יחימוביץ' על תשדיר מפעלי ים המלח: "מעורר מחאה ולעג"

שלחה מכתב ליו"ר הרשות השנייה בבקשה להפסיק לאלתר את שידור הקמפיין "מזרימים חיים לים המלח" ■ " לרגע אפשר לחשוב כי החברה היא בכלל חברה העוסקת באיכות סביבה"

חברת הכנסת והפעילה החברתית שלי יחימוביץ' פנתה ליו"ר הרשות השניה מנשה סמירה בבקשה להספיק לאלתר את שידור הקמפיין "מזרימים חיים לים המלח" של כי"ל. "המידע בקמפיין מטעה את הציבור לחשוב כאילו עיקר פעולתם של מפעלי ים המלח היא הצלתו", כתבה יחימוביץ'.

לפני כשבוע וחצי דחתה הרשות השנייה פנייה דומה של אגודת "אדם, טבע ודין", שדרשה להוריד את התשדיר. "כל עוד התשדיר אינו עוסק בסוגיה השנויה במחלוקת שנמצאת על סדר היום הציבורי בדבר מימון קציר המלח ועיקרו ", ענתה הרשות השנייה, "העברת מסר חיובי על פעילות החברה בים המלח, לא ניתן ולא נכון למנוע את שידורו".

יצוין, כי הקמפיין היה מתוכנן לרוץ בתקשורת למשך שבועיים, ואתמול היה השידור האחרון במסגרת זו. ממפעלי ים המלח מסרו היום ל"גלובס", כי הקמפיין בטלוויזיה, בעיתונות הכתובה ובשלטי החוצות אכן הסתיים אתמול, ונותרו רק שידורי חסויות שלו ושידורים ברדיו. בסתיו הקרוב מתכננים בחברה קמפיין נוסף לשיפור התדמית של מפעלי ים המלח.

עוד מציינת יחימוביץ' כי תשדיר הפרסומת עלה בסמוך להחלטת הממשלה על קציר המלח באגנו הדרומי של הים, אשר במימונו יידרשו המפעלים לשאת. "הפוספטים, המגנזיום והמינרלים האחרים אותם כורים המפעלים - תוך אידוי מוגבר של מי ים המלח - הם נכסי הציבור כולו, אולם המפעלים מוכרים מינרלים אלו לסין ולמדינות זרות, כאשר עיקר הרווחים זורמים לבעלי החברה", ציינה יחימוביץ'.

"התמלוגים שמשלמת החברה הם בשיעור של כ-3%, שיעור מגוחך אשר אינו משיב לציבור את הערך הראוי על נכסיו", כתבה יחימוביץ'. "כל אלה כמובן אינם באים לידי ביטוי בתשדירים, לרגע אפשר לחשוב כי החברה היא בכלל חברה העוסקת באיכות סביבה. מפעלי ים המלח משמשים דוגמה גרועה להפרטה של נכסי המדינה ואוצרות הטבע שלה לידיים פרטיות".

"ברור לכל כי התשדיר מעורר מחאה, לעג, תרעומת ואף כעס ומעביר מסר פוליטי, חברתי, ציבורי וכלכלי כאחד אשר כולם מעוררי מחלוקת. בנוסף, יש חשש של ממש כי התשדיר כלל לא נועד לצורכי פרסום ותדמית בציבור וכל כולו מיועד לאוזנם ולעיניהם של מקבלי ההחלטות, אשר אמורים לקבל בקרוב הכרעות באשר לתפעולן של בריכות האידוי של המפעלים. מדובר בממון רב המונח על הכף", כתבה יחימוביץ'.

החברה: "דיון ציבורי פתוח אין משמעותו סתימת פיות"

לבסוף מתייחסת יחימוביץ' להחלטה של הרשות השנייה לדחות את הפנייה של "אדם טבע ודין": "דומני כי ההחלטה שאין הדברים שנויים במחלוקת נבעה מחוסר מודעות לכך שהציבור כעת ער באופן חסר תקדים הן לסוגיות של איכות סביבה, והן לאופן חלוקתם של משאבי המדינה בין בעלי ההון ובין החברה הישראלית... יש חשש של ממש כי התשדיר כלל לא נועד לצורכי פרסום ותדמית בציבור וכל כולו מיועד לאוזנם ולעיניהם של מקבלי ההחלטות, אשר אמורים לקבל בקרוב הכרעות באשר לתפעולן של בריכות האידוי של המפעלים".

ממפעלי ים המלח נמסר, כי "כל הדברים הנאמרים בקמפיין הם אמת לאמיתה והם אף נמצאים בדוחות מבקר המדינה. בשבוע שעבר נבדקו הטענות ע"י הרשות השניה, שהיא גורם מקצועי ציבורי, וזו אישרה את המשכו של הקמפיין. אנו בעד דיון ציבורי פתוח בסוגיה, אולם דיון ציבורי פתוח אין משמעותו סתימת פיות של צד זה או אחר".

מהרשות השנייה, נמסר בתגובה, כי "הטיפול בפנייתה של ח"כ יחימוביץ מתייתר, כי הקמפיין הסתיים אתמול. לגופו של עניין, הרשות השנייה איפשרה למפעלי ים המלח לשדר את תשדיר התדמית של החברה, וזאת לאחר בחינה מעמיקה של ההיבטים הציבוריים והמשפטיים של הסוגיה, לאחר קבלת השלמות, נתונים והבהרות מהמפרסם ועיון בתלונות הציבור. הרשות מצאה כי זכותו של המפרסם לחופש ביטוי מסחרי גוברת באופן משמעותי בנושא זה.

"נדגיש שכל עוד התשדיר אינו עוסק בסוגיה השנויה במחלוקת שנמצאת על סדר היום הציבורי בדבר מימון קציר המלח ועיקרו העברת מידע (מן הסתם חיובי) על פעילות החברה בים המלח, לא ניתן ולא נכון למנוע את שידורו. ההד התקשורתי שליווה את התשדיר תורם לדיון הרחב ולשיח הציבורי בנושא. עוד נדגיש כי מנכ"ל הרשות קבע שתשדירים עתידיים של מפעלי ים המלח יובאו לאישור מראש בטרם שידורם לנוכח הרגישות הציבורית הגבוהה".