, לבשנו חליפת בידוד עבה, סתמנו את האף וצללנו למים העכורים של שוק המשומשות, בשירות קוראינו הנאמנים. חזרנו מהמצולות עם בשורה: השקל שלכם שווה היום הרבה יותר מתמיד. השוק סובל כיום מעודף אכזרי של היצע, המגרשים סתומים במכוניות, ויש מוכרים פרטיים עם מכוניות במצב מצוין, שצריכים להחזיר תשלומים על המכונית החדשה שקנו ומוכנים להתפשר על מחיר המשומשת, ובלבד שלא להגיע למשחטות (המחיר) של הסוחרים.

קבלו כמה דוגמאות, במחירים שעשויים להפתיע.

ב.מ.וו סדרה 1: מכונת נהיגה ב-100 אלף שקל

יש כמה סיבות מדוע כללנו את סדרה 1 של ב.מ.וו ברשימה שלנו. בתור התחלה, זו מכונית שאישית היינו שמחים מאוד לשים בחניה: שלדת הנעה אחורית מינימליסטית, חדה וקלילה, שמפנקת את חובבי הנהיגה עם התנהגות כביש שמחיה את הקלישאה "כבר לא מייצרים אותן ככה"; הביצועים זריזים, אפילו עם המנוע הבסיסי בהספק 136 כוחות סוס, וכל זה ארוז באיכות ייצור גרמנית, שתוכננה לשלושים שנות שירות.

סיבה נוספת היא שלא מעט מכוניות ב.מ.וו סדרה 1 נרכשו בארץ בתור "מכוניות סגנון חיים" - ביטוי מעודן ל"מכונית שואו אוף". זה דווקא יתרון למחפשי המציאות בשוק היד השנייה, כיוון שהוא מבטיח זרם יציב של מכוניות צעירות (אחרי שנתיים-שלוש עוברים לצעצוע הבא), עם קילומטרז' נמוך יחסית, ולרוב גם במצב שמור ומלוקק.

הסיבה השלישית היא, שב.מ.וו 1 היא דוגמה קלאסית למכונית, שאין לה מחיר מחירון יבואן כחדשה. כלומר, רשמית יש לה מחיר מחירון, אך בפועל חלק גדול מהמכוניות הללו נמכרות בארץ ב"ימי מכירות מיוחדים", ב"מבצעי חיסול" ובדילים שונים ומשונים. במילים אחרות, חלק גדול מהלקוחות רוכשים אותן במחיר מציאה.

התוצאה: גמישות בנכונות לסגור עסקה, פערי מחירים גדולים בין מכוניות מאותו שנתון ופוטנציאל למציאות. ב-90 אלף שקלים מצאנו מכונית מודל 2005, יד שנייה עם 74 אלף קילומטרים בלבד "שמורה בקנאות". בסביבות 115 אלף שקלים - מחיר של יונדאי I20 - מצאנו שני אקזמפלרים של ב.מ.וו 120 ממודל 2009, שניהם ללא תאונות ועם פחות מארבעים אלף קילומטרים על השעון.

טיפ: נסו למצוא אחת ידנית. הן אמנם נדירות מאוד, אבל מוציאות את המקסימום מהמנוע.

סמארט פור-טו: חסינה משיני הזמן

הסמארט הדו-מושבית היא מכונית שהקדימה את זמנה. כל-כך הקדימה את זמנה עד שבעשר השנים האחרונות היצרנית שלה, מרצדס, כמעט לא טרחה לשנות את תכנונה הבסיסי. היא אמנם עברה כמה סבבים של עדכונים הנדסיים ומתיחות פנים, אבל בשורה התחתונה צריך מבט בוחן כדי להבדיל מבחוץ בין סמארט עם ותק של שש-שבע שנים על הכביש לבין מכונית חדשה "מהניילונים". כאז כן היום, זו מכונית זעירה וייחודית, ששונה מכל מה שנע על ארבעה גלגלים.

בשל ההיסטוריה הלא-יציבה של המותג סמארט בישראל (שכללה הפסקה ממושכת בשיווק) ההיצע של המכונית בשוק המשומשות מתרכז בשתי קטגוריות: כלים שהושכרו/נמכרו ללקוחות עסקיים ושימשו בזמנם בתור "לוחות פרסומות ניידים"; אלה עברו בדרך-כלל תחת הרבה נהגים, ולעתים קרובות לא זכו ליחס ולטיפול ראויים.

הקטגוריה השנייה כוללת כלים שנמכרו ל"משוגעים לדבר" ששמרו עליהם מכל משמר ומיעטו לנסוע בהם. גם מכוניות מבעלות פרטית נמכרות כיום במחירי מציאה והן מבטיחות יחס רציני מאוד של תשומת לב לשקל. בלוחות המקוונים מצאנו, למשל, סמארט מודל 2005 מיד ראשונה עם 26,500 קילומטרים בלבד על השעון. בעליה מצרף ספר טיפולים קבלות ומעיד עליה שהיא "במצב תצוגה". כל זה במחיר נדרש של 58 אלף שקלים - פחות מהמחיר של מיני מכונית יפנית או קוריאנית בסיסית ואנונימית.

