הבינלאומי במו"מ עם "חבר" על החזקותיו באוצר החייל

ל"חבר משרתי הקבע" 26% ממניות אוצר החייל וברשותו אופציה שתפקע ב-20 באוגוסט, המחייבת את הבינלאומי לרכוש אותן ב-400 מיליון שקל ■ הערכות שהאופציה תוארך ותנאיה ישופרו

הבנק הבינלאומי , בניהולה של סמדר ברבר צדיק, מנהל מו"מ עם "חבר משרתי הקבע" לגבי אחזקות "חבר" בבנק אוצר החייל. כך נודע ל"גלובס". הבינלאומי הוא בעל השליטה בבנק אוצר החייל (73.8%) ואילו "חבר" מחזיק 26.2% ממניות הבנק וכן באופציית PUT המחייבת את הבינלאומי לרכוש ממנו אחזקות אלו תמורת כ-400 מיליון שקל. המחיר מחושב לפי מכפיל של 1.8 על הון הבנק, כיום 860 מיליון שקל, והתאמות למדד.

האופציה שניתנה ל"חבר" בזמן רכישת אוצר החייל מבנק הפועלים בשנת 2006, תפקע ב-20 באוגוסט וכעת מתנהל בין הצדדים משא ומתן בעניין. מטעם "חבר" מנהלים את המו"מ היו"ר אל"מ צחי עין גל והמנכ"ל סא"ל שלומי אברהם, המכהנים גם כדירקטורים בבנק אוצר החייל. עין גל צפוי לפרוש מתפקידו בנובמבר ויוחלף על ידי אל"מ אייל קרוליצקי שימונה לדירקטור בבנק.

מבחינת "חבר" קיימות שלוש חלופות - (1) לחייב את הבנק הבינלאומי לממש את האופציה ולרכוש את המניות, (2) להאריך את האופציה לעוד מספר שנים ולשפר את תנאיה, (3) להחליף את מניותיו בבנק אוצר החייל במניות בשווי דומה בבנק הבינלאומי.

החלופה הסבירה על פי הערכות, היא הארכת האופציה ושיפור תנאיה. במקור הוצמדה האופציה למדד 1.5% ויתכן ששיעור הריבית יגדל. "השותפות עם חבר היא שותפות טובה ואסטרטגית", אמרה בתגובה ברבר צדיק.

גם החלפת מניות בנק אוצר החייל במניות הבינלאומי היא חלופה טובה מאוד מבחינת "חבר" והערכה היא כי במקרה זה יקבל "חבר" כ-7% ממניות הבינלאומי. אך מדובר באירוע מס שיחייב את "חבר" בתשלום מס גבוה ואין לצה"ל עניין בכך. ייעוץ בנושא זה מקבל "חבר" ממשרד עו"ד שקל. בנוסף, מדובר בפרוצדורה ארוכה המחייבת אישור בנק ישראל, תשקיף והקצאת מניות.

מקורבים למו"מ מציינים כי החלופה הפחות מועדפת מבחינת "חבר" היא לחייב את הבינלאומי לרכוש את המניות. אמנם "חבר" תקבל כ-400 מיליון שקל, אך החשש בצה"ל הוא כי סכום זה "ינקר עיניים" ויגרום למחלוקת עם משרד האוצר שאף עשוי לדרוש את קיזוז תקציב הביטחון בהתאמה.

הקשר בין "חבר" לבין בנק אוצר החייל מהותי מאוד. עמיתי "חבר" הם בסיס הלקוחות העיקרי של הבנק - 40 אלף משרתי קבע וגמלאי צה"ל מהווים כשליש מלקוחות הבנק ונהנים מרמת שכר הגבוהה מהממוצע במשק.

בשנת 2006 מכר הפועלים את אוצר החייל לבנק הבינלאומי במחיר של 703 מיליון שקל - ששיקף לבנק שווי של כמיליארד שקל ובמכפיל הון של 1.8. לאחר המכירה נטל על עצמו הבינלאומי את התחייבות בנק הפועלים כולל אופציית PUT, לרכישת אחזקות חבר במחיר הרכישה.