רגע לפני: ר"ג עתרה לבג"ץ נגד פתיחת מחלף אם המושבות

עיריית ר"ג מבקשת לעצור את פתיחת המחלף שתוכננה ליום שלישי הקרוב ■ הסיבה: טרם הוסדר המשך ציר התנועה ברחוב אבא הלל בר"ג ■ "המעשה ייצור כאוס תחבורתי ברחוב אבא הלל"

עיריית רמת-גן מבקשת לעצור את פתיחת דרך אם המושבות שתוכננה ליום שלישי הקרוב, מפני שטרם הוסדר המשך ציר התנועה ברחוב אבא הלל ברמת-גן. זאת במסגרת עתירה שהגישה העירייה לבג"ץ, בטענה כי פתיחת מחלף אם המושבות לפני שיוסדר רחוב אבא הלל תיצור קטסטרופה תחבורתית.

‏בעתירתה מבקשת העירייה מבית המשפט להורות לשר התחבורה ישראל כץ ולמפקח המחוזי על התעבורה בתל-אביב והמרכז לנמק מדוע לא תעוכב פתיחתם של מחלף ודרך אם המושבות לכלי רכב, עד לקיום התחייבותו של כץ להעברת תקציבים לביצוע העבודות ברחוב אבא הלל.

לטענת העירייה, מדובר בעבודות חיוניות להסדרת זרימה תקינה של התנועה שתגיע מכיוון המחלף.

כן מבקשת העירייה מבג"ץ שיורה לשר האוצר, יובל שטייניץ, לנמק מדוע לא יועברו מיידית התקציבים לביצוע העבודות ברחוב אבא הלל.

‏לטענת העירייה, פתיחת דרך אם המושבות על-ידי משרד התחבורה לפני הסדרת המשך ציר התנועה ברחוב אבא הלל מהווה מעשה חלם. "מעשה זה ייצור כאוס תחבורתי ברחוב אבא הלל, עליו מתריעים העירייה וראש העירייה צבי בר מזה שנים", נכתב בעתירה, "ולגביו הוסכם על-ידי כץ ומשרד התחבורה כי יש לבצע את העבודות להסדרת הרחוב במימון משרד התחבורה.

"לצערם ולתדהמתם של העירייה וראש העירייה בר, למרות הבטחות והתחייבויות לאורך השנים כי הנושא יוסדר בטרם פתיחת המחלף, ובניגוד לשכל הישר, החליטו משרד התחבורה, כץ והמפקח המחוזי על התעבורה לפתוח את המחלף ו'לגזור את הסרט', תוך התעלמות מוחלטת מהמצוקה התעבורתית שתיגרם כתוצאה מכך".

‏פרויקט דרך אם המושבות הוא פרויקט שמבצעת חברת נתיבי איילון לסלילת דרך שאמורה לשמש כעורק תחבורה מטרופוליני, שיחבר בסופו של דבר את צפון פתח-תקווה דרך בני-ברק ורמת-גן ברחוב אבא הלל, לעבר צומת עלית לכיוון מרכז העסקים הראשי.

‏הפרויקט כולל הקמת גשר מעל כביש 4 ומחבר את חלקה המזרחי של דרך אם המושבות בפתח-תקווה לחלקה המערבי בבני-ברק.

אלא שעיריית רמת-גן טוענת כי "מבדיקות תנועתיות וספירות תנועה שבוצעו בעבר עולה כי רחוב אבא הלל אינו ערוך, במצבו הנוכחי, לקליטת תנועה הצפויה להתנקז אליו עם פתיחת המחלף.

"מוסכם על הכול כי פתיחת המחלף בלא שיבוצעו עבודות שונות הכוללות, בין היתר, הרחבה, סלילה, תשתית והסדרי תנועה חדשים ברחוב אבא הלל, תעמיס על התשתיות ברחוב זה, תגרום לעומסי תנועה כבדים לאורכו, להפחתה משמעותית מהיעילות שבעצם פתיחת המחלף והדרך, ולפגיעה חמורה בבטיחות המשתמשים בדרך ובתושבי העיר רמת-גן".

‏עיריית רמת-גן טוענת כי בשנת 2001 יזם משרד התחבורה באמצעות נתיבי איילון את פרויקט הרחבת הצמתים אבא הלל-רש"י ואבא הלל-התקווה, כשבמהלך התכנון הורחב הפרויקט להסדרת רחוב אבא הלל בקטע הרחובות רוקח מזרח ורוקח מערב, מתוך תוכנית כוללת שקושרת בין פרויקט דרך אם המושבות והתנועה שהוא יזרים לרחוב אבא הלל.

‏עוד נטען כי משרד התחבורה ועיריית רמת-גן השקיעו מיליוני שקלים בתכנון, תוך שעיריית רמת-גן שריינה את חלקה במימון הפרויקט, אולם למרות הסכמות והבנות שאושרו בפגישות שהתקיימו במהלך השנים האחרונות בין נציגי עיריית רמת-גן לנציגי משרד התחבורה, שבהן הוחלט שמחלף ודרך אם המושבות לא ייפתחו לתנועה ללא הסדרת רחוב אבא הלל, הרי שהעירייה הופתעה לקבל הזמנות מטעם חברת נתיבי איילון לטקס חנוכת מחלף ודרך אם המושבות בשלישי הקרוב.

את עיריית רמת גן מייצגות עורכות הדין ענת בירן ואפרת לרנר.

דובר משרד התחבורה מסר בתגובה: "מדובר בעתירה מיותרת, שכן משרד התחבורה פועל מזה זמן מול משרד האוצר לאשר את התקציב הנדרש לביצוע העבודה ברחוב אבא הלל. התקציב אמור להגיע לעיריית רמת-גן במהלך הימים הקרובים".

ראש עיריית בני-ברק, יעקב אשר, ציין בתגובה להגשת הבג"ץ: "הגשר הינו הפתרון הנכון ביותר ובשורה של ממש לתושבי גוש דן ולבאי מרכז העסקים. אני וראש עיריית פתח-תקווה, איציק אוחיון, תמהים על כך שלאחר שנתיים וחצי של עבודות מאסיביות והשקעה של רבע מיליארד שקל מוגש בג"ץ, וזאת כ-5 ימים טרם השקתו של המחלף.

"אנחנו עומדים לצד משרד התחבורה ונצטרף לצד המשיבים לבג"ץ זה. אני מבטיח לסייע לרמת-גן, אבל אסור לנו לפגוע בתושבי גוש דן שיוכלו ליהנות כבר בשבוע הבא מהגשר, שיהפוך את מרכז העסקים החדש בבני-ברק, המכונה 'BBC', למרכז העסקים הכי נגיש בדוש דן".