מפעל הפיס מוציא למכרז את תקציב הפרסום

מדובר בתקציב בהיקף 40 מיליון שקל בשנה, המטופל כיום ע"י גיתם ואדלר ■ על התקציב יוכלו להתמודד רק משרדי פרסום גדולים ■ הפיס הותיר לעצמו מרחב תמרון רחב בבחירת הזוכה

תקציב הפרסום של מפעל הפיס יוצא למכרז - כך נודע ל"גלובס". היקף התקציב עומד על כ-40 מיליון שקל. מפעל הפיס פנה בימים האחרונים למספר משרדי פרסום והזמין אותם להתמודד על התקציב. התקציב מטופל כיום במשרדים גיתם ואדלר-חומסקי.

ממסמכי המכרז שהגיעו לידי "גלובס" עולה כי בפועל יכולים להשתתף בו רק משרדי פרסום גדולים. תנאי הסף קובעים כי במכרז יוכל לקחת חלק רק משרד שהיקף הפעילות הריאלית שלו (לא על-פי נתוני המחירון של יפעת בקרת פרסום) עומד על 12 מיליון שקל. עוד נדרש המשרד ללפחות לקוח אחד של 2 מיליון שקל, שבו הוא טיפל לפחות שנתיים מבין 3 השנים האחרונות.

אמנם בשוק לא מפורסמים נתוני היקפי הפרסום הריאליים בכל משרד, אך ההערכות הן כי מבחינת היקפים יוכלו להשתתף 6 משרדים בלבד: מקאן-אריקסון, באומן-בר-ריבנאי, שלמור-אבנון-עמיחי, אדלר-חומסקי, גיתם BBDO וראובני-פרידן.

יהושע וגליקמן-נטלר-סמסונוב יכולים להשתתף מבחינת ההיקפים, אך הם מטפלים בתקציבים מתחרים - טוטו ו-ווינר.

מתמקדים בקריאייטיב

בחירת המכרז תיעשה על-פי פרמטרים איכותיים ומסחריים, כשהדגש הוא דווקא על הפרמטרים האיכותיים שיהוו 85% מהציון הכולל. ההצעה המסחרית תהווה רק 15% מהשקלול הכולל. המשמעות היא שאנשי מפעל הפיס מותירים בידם הרבה חופש בחירה בנוגע לזהות הזוכים.

בשלב הראשון תיבחן העמידה של המשרדים בתנאי הסף. השלב השני יכלול שני מרכיבים - 65% מהניקוד. בשלב זה יינתנו לאלמנטים שקשה למדוד בצורה אובייקטיבית: בחינת הקריאטיביות של המשרד, אנשיו, לקוחותיו, יכולות אסטרטגיות והתרשמות אנשי מפעל הפיס מהמשרד. 35% נוספים יוענקו על פתרונות אסטרטגיים וקריאטיביים שיינתנו על-פי בריף.

תקציב הפרסום של מפעל הפיס עורר בעבר לא מעט הדים תקשורתיים: בעבר נוהל תקציב הפרסום באופן עצמאי על-ידי מפעל הפיס, כשהפרסומאי ראובן אדלר, מבעלי אדלר-חומסקי, שימש כיועץ חיצוני. בשלב מאוחר יותר הוכנס לעבודה גם משרד הפרסום באומן-בר-ריבנאי.

בשנת 2000 קיים מפעל הפיס מכרז מתוקשר על תקציב הפרסום שלו, שבעקבותיו התווסף למערך הפרסום מקאן-אריקסון. באמצע 2003 החליט מפעל הפיס לצמצם את מערך הפרסום שלו לשני משרדים, וסיים את ההתקשרות עם מקאן-אריקסון - מהלך שהביא לחילופי האשמות הדדיים בתקשורת ואף לבדיקה של מבקר המדינה, שהמליץ על קיום מכרזי פרסום קבועים למרות שמפעל הפיס אינו כפוף לחוק חובת המכרזים.

ב-2006 הוחלט במפעל הפיס על יציאה למכרז תקציבי הפרסום. במכרז התמודדו באומן-בר-ריבנאי, אדלר-חומסקי, גיתם BBDO, ראובני-פרידן, גלר-נסיס, פובליסיס-אריאלי וזרמון-גולדמן. לשלב הגמר הגיעו באומן, גלר, גיתם ואדלר. כאמור, גיתם ואדלר זכו בתקציב, והם מטפלים בו מאז.