יואב בן אור ודני קהל - בין המועמדים לעמיתים

מצטרפים לפי הערכות לגילי כהן, לינדה בן-שושן, אילן סגל, עדי ריבלין, אודי נחתומי, אייל שלזינגר יואב ערמוני ודרור יעקובסון ■ ההחלטה תתקבל בשבועות הקרובים

המירוץ על תפקיד מנהל הגוף המוסדי הגדול בישראל מתקרב לישורת האחרונה. ל"גלובס" נודע כי מספר גבוה יחסית של מועמדים הגישו מועמדות לוועדה לאיתור המנהל המיוחד של קרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר, המוכרות כ"עמיתים". את התפקיד ממלאת כיום יעל אנדורן, המסיימת שתי כהונות מלאות ומוצלחות שקידמו רבות את הארגון.

לפי שעה הוועדה, בראשות השופט (בדימוס) אורי גורן, טרם העבירה שמות של המועמד או המועמדים המומלצים על-ידיה לבחירתו של הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, פרופ' עודד שריג, שהוא בעל הסמכות למינוי.

בוועדת האיתור שהוקמה באישור הממשלה חברים גם צבי זיו, אברהם ביגר, בן-ציון פרחי ודב רונן. ההחלטה על זהות המנהל או המנהלת המיוחד של קרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר צפויה להתקבל בתקופה הקרובה, כשתקופת הגשת המועמדות מטעם המעוניינים במשרה הסתיימה.

לפי הערכות בשוק שהגיעו ל"גלובס", בין המתחרים נמצאים אנשי אוצר בעבר, מנהלי קרנות פנסיה ומנהלי השקעות.

ככל הידוע המועמדים כוללים את יואב בן-אור, לשעבר המשנה לממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, שבמסגרת תפקידיו באוצר גם ריכז את כל תחום החיסכון לטווח ארוך, וכעת מסיים את שנת הצינון שלו, שבמהלכה הוא עושה התמחות במשרד עוה"ד פוליאק ושות'.

מועמד נוסף הוא אילן סגל, ראש חטיבת הפנסיה בעמיתים וממלא המקום של אנדורן, ובעבר שותף בביצוע הרפורמה בקרנות הפנסיה הוותיקות ובקופות הגמל שלהן, ומנכ"ל הסנה בניהול מורשה. מועמד נוסף הוא דני קהל, ששימש בעבר כמשנה למנכ"ל וראש החטיבה לחיסכון לטווח ארוך בכלל ביטוח וכמשנה למנכ"ל מגדל ומנכ"ל הדר. כמו כן מועמד אודי נחתומי, לשעבר המנהל המיוחד של קרן מקפת ובכיר במגדל בתחום הפנסיה, וכיום יועץ בתחום החיסכון הפנסיוני.

בין המועמדים גם לינדה בן שושן, לשעבר מנכ"לית הדס-ארזים ולפני כן סמנכ"לית בכירה בבנק דיסקונט, איתן לוי, לשעבר משנה למנכ"ל הפניקס ומנהל ההשקעות בקבוצה, וכיום ב-SRI, ועדי ריבלין, לשעבר סגן חשכ"ל ומנהל החוב הממשלתי באוצר וכיום יועץ ומרצה כלכלי ודח"צ, ויו"ר ועדת השקעות באפסילון גמל.

גם מנהלי פנסיה בשוק

כמו כן, לפי ההערכות בשוק ייתכן שגם מנהלי פנסיה בשוק הגישו מועמדות לתפקיד, ובהם אייל שלזינגר, כיום מנכ"ל קרן הפנסיה החדשה יובלים שבבעלות דש איפקס, ובעבר מנכ"ל קרן הפנסיה של אקסלנס; יואב ערמוני, מנכ"ל קרן הפנסיה גילעד הוותיקה ובעבר מנהל עסקים ותפעול בכמה מהקרנות שבהסדר; ודרור יעקובסון, בעבר סמנכ"ל ומנהל אגף חיסכון לטווח ארוך בחברת הביטוח איילון.

לפי ההערכות, גילי כהן שהתפנה לאחרונה מתפקיד מנהל מערך השקעות מוסדי בכיר בבית ההשקעות אקסלנס, הוא מועמד אפשרי נוסף לתפקיד. כהן הוא בעל היכרות עמוקה עם שוק ההון, באקסלנס, בבנק הפועלים ועוד, והיה חבר בוועדת חודק.

שמות נוספים שהוזכרו בשוק הם איריס גינצבורג - סמנכ"לית בעמיתים ואחראית על התכנון, התקציב והרגולציה ובעבר מאגף תקציבים באוצר, ודורית בן סימון - לשעבר סמנכ"לית וראש החטיבה הפיננסית בבנק דיסקונט. יחד עם זאת, גורמים בסביבת השתיים מציינים שהן לא מתמודדות על התפקיד.

שמונה קרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר הן מבטחים, מקפת, קג"מ, נתיב, בניין, חקלאים, אגד והדסה. מדובר בקרנות פנסיה ותיקות גירעוניות שהולאמו על-ידי המדינה ב-2003, ושלמנהל המיוחד בהן יש כוח רב, משום שלגוף אין דירקטוריון והוא פועל בחופשיות רבה מתחת לאוצר. בשמונה הקרנות מנוהלים כיום יותר מ-160 מיליארד שקל, מהם יותר מ-90 מיליארד שקל בהשקעות חופשיות בשוקי ההון.