ארדואן: "עד שלא יוסר המצור מעזה - לא תהיה נורמליזציה"

בנאום תקיף שנשא הערב ראש ממשלת טורקיה הוא חזר על הדרישה ממנה לא נסוג קרוב לשנה שלפיה על ירושלים להתנצל באופן רשמי לפני טורקיה על אירועי ההשתלטות על ה"מרמרה" ולהבטיח לפצות את משפחות ההרוגים ■ "ישראל רודפת פעילים בארגוני סיוע עצמאיים"

בזמן שהדרג המדיני בישראל עסוק בניסיונות לחמם מחדש את היחסים עם טורקיה, חזר הערב ראש ממשלתה, רג'פ טאיפ ארדואן, על הדרישות שהציב כתנאי לשיקום היחסים עם ירושלים - בנאום תקיף שנשא בפרלמנט באנקרה. מלבד אותה הדרישה שממנה הוא אינו נסוג כבר קרוב לשנה, שלפיה על ירושלים להתנצל באופן רשמי לפני טורקיה על אירועי ההשתלטות על ה"מרמרה", הדגיש ארדואן כי "לא תהיה נורמליזציה עם ישראל עד שזו לא תסיר את המצור מעל עזה במלואו".

דרישתו של ארדואן להתנצלות כתנאי לחידוש היחסים עוררה מחלוקת עזה גם בתוך הדרג המדיני בישראל, ורק בימים האחרונים הבהיר שר החוץ אביגדור ליברמן כי הדבר אינו מקובל עליו בשום פנים ואופן.

"היחסים עם ישראל לא ישובו להיות כפי שהיו בעבר מבלי שהיא תאפשר להעביר לעזה סיוע הומניטרי ותסיר מעליה את המצור ומבלי שנקבל ממנה התנצלות רשמית על המתקפה שלה על המשט והבטחה לפצות את משפחות ההרוגים", אמר ארדואן.

הוא הוסיף כי "הסרת המצור היא המהלך החשוב ביותר להבטחת היציבות באזור ואבן דרך חשובה בדרך לפתרון הבעיה הפלסטינית. ישראל רודפת פעילים בארגוני סיוע עצמאיים שנשלחו לעזה - בניגוד מוחלט להוראות החוק הבינלאומי. עד שכל זה לא יקרה, לא תיתכן נורמליזציה עם ישראל".

נוסף על כך, אמר ראש ממשלת טורקיה בנאומו כי בכוונתו לפעול לחיזוק מעמדה של טורקיה במזרח התיכון ולהגביר את מעורבותה באזור: "התמורות שהתחוללו כאן לאחרונה הביאו מגמה דמוקרטית ויעילה יותר, ויצרו חלון זמן נהדר להזדמנויות לגרוף הישגים. יש לפעול להשיב את השלום והשקט בחזרה לסוריה, לוב, מצרים , תוניסיה ותימן, כדי לייצב עם אותן מדינות שיתוף פעולה אמיתי".