בדרך לעימות? הממשלה אישרה את הגבול הימי מול לבנון

(עדכון) - לבנון שלחה לאו"ם מפות ובהן מסומן גבול ימי ש"נוגס" בשטחים שאמורים להיות שטח ישראל, ובהם עשויים להתגלות מאגרי גז טבעי ונפט גדולים ■ נקודות הציון שנקבעו יישלחו לאו"ם

הממשלה אישרה היום (א') בישיבתה את נקודות הציון (קוארדינטות) של קו הגבול הימי בין ישראל ללבנון. האישור ניתן במסגרת הליכים שיזמה ישראל להכרזת אזור כלכלי בלעדי בשטח הימי הכולל את תגליות הגז ורישיונות חיפושי הנפט והגז.

במסגרת ההליך תוגש לאו"ם בקשה המגדירה את גבולות האזור שבו יש לישראל זכויות בלעדיות לקידוחים, דיג ופעילות כלכלית אחרת. לבנון צפויה להתנגד להכרזה משום שהגבול עימה נקבע ללא הסכמתה. במקרה כזה צפויה המחלוקת לעבור להכרעה בפני גוף בורר שימונה על-ידי האו"ם. על-פי פרסומים זרים, ישראל דאגה להציב בשנה האחרונה מצופים ימיים מהחוף מספר קילומטרים לתוך הים כדי לסמן את תוואי קו הגבול הימי על-פי גרסתה.

ישראל גורסת כי הגבול הימי בינה ללבנון עובר בקו שווה המרחק בין החופים של שתי המדינות, קו המשורטט בניצב לחוף. לבנון גורסת כי יש לשרטט את הגבול הימי בהמשך לקו הגבול היבשתי. ההבדל בין שתי הגרסאות מגיע לכ-15 קילומטרים כשלפי הגרסה הירדנית קו הגבול בין המדינות נושק מצפון לשטחי רישיונות החיפושים אלון, המוחזקים על-ידי קבוצת דלק ונובל אנרג'י. נובל ערכה באזורים אלה סקר סיסמי תלת-מימדי שממצאיו פורסמו ביוני, אך החברה לא פרסמה את הממצאים לגבי רישיונות אלון. לפי השערות יש בשטחים אלה מבנים העשויים להכיל גז או נפט.

המחלוקת בין ישראל ללבנון על קו הגבול הימי ביניהן שקיימת למעשה מאז 1948 פרצה לפני השטח בעקבות תגליות הגז האחרונות. כבר ב-2009 בעקבות תגלית תמר נשמעו בלבנון טענות כאילו המאגר נמצא בשטח לבנוני - טענות שנזנחו לאחר זמן קצר. מאז פרסום הממצאים על היקף המאגרים בישראל ביוני שעבר התגברו מאד הקולות בלבנון הקוראים לממשלה לפעול בנחרצות כדי למנוע מישראל "לשדוד את משאבי הגז של המדינה". בראש המחנה האקטיוויסטי עומדים מזכ"ל החיזבאללה חסן נסראללה ויו"ר הפרלמנט נביה ברי. באוקטובר חשף "גלובס" כי לבנון פנתה לאו"ם בבקשה כי יקבע את הגבול הימי בינה לישראל אך הבקשה נענתה בשלילה.

דני איילון: "המחלוקת נוצרה על ידי הלבנונים"

דני איילון, סגן שר החוץ, אמר מוקדם יותר הבוקר בראיון לגלי צה"ל כי "המחלוקת לגבי קו הגבול עם לבנון נוצרה על ידי הלבנונים. זה ממש לא נכון שהאמריקנים התייצבו לצד לבנון במחלוקת הזאת. יש כללים מאוד אובייקטיבים ומסודרים ואין בעיה מצד ישראל להוכיח בעלות שלה על השטחים הימיים שכביכול נתונים במחלוקת".

"אנחנו נמצאים במגעים עם לבנון כבר הרבה מאוד זמן. היה לנו עניין לשרטט ולקבוע את כל הגבולות והם אלה שלא הסכימו. גם קו הגבול הנוכחי ביבשה הוכר על ידי האו"ם ללא מעורבות והכרה של לבנון. לאחר שהתגלו מרבצי הגז העצומים הם התעוררו פתאום".

"העמדה שלנו הייתה שאם מסמנים גבולות ימיים אז צריך לסמן גם גבולות יבשתיים בשתוף פעולה. עכשיו, לאחר שהם שלחו פתאום מפות, אז לא נותרה לנו ברירה אלא לקבוע את הגבולות בעצמנו", לדבריו.