"פוטנציאל ההפסד למחזיקי האג"ח באגרקסקו אינו גבוה"

חברת מידרוג, שהעניקה לאגרקסקו דירוג גבוה ערב קריסתה, טוענת כי פעלה כשורה ■ מחזיקי האג"ח: "הכישלון אינו יתום, נגרום למדינה לממש את אחריותה לשערורייה"

רק בחודש אפריל עוד העניקה חברת מידרוג דירוג של A3 לאיגרות החוב של אגרקסקו. הייתה זאת אמנם הפחתת דירוג של דרגה אחת, אך גם הדירוג החדש נחשב לדירוג השקעה בינוני-גבוה. חודשיים בלבד לאחר מכן, קרסה חברת הייצוא החקלאי עד למצב של הקפאת הליכים שלו היא נדרשה בשבוע שעבר. מחזיקי האג"ח של אגרקסקו - גופים מוסדיים שסמכו על חברת הדירוג ועל בעלת השליטה בחברה, מדינת ישראל, כשרכשו אג"ח בהיקף של 200 מיליון שקל בסוף 2007 - בוחנים כעת נקיטת צעדים משפטיים נגד המדינה ונגד גורמים נוספים שלא התריעו על מצב החברה מבעוד מועד, למרות שהיו אמורים לעשות זאת.

במידרוג ניסו להסביר היום בתגובה לטענות כי הערכותיהם לגבי אגרקסקו הסתמכו על מידע שנמסר ע"י החברה, והתברר בדיעבד כשגוי. "מידרוג פעלה על פי הנתונים שהיו לפניה ובהתאם למתודולוגיית הדירוג", נמסר היום מהחברה. "בהמשך לדוח הדירוג, מידרוג מעריכה גם עתה כי פוטנציאל ההפסד למחזיקי האג"ח אינו גבוה".

אתמול התכנסו מחזיקי האג"ח של החברה בבית ציוני אמריקה בת"א ועודכנו על ידי עורכי הדין המייצגים אותם, יורם בונן ואברמי וול, באופציות העומדות בפניהם בשלב זה.

עו"ד בונן אמר היום ל"גלובס" כי "הכישלון אינו יתום ומחזיקי האג"ח יגרמו למדינה לממש את אחריותה לשערוריית אגרקסקו. המדינה היא האחראית לכל נזק שייגרם לכספי החוסכים, יש משבר אמון רחב ועמוק בינה לבין השוק המוסדי, והיא מתנערת מאחריותה. אף בעל שליטה לא היה מעז להתנהג כך ולדרוש שהנושים יממנו את ההקפאה".

בונן האשים עוד כי "באגרקסקו יש אי סדרים וחשדות שעולים מבחינת התנהלות החברה, שבפועל נשלטה על ידי המדינה", וציין כי "נבחנת הגשת תביעה נגד המדינה". הוא הוסיף כי "אנו בוחנים עילות תביעה נגד גורמים נוספים, כשגם הדוחות הכספיים של החברה מחייבים בדיקה מעמיקה. אם היה מדובר בדוחות של חברה ציבורית, אין ספק שהייתה נפתחת חקירה של רשות ני"ע".

עו"ד נס: אגרקסקו היא בונבוניירה

כדור השלג של קריסת אגרקסקו החל לפני כשבועיים, עת נחשף ב"גלובס" כי מידרוג הורידה את דירוג האג"ח של החברה בשבע דרגות, לדירוג ספקולטיבי של B1 עם אופק שלילי.

הדוחות הכספיים לשנת 2010, שעליהם התבססה מידרוג כשהורידה את דירוג החברה, היו שונים מהותית מהאומדנים שנמסרו לחברת הדירוג על ידי הנהלת החברה רק חודשיים קודם לכן. הסטייה מול האומדנים הייתה בשני פרמטרים עיקריים: הרעה מהותית בתוצאות הפעילות השוטפת של אגרקסקו, ומחיקה חד פעמית של נכסים בהיקף של 16.7 מיליון אירו.

למרות מצבה הקשה של החברה וחוסר ודאות לגבי המשך פעילותה, מעריכים גורמים המקורבים למחזיקי האג"ח כי לא צפויה להם "תספורת" משמעותית, בהתחשב בערכה הכלכלי ובמוניטין של פעילות אגרקסקו, ובהתחשב בזהות בעלת השליטה בחברה: מדינת ישראל.

גם נאמן אגרקסקו לתקופת הקפאת ההליכים, עו"ד שלמה נס, מקווה שנושי החברה יזכו לקבל חלק מכספם בחזרה, אך נזהר בדבריו: "נושא החובות יתברר רק לאחר המכירה, וככל שהיא תהיה מוצלחת כך ההחזר לנושים יהיה יותר טוב", הוא אמר היום ל"גלובס".

עו"ד נס מתרכז כעת בביצוע מהלך מכירה מהיר של אגרקסקו. לדבריו, התקבלו הצעות לרכישת החברה מישראל ומחו"ל, ולהערכתו בתוך חודש יהיו לה בעלי שליטה חדשים. בין השאר, הציע נס למגדלי התוצרת החקלאית, לקוחות החברה, להפוך לשותפים בבעלות החדשה על אגרקסקו. לדבריו, ברכישת החברה "יש יתרונות עצומים. מי שירכוש את אגרקסקו יקבל פלטפורמה אדירה שנבנתה במשך 55 שנים, וכוללת קשרים בכל העולם (אגרקסקו מייצאת כ-40% מהתוצרת החקלאית של ישראל, א' ש'). הרוכש יקבל את החברה נקיה מחובות עם אפשרות לפטר עובדים בחסות ביהמ"ש. אגרקסקו היא בונבוניירה על המדף - אין עוד הזדמנויות כאלה. החברה שווה הרבה כסף ויש לה יתרונות נוספים, כמו עשרות מיליוני אירו הפסדים לצורכי מס".