בזכות פייסבוק: מחיר בית בפאלו אלטו זינק 20%

העובדים בעמק הסיליקון נהנים מהבאזז התורן ומגל ההנפקות של החברות הצעירות וממהרים לקנות בתים באזור ■ בניגוד למגמה בארה"ב כולה, כאן המחירים ממשיכים לעלות

שוק הנדל"ן של עמק הסיליקון - העיירות או הפרברים מדרום לסן פרנסיסקו - חזר לרתוח, הודות לכספים ממכירות מניות טכנולוגיות או הנפקות שלהן, שהופכים את העובדים בעמק לעשירים יותר.

המחיר הממוצע של בתים פרטיים בפאלו אלטו, הבירה הלא רשמית של עמק הסיליקון וביתה של פייסבוק, עלה במאי ב-20% בהשוואה לשנה שעברה ל-1.63 מיליון דולר - הקפיצה הגדולה ביותר מאז 2008, לפי נתונים ראשוניים של חברת המחקר דאטה קוויק. במאונטן וויו, ביתה של לינקדאין, המחיר עלה ב-3.1% ל-957,500 דולר. זו העלייה החודשית (בהשוואה שנתית) התשיעית בעיירה זו ב-12 החודשים האחרונים.

מדובר על שחייה נגד הזרם הכללי של שוק הנדל"ן האמריקני, שמחיריו מצויים כעת בשפל של שמונה שנים. מכירות מניות כמו ההנפקה של לינקדאין, שהכפילה את ערכה ביום המסחר הראשון, וההנפקה הצפויה של פייסבוק, יציתו בום בכמה מערי עמק הסיליקון שיימשך עד 2013, להערכת קנת רוזן, כלכלן באוניברסיטת קליפורניה בברקלי.

"זו רק ההתחלה של הסיפור ואני מעריך שנראה הרבה עליית ערך בשנתיים-שלוש הבאות", אומר רוזן, יו"ר מרכז פישר לנדל"ן וכלכלה אורבנית בברקלי. "יש לנו צעירים עם כסף אמיתי, ולא מפתיע שהם מחפשים דיור טוב".

כ-300 חברות הגישו בקשות להנפקות ראשונות ב-2011, יותר מבכל מחצית שנה אחרת מאז שנת 2000, ויותר מעשירית מההנפקות הללו יהיו בקליפורניה, לפי נתוני בלומברג. עמק הסיליקון הוא המוקד האמריקני של חברות סטארט-אפ טכנולוגיות, שקיבלו כמעט 40% מהשקעות הון הסיכון בארה"ב בשנה שעברה בסך 23.3 מיליארד דולר, לפי אומדני התאחדות הון הסיכון הלאומית, NVCA.

עליית מחירי הבתים שממוקמים בעיקר באזור האורבני של סן חוזה נרשמת בעיקר בעיירות שבהן ערכים של מיליון דולר פלוס הם כבר הנורמה. המחיר הממוצע בקופרטינו עלה ב-12% בהשוואה למאי 2010, ל-1.08 מיליון דולר. בסרטוגה נרשמה עלייה של 4.7% ל-1.62 מיליון דולר, לפי חברת דאטה-קוויק מסן דייגו.

עיקולים ואבטלה

ערכי הבתים ברוב יתר חלקי ארה"ב סובלים קשות מהעיקולים ומהאבטלה של מעל 9% שמעיקה על הסנטימנט הצרכני. במארס נרשמה ירידה של 3.6% במחירי הבתים ב-20 הערים הגדולות ביותר בהשוואה למארס 2010, לרמה הנמוכה ביותר מאז 2003, לפי מדד המחירים של S&P/קייס-שילר. הירידה מהשיא ב-2006 מסתכמת ב-33%.

בפאלו אלטו, כמות המתעניינים בנכסים למכירה עלתה פי שלושה בחודשיים האחרונים, והגיל הממוצע של הקונים בכוח צנח מכ-50 לכ-35, אומר דניאל סיסיליאנו, דיקן בית הספר למשפטים באוניברסיטת סטנפורד, שמחפש בעצמו בית גדול יותר.

לדבריו, לעובדים של חברות סטארט-אפ יש הרבה תיאבון מצטבר לשