צפו בווידיאו ובתמונות: מהפכת התשלום הסלולרי מתעכבת

מילת הבאזז כיום בסלולר היא NFC - הטכנולוגיה האלחוטית שמאפשרת תשלום עם סמארטפונים במקום כרטיס אשראי ■ ואולם הלקוחות ייאלצו להמתין לקביעת תקן מקומי לטכנולוגיה

בעזרת הסמארטפונים הנמכרים כיום יכולים המשתמשים לעשות דברים רבים - החל בניווט והתעדכנות בעומסי תנועה, עבור בגישה לרשתות חברתיות וכלה במשחקים ובצילום וידיאו ב-HD. המיצוי של היכולות במכשירים הללו עדיין לא הסתיים. בעת האחרונה הסוגיה החמה היא טכנולוגיית ה-NFC, שתאפשר לנו לשלם עם הסלולריים בעסקאות שונות בבתי עסק.

NFC הם ראשי תיבות של Near Field Communications. מדובר בטכנולוגיה המשולבת בטלפונים סלולריים ובאביזרים אלקטרוניים כאוזניות אלחוטיות וכמכשירי סליקה. הטכנולוגיה - שמאפשרת תקשורת בטווח קצר לצורכי תשלום, או העברת מידע בין מכשירים - קיימת זה זמן רב, אך צפויה להתחיל לתפוס תאוצה בעקבות מספר מהלכים של חברות טכנולוגיה גדולות.

גוגל הכריזה בסוף מאי על ה-Wallet, מיזם משותף לענקית החיפוש המקוון ולמאסטרקרד בארה"ב, המאפשר לפי שעה לשלם בכמה רשתות גדולות ובהן מותג האופנה אמריקן איגל, רשת המזון המהיר סאבווי וחנויות הצעצועים טויס אר אס. הלקוח יכול לשלם על המוצרים בעזרת סמארטפון המגיע עם שבב NFC, ובעזרת אפליקציה ייעודית לכך.

מעבר לכך שהלקוח כבר לא צריך להחזיק בארנק הפיזי כרטיס אשראי ולשלוף אותו בכל רכישה, הוא יכול להכניס לאפליקציה קופונים וירטואליים שמתווספים אוטומטית לקנייה, וגם להמשיך לצבור את הנקודות שלו בתוכניות הנאמנות ברשתות השונות.

כיום נערכים ברחבי העולם פיילוטים בין חברות כרטיסי אשראי ובנקים לחברות סלולר, על מנת לגבש את המודל לשיתוף-פעולה. באנגליה מפעיל בנק ברקליס, בשיתוף עם אורנג', כרטיסי אשראי באמצעות טלפון נייד. בארצות-הברית חברה דיסקבר לווריזון ולספרינט.

ככל הידוע, שירות Wallet אינו צפוי להיות פעיל בישראל בתקופה הקרובה. ואולם דווקא מפעילות הסלולר המקומיות מתכננות להציע את השירותים שלהן במתכונת דומה. סלקום מתכננת מיזם שיהפוך את הטלפונים לכרטיס אשראי ו/או להנפיק ללקוחותיה כרטיס אשראי המשלב את טכנולוגיית ה-NFC. גם פרטנר בוחנת מיזם דומה. כפי שפורסם השבוע בראשונה ב"גלובס", בין סלקום לחברות כרטיסי האשראי פרץ עימות חריף בנוגע למודל חלוקת ההכנסות מהמיזם המשותף, שמאיים על עצם קיומו.

מלבד מפעילות הסלולר, חברת ישראכרט הודיעה בעת האחרונה כי היא מתחילה בפיילוט ליישום תשלומים בסלולר באמצעות NFC. החברה תנפיק בחודשים הקרובים כרטיס אשראי אלחוטי, או מדבקה אלחוטית שתוצמד למכשיר הסלולרי של עשרות אלפי לקוחות, על מנת לאפשר תשלום באמצעות תקן ה-Contact Less של מאסטרקארד. הלקוחות יוכלו לשלם על-ידי הצמדת הכרטיס או המדבקה - ובעתיד גם באמצעות הצמדת הטלפון הסלולרי - לקופת בית העסק.

חלק אינטגרלי

התקדמות המיזמים של מפעילות הסלולר וחברות האשראי המקומיות תלויה בהטמעה של שבבי ה-NFC בסמארטפונים. "אנחנו צופים כי טכנולוגיית ה-NFC תיהפך חלק אינטגרלי בטלפונים ניידים בשנים הקרובות", אמר אורן רביב, אנליסט בכיר לטכנולוגיות חדשות ב-IDC ישראל, בשיחה עם "גלובס". "המכשולים השונים שעמדו עד עתה בשילוב ה-NFC, כגון בעיות של אבטחת מידע, הולכים ונפתרים; פורום ה-NFC פרסם מסמך שמטרתו קביעת תקן אחיד שישרת את כל השחקנים בשוק".

ההכנסות של יצרניות השבבים, ובהן קוואלקום, צפויות לגדול בצורה משמעותית בהקשר של תחום ה-NFC. על-פי IDC, ב-2010 ההכנסות עמדו על 125.9 מיליון דולר, וב-2015 צפויות להאמיר ל-288 מיליון דולר.

מלבד קוואלקום, גם חברת טקסס אינסטרומנטס (TI) עוסקת בייצור שבבי NFC בעבור מערכות הסליקה, ומפתחת שבבים בעבור הטלפונים במרכז שלה בישראל.

"יצרניות הטלפונים שהוציאו כבר מכשירים עם NFC לשוק, עשו את זה בעיקר למטרות ניסוי", אומר ערן סנדהאוס, מנהל השיווק העולמי של קבוצת הקישוריות האלחוטית ב-TI. "הכיוון של יצרניות הטלפונים הוא להפוך את ה-NFC לסטנדרט בסמארטפונים שלהן".

לדברי סנדהאוס, העלות של שבב ה-NFC עומדת על דולרים בודדים, אך עם הזמן המחיר יירד.

התקנה רדומה

לפי שעה, הבעיה הגדולה היא חוסר בתקן אחיד שיתגבש בתעשייה הזו, שבה פועלים כמה גופים: מפעילות הסלולר, חברות האשראי ויצרניות הטלפונים. מכשיר הגלקסי אס 2 של סמסונג - שיושק עוד החודש בסלקום, פלאפון ופרטנר - יגיע לארץ עם שבב ה-NFC, ואולם אין משמעות הדבר שלקוחות שיקנו את המכשיר יוכלו להתחיל לשלם בחנויות באמצעותו. זאת, משום שלעת עתה השבב לא מופעל במכשיר, והדבר יהיה אפשרי בעתיד רק בעזרת עדכון תוכנה שיגיע כאשר ייקבע בשוק תקן מקומי לטכנולוגיה הזו.

מלבד הגלקסי אס 2, קיימים בשוק מכשירים נוספים שבהם טכנולוגיית ה-NFC קיימת - אבל בצורה רדומה. למשל, מכשיר הנוקיה C7 שהושק בסוף השנה שעברה בארץ מאפשר תשלומים באמצעות NFC בעזרת עדכון תוכנה.

נוקיה הכריזה לפני כשבועיים על הסמארטפון הבא שלה, N9, שיגיע עם מערכת ההפעלה MeeGo ויציע מסך בגודל 3.9 אינץ' ומצלמה עם חיישן של 8 מגה פיקסל. החברה שילבה במכשיר גם שבב NFC, אבל לאו דווקא לביצוע תשלומים, אלא כדי לחבר בין אביזרים. בנוקיה רוצים שהיכולת הזו תאפשר חיבור בין הטלפון לאוזניות אלחוטיות.

מכשיר אחר שלקוחות לא מעטים רכשו בחנויות הפרטיות בארץ או בחנויות מעבר לים הוא הנקסוס S, מתוצרת סמסונג, שנחשב למכשיר הרשמי מבית גוגל. המכשיר - שלא נמכר דרך המפעילות הסלולריות בארץ - הוא הטלפון שגוגל מקדמת באמצעותו את ה-Wallet. מדובר במכשיר הכולל מסך מגע בגודל 4 אינץ' ואת מערכת ההפעלה אנדרואיד.

חברת RIM, יצרנית הבלקברי, מתכננת להתחיל למכור בספטמבר בעולם את הדגם החדש שלה, בולד טאץ' 9900. מדובר במכשיר המשלב מקלדת מלאה וגם מסך מגע בגודל 2.8 אינץ', הפועל על מערכת ההפעלה האחרונה שלה - בלקברי OS 7.0. מכשיר זה יכלול את שבב ה-NFC.

מי אם לא אפל

מי שצפויה לדחוף את טכנולוגיית ה-NFC בצורה משמעותית - וכפי הנראה לקדם תקן אחיד בתעשייה - היא אפל. על-פי הערכות רבות בשוק, אפל תכניס את שבב ה-NFC לסמארטפון הבא שלה, שייקרא אייפון 5 או 4S.

בדומה לגוגל, אפל היא שחקן משמעותי מספיק, שיכול לגרום לכל הגופים שקשורים לתחום להתחיל לפעול בדיוק כמו שהוא רוצה, בלי להתחיל לשחק יותר מדי במשחקי אגו של תקנים שונים. נראה שלא יהיה אף גורם בשוק שירצה שלקוחות שיחזיקו אייפון לא יוכלו לקנות דרכו.

לפי שעה, מבחר המכשירים שתומכים ב-NFC נראה קטן באופן יחסי, ואולם לפי תחזית של חברת המחקר ג'וניפר ריסרץ', כמות הסמארטפונים בעולם בעלי השבב תגיע ל-300 מיליון ב-2014 - אחד מכל חמישה.

מכשירים שתומכים בטכנולוגיית NFC:

בלקברי בולד 9900

סמסונג גלקסי אס 2

נוקיה N9