טיפ: חובבי תשומת הלב יכולים להזמין מחו"ל ערכה של חיפויים חיצוניים מודולריים במגוון רחב מאוד של צבעים ובעיצובים שונים ומשונים, שתוכננו מבראשית עבור לקוחות שרוצים גיוון בחיים. ההרכבה היא סיפור קל ומהיר.

כביש-שטח: טוארג ב-160 אלף

לרכבי כביש-שטח מפוארים יש שני יתרונות גדולים למחפשי המציאות בשוק המשומשות: האחד הוא שרכב כביש-שטח, במיוחד מבית מותג יוקרתי, תמיד זוכה ליחס גבוה של סטטוס לשקל על הכביש הישראלי, אפילו אם מדובר בכלי שעבר כמה שנים טובות על הכביש; היתרון השני הוא שהכלים הללו סופגים ירידת ערך מואצת, שמביאה אותם קרוב יותר לכיס ממה שרוב האנשים מעלים בדעתם.

ניקח למשל תקציב של כ-150 עד 160 אלף שקלים, שבו אפשר לקנות כיום בשוק הרכב החדש גרסאות בסיס לא מאובזרות של כלים יפניים או קוריאניים בגודל בינוני, דוגמת יונדאי I35, סוזוקי ויטארה וכולי.

בטווח המחירים הזה אפשר לקנות כיום גם כמה דברים מפתיעים. במחיר מבוקש של כ-157 אלף שקלים, למשל, מצאנו פולקסווגן טוארג - רכב "כסף גדול" קלאסי - עם מנוע V6 בנזין, מודל 2004 מיד ראשונה, שמורה ומטופלת עם פחות ממאה אלף קילומטרים על השעון. כמה אלפי שקלים יותר יצרפו לחניה שלך רכב כזה אפילו ממודל 2007.

לא מספיק תשומת לב? ב-140 אלף שקל מצאנו טויוטה FJ קרוזר כחול מיבוא אישי, מודל 2007, מיד שנייה עם הרבה תוספות. אקזמפלרים אחרים מאותה שנת מודל, עם קילומטרז' נמוך מאוד, מוצעים בסביבות 175 אלף שקלים לפני מיקוח. עוד יותר תשומת לב לשקל? לכו על האמר H3, שעד היום גורר מבטי הערצה (לפחות בחוגים מסוימים). ב-135 אלף שקלים בלבד מצאנו מודל 2006 מיד ראשונה, עם 77 אלף קילומטרים על השעון ועם חבילת אבזור מפוארת.

קרייזלר קרוספייר: תשומת לב מובטחת

מי שישמור על ראש פתוח יגלה שגם בסביבות ה-100 אלף שקלים הוא יכול לרכוש לעצמו "מכונית חלומות" שמבטיחה לבעליה תשומת לב מבני/בנות כל הגילים - אידיאלי לאלה שמתחילים/מתחילות "סיבוב שני" בחיים.

דוגמה אחת היא הקרייזלר קרוספייר. קרייזלר תכננה את המכונית הזאת מבראשית כמכונית ראווה, שתכליתה לייצר באזז ציבורי סביב המותג המזדקן ולהביא אליו לקוחות חדשים. היא מבוססת על פלטפורמה ועל מכללים של מרצדס SLK, והיא אף הורכבה בגרמניה לפני שנשלחה לארצות הברית.

אמנם המכללים מעולם לא היו "המילה האחרונה" בתעשייה, אבל אין ספק שמדובר בעיצוב נועז ומרהיב, במיוחד במבט מאחור או מהצד. העיצוב מרתק גם כיום, ומיעוט המכוניות הללו על כבישי הארץ מבטיח שאפילו מכונית בת 7 תיצור התקהלות. אם מוסיפים לכך את העובדה שחלק גדול מההיצע מקורו ביבוא אישי, ושחלק גדול מהמכוניות נרכשו על תקן "צעצוע לסוף שבוע", מקבלים פוטנציאל למציאות.

ב-99 אלף שקלים מצאנו בלוחות קרוספייר קופה ידנית מודל 2005, מיד ראשונה פרטית ללא תאונות עם 37 אלף קילומטרים בלבד על השעון. ב-115 אלף שקלים מצאנו מכונית כזו מודל 2007, אוטומטית ושמורה מאוד עם 125 אלף קילומטרים על השעון. מי שרוצה להיות פזרן יוכל לרכוש ב-158 אלף שקלים אחת משנת 2008, שנת הייצור האחרונה, עם 22 אלף קילומטרים בלבד על השעון והרבה תוספות.

טיפ: הקבריו מושכת אפילו יותר תשומת לב, אולם היא יקרה יותר וחשופה יותר לוונדליזם.