אריסון תקנה? הברוניצקים עשויים לוותר כליל על אורמת

(עדכון) - בני הזוג ניצחו במאבק השליטה אך עומדים בפני הפסד במלחמה: הלוואה של 600 מיליון ש' שנטלו יהודה ויהודית ברוניצקי מבנק הפועלים כדי להגדיל את החזקתם באורמת, מאלצת אותם כעת לנהל מגעים למכירת מניות השליטה בחברה

בני הזוג יהודית ויהודה ברוניציקי, אשר מזוהים יותר מכל עם חברת אורמת תעשיות אותה הקימו ביבנה בשנת 1965, החליטו לוותר על השליטה בחברה. הבוקר אישרה אורמת תעשיות, הנסחרת בבורסה בתל אביב, כי בני הזוג ניהלו מגעים למכירת חלק משמעותי מהחזקותיהם באורמת לחברת שיכון ובינוי של שרי אריסון.

אם אכן ימכרו הברוניצקים את מניות השליטה באורמת, הרי שמדובר מבחינתם בוויתור על מפעל חיים של שניהם: חברה תעשייתית מפוארת שהוקמה על ידם מאפס, והיקף הכנסותיה עומד כיום על כ-400 מיליון דולר בשנה.

שיכון ובינוי מצידה דיווחה כי ניהלה מגעים לביצוע השקעה מהותית של מאות מיליוני שקלים במניות אורמת. פירוש הדבר היא שאם עסקה כזו תצא לפועל, יפרדו בני הזוג, המחזיקים 35% ממניות אורמת בשווי שוק של מיליארד שקל, ממניות השליטה באורמת.

המו"מ למכירת המניות נעשה על רקע הצורך של בני הזוג לפרוע בסוף השנה את החוב העצום בסך של כ-600 מיליון שקל לבנק הפועלים (שגם הוא, כמו שיכון ובינוי, נשלט על ידי שרי אריסון). עם זאת, המו"מ בין שני הצדדים הופסק כרגע בעקבות פער באשר למחיר בו תרכוש שיכון ובינוי את המניות מידי הברוניצקים, כך שייתכן כי בסופו של דבר העסקה לא תצא לפועל.

החזקתה העיקרית של אורמת תעשיות היא באורמת טכנולוגיות (60%) הנסחרת בוול-סטריט, ועוסקת בהפעלת תחנות חשמל גיאותרמיות וייצור ציוד לתחנות אלו ברחבי העולם. כנשיא חברת אורמת טכנולוגיות ומנהל התפעול הראשי שלה, מכהן יורם ברוניצקי, בנם של בני הזוג.

בני הזוג יתקשו לפרוע ההלוואה

עד לשנת 2007 שלטו בני הזוג באורמת תעשיות ללא בעיות מיוחדות למרות שהחזיקו פחות מ-30% מההון. במהלך אותה שנה החלה קבוצת הנדל"ן גזית אינק, בשליטת חיים כצמן ודורי סגל, לרכוש מניות אורמת תעשיות, ועד פברואר 2008 הגיעה החברה להחזקה של 19.35% מההון, באמצעות מניות שנרכשו בעלות כוללת של כ-1.2 מיליארד שקל.

בתגובה לאיום על שליטתם באורמת, רכשו הברוניצקים מניות במחיר של 61.78 שקל למניה, בהיקף כולל של כ-600 מיליון שקל, ועלו להחזקה של כ-35% בחברה (ראו תזכורת במסגרת). את המימון לרכישה קיבלו בני הזוג מבנק הפועלים שהעניק להם הלוואה בהיקף של 150 מיליון דולר, כשבתמורה שיעבדו בני הזוג חלק מהחזקתם בחברה.

הרכישה נעשתה במחירי שיא, ובהמשך, בעקבות ירידת שוויה של מניית אורמת, וירידה ביחס הכיסוי של המניות המשועבדות להיקף החוב, נאלצו הברוניצקים לשעבד את כלל החזקותיהם באורמת תעשיות, ששווין כיום עומד כאמור על כמיליארד שקל.

בסוף השנה צריכים השניים לפרוע גם את תשלום הקרן הראשון, אך ככל הידוע אין בידיהם את המקורות לעשות כן. מאז רכישת המניות הנוספות לא חילקה אורמת תעשיות דיבידנדים גדולים, ותחת זאת המשיכה בחלוקת הדיבידנד המסורתית, שבשנתיים האחרונות הסתכמה בכ-11 מיליון דולר לשנה.

בניסיון למצוא מקורות לתשלום החוב, ניהלו לאחרונה בני הזוג מגיעים עם קרן הפרייבט אקוויטי פימי. תנאי המסגרת היו שפימי תעמיד לבני הזוג הלוואה בהיקף של 100 מיליון דולר, שתחליף את ההלוואה לבנק הפועלים, כאשר לפימי יינתנו אופציות הניתנות למימוש למניות אורמת תעשיות שבידי הברוניצקים. בהמשך שינו הברוניצקים כיוון והחליטו למכור את מניותיהם על מנת לפרוע את החוב לבנק הפועלים. כאמור, מו"מ בעניין החל עם שיכון ובינוי כשכעת קיימים פערי מחיר בין הצדדים.

תוצאות חלשות

מאז הפרסומים בחודש שעבר על מגיעים בין אורמת לקרן פימי, טיפסה מניית אורמת תעשיות בכ-25% למחיר של 24 שקל, המשקף לה שווי של 2.8 מיליארד שקל. עד אז, סבלה המניה מחולשה הנובעת מהמעבר להפסד של חברת הבת, אורמת טכנולוגיות. את שנת 2010 סיימה אורמת טכנולוגיות עם ירידה של 46% ברווח הנקי, ל-37 מיליון דולר. הירידה נובעת מירידה חדה בהכנסות מגזר המוצרים, וכן מקשיים בהפעלת תחנת הכוח בצפון בראולי, שגם הביאה להפסד של 9 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2011. על רקע זה איבדה מניית אורמת טכנולוגיות מתחילת 2010 כ-40% מערכה.

התוצאות החלשות של אורמת טכנולוגיות לא השפיעו רק על מחיר המניה, אלא גם על המענק השנתי שמקבל כל אחד מבני הזוג. השכר השנתי של יהודה, יו"ר אורמת תעשיות ואורמת טכנולוגיות, ושכרה של יהודית, המכהנת כמנכ"לית שתי החברות, עומד על 124 ו-150 אלף דולר, בהתאמה.

הבונוס השנתי של כל אחד מהם עומד על 0.75% מהרווח הנקי המאוחד של חברת הבת, שמעל 2 מיליון דולר. כך, אם בשנת 2009 הם קיבלו מענק בגובה של כ-560 אלף דולר (בנפרד), הרי שבשנה החולפת הצטמק הבונוס ביותר מחצי על רקע הירידה ברווחיות אורמת טכנולוגיות, ועמד על כ-265 אלף דולר בלבד.

גם בשכרו של בנם של בני הזוג, יורם ברוניצקי, נרשמה ירידה. שכרו השנתי עומד על 180 אלף דולר, אולם היקף המענק שלו נחתך כמעט בחצי, מחצי מיליון דולר ב-2009 לכ-264 אלף דולר ב-2010.

שיכון ובינוי: משקיעה עשרות מיליוני ש' באנרגיה מתחדשת

קבוצת שיכון ובינוי שבשליטת שרי אריסון היא חברה יזמית הפועלת בעיקר בתחומי הנדל"ן למגורים והתשתיות בישראל ובחו"ל. החל מ-2006 החלה החברה לפתח את תחום האנרגיה המתחדשת באמצעות חברה בת ("שיכון ובינוי אנרגיה מתחדשת") שעיקר פעילותה הוא פיתוח פרויקטים תרמו-סולאריים. עד היום השקיעה שיכון ובינוי בתחום עשרות מיליוני שקלים, אך אם תזכה במכרזים שניגשה אליהם התמונה תשתנה לחלוטין והיקף ההשקעה הזה יגדל משמעותית. אם העסקה לרכישת מניות אורמת תצא לפועל, הרי שמבחינת שיכון ובינוי מדובר בהשקעה אסטרטגית ולא פיננסית. בעבר ניהלה החברה מו"מ לרכישת חברת האנרגיה הסולארית סולל, אך לבסוף נרכשה האחרונה על ידי סימנס.

נכון להיום יש לשיכון ובינוי פרויקט תרמו-סולארי בהיקף של 120 מגה וואט, המוקם בשטח קיבוץ צאלים שבצפון-מערב הנגב. בפברואר היא הגישה ביחד עם חברת סימנס הצעה למכרז שפרסמה הממשלה למימון והקמה של פרויקט תרמו סולארי נוסף, בהיקף של 110 מגה וואט, סמוך לקיבוץ אשלים, אף הוא בנגב.

תחום נוסף שבו עוסקת שיכון ובינוי אנרגיה מתחדשת הוא ייצור חשמל סולארי פוטוולטאי על גבי גגות וקרקעות בישראל ובחו"ל. שיכון ובינוי פועלת גם בשותפות (50%) עם קבוצת דלק של יצחק תשובה בתחום של ייצור חשמל על בסיס גז טבעי באשדוד, בהספק של 120 מגה וואט. תחום מעניין נוסף בו היא פועלת הוא יעילות אנרגטית, באמצעות החזקה של 21% בחברת PowerSines, הפועלת בישראל ובחו"ל להפחתת הביקוש לחשמל באמצעות טכנולוגיה ייחודית בשם הנדסת הספק.

הבוקר הודיעה שיכון ובינוי על התקדמות במו"מ לרכישת מלוא החזקותיה של אורתם סהר בפרויקט מעלה הגלבוע (הפקת חשמל מאנרגיה שאובה) ומתן אופציה לרכישת פרויקט מנרה. תמורת החזקות אורתם במעלה גלבוע, צפויה שו"ב לשלם 44 מיליון שקל, וכן תמורה נוספת שתועבר בהתאם לביצועי הפרויקט.

מאבק שליטה שכולם הפסידו בו

ארבע שנים חלפו מאז ניצת מאבק השליטה באורמת, שבדיעבד גרם נזק לכל המעורבים בו. ביוני 2007 רכשה קבוצת הנדל"ן הרב לאומית גזית אינק, שבשליטת חיים כצמן ודורי סגל, כ-12% ממניות אורמת והגדילה בהדרגה את החזקותיה בחברה עד לשיעור של קרוב ל-20%, בהשקעה של כ-1.2 מיליארד שקל.

בעקבות המהלך פרץ מאבק רווי יצרים פרץ בין כצמן וסגל האגרסיביים, לבין בני הזוג יהודה ויהודית ברוניצקי, מייסדי אורמת ובעלי השליטה בה. למרות שראשי גזית אינק הכחישו כוונות להשתלט על החברה, בשוק ההון היו מי שהעריכו שזאת מטרתם, או שהם מתכוונים לכל הפחות לקחת חלק פעיל בניווט החברה.

גם בני הזוג ברוניצקי סברו כך, ולכן הם הגיבו ברכישת ענק משלהם. הם הגדילו את חלקם באורמת ב-7% תמורת כ-600 מיליון שקל, השקעה שאותה מימנו בהלוואה מבנק הפועלים. ניסיון ההשתלטות נהדף, ומאז, על רקע ירידה חדה במניית אורמת, נאלצו כצמן וסגל המאוכזבים להפחית כמחצית מהשקעתה של גזית אינק בחברה, ובהמשך מכרו חלק מהמניות.

אשתקד, הודה דורי סגל כי "טעינו בניתוח של ההנהלה והדירקטוריון. ראינו חברה עם הרבה מאוד פוטנציאל. הענף הוא ענף טוב וחברות גיאותרמיות ואנרגיה מתחדשת אחרות פעלו יפה בשנים האחרונות. החולשות שזיהינו היו בצד הפיננסי, וחשבנו שנוכל לתרום מיכולתנו... הנושא הפיננסי לא היה מקצועי בלשון המעטה".

הפסד של כ-600 מיליון שקל באורמת בהחלט הכאיב לגזית אינק, אך עדיין מדובר היה בהפסד שענקית הנדל"ן מסוגלת לספוג ולהמשיך הלאה. לא כך הם פני הדברים עבור בני הזוג ברוניצקי, שביצעו את רכישותיהם בעת שמניית אורמת נסקה למחיר של 62 שקל (כמעט פי 3 מהמחיר הנוכחי). הרכישות הללו אומנם הביאו את בני הזוג להחזקה של 35% באורמת - שהבטיחה את המשך שליטתם בחברה - אך החוב הכבד גורם להם כעת לפעול למכירת החזקותיהם באורמת, ואולי אף לוותר על מפעל החיים המפואר שהקימו.