גפני: "תופעת הריכוזיות במשק הגיעה לממדים מפחידים"

יו"ר ועדת הכספים בדיון בנושא הריכוזיות: "זה מסכן את ההליך הדמוקרטי כי הח"כים מתחילים לפחד, והם יהיו גם מעורבים בפריימריז" ■ ח"כ וקנין: "הציבור נמק, וזה יתפוצץ לכם בפנים"

"אין לנו עניין להילחם בעשירים אך קבוצה קטנה של משפחות שולטות על רוב המשק, הם השטלתו על מפעלים על רשתות וגם על כלי תקשורת", כך אמר היום (ד') יו''ר ועדת הכספים, משה גפני, בדיון מיוחד על פעילות ועדת הריכוזיות במשק.

"זה הגיע למימדים מפחידים, הסכנה והפחד שלי שגם מחר לא יהיה אפילו לכתוב על זה. זה נראה מחזה אפוקליפטי שהולך לרסק את הכול. זה גם מסכן את ההליך הדמוקרטי כי חברי הכנסת מתחילים לפחד מהם והם יהיו גם מעורבים בפריימריז. הממשלה הקימה ועדה אך לדעתי, היא פועלת בקצב איטי מדי", אמר גפני. "תופעת הקוטג' היא חלק מתוצאות הריכוזיות במשק", אמר.

אייל גבאי, מנכ''ל משרד ראש הממשלה, והיו''ר השני של הועדה אמר "אני לא קיבלתי טלפון אחד, מאף אחד, לא לחצים ולא שיחות, לא מהממשלה ולא מחוצה לה. היה לנו מאוד חשוב לגרום לכך שכל הרגולטורים יהיו חלק מהוועדה. שאלו אותנו מדוע אין חברים חיצונים. ראשית, יש מספיק אנשים מכובדים, הרבה דוקטורים ופרופסורים. שנית, אם הינו מתחילים להידרש לאנשי כאלו ואחרים, עד בעצם היום הזה לא היו מסיימים לכתוב את הסכם ניגוד העניינים שלו" אמר גבאי.

"יש ממונה על הגבלים העסקים - אסור לבלבל בין ריכוזיות ענפית, בה יש לממונה את כל הכלים, יש חוק ואפילו הוא התחזק לאחרונה. יש ריכוזיות משקית - אם יש בעיה במשק החלב, יש ממונה על ההגבלים, יש לו חוק ואם צריכים לחזק, אז נחזק", אמר גבאי.

ח''כ פאינה קירשנבאום אמרה בדיון כי היא בעד הפרטה, אך הפרטה חייבת להביא להגברת התחרותיות. "הממשלה חייבת לפקח ולבדוק שכך הדברים", אמרה . "הרגולציה חייבת לטפל בכשלי שוק: קרטלים, אוליגופולים וכו'. לו הרגולציה היתה מטפלת בכשלי שוק, אז לא היינו צריכים לדאוג לפיקוח, רגולציה נכונה וחזקה זה הפתרון. אני בעד הפרדה מסוימת בין פיננסי לריאלי אך אם לא תהיה רגולציה חזקה, בסופו של דבר, נמצא את עצמינו באותה קלחת ולא נשתפר", הוסיפה.

"המשפחות ימשיכו להשפיע, אם לא יהיו 30 משפחות, אז יהיו 18 משפחות. אז אולי נפגע להם בכסף אבל לא בהשפעה. אם תבוא ותיתן לרשות ההגבלים ותיתן לה שיניים, אז יבוא הפתרון. הם משתלטים על הפוליטיקאים כי הם לא יכולים לנהל קמפיין עם הסכום שמבקר המדינה מאפשר להם, ההשפעה שלהן לא תיפסק. אני בעד שהשוק יזרום ולתת לשוק לפעול" הוסיף ח''כ ציון פיניאן מהליכוד.

ח''כ יצחק וקנין מש"ס ניצל את ההזדמנות לתקוף את משרד האוצר ואת ראש הממשלה על יוקר המחייה. "אני לא יודע מאיפה אתם באים, אני בא מהשטח ויש כאן ניתוק מוחלט מהאזרח הפשוט שמשלם". וקנין אמר כי את האוצר מעניין רק דבר אחד: כמה כסף הם מכניסים לקופת המדינה ולא אכפת להם מהאזרח הנמק", אמר.

"אני לא מבין מדוע צריכים לשלם יותר מ-7 שקלים לליטר בנזין עם חבית דלק עולה 100 דולר כאשר לפני שנתיים חבית נפט עלתה 150 ושילמנו 5 שקלים, כי זו הדרך היעילה לחלוב את הציבור", אמר. "הציבור נמק וזה יתפוצץ לכם בפנים, אני חוזר ואומר- בסוף זה יקרה. אי אפשר לקנות דירה היום, אולי לכם יש כסף, זה 90% מהציבור. המדינה לא יכולה להתנער מהכול, כל הניירות האלו והועדות לא ואמרות לי כלום", אמר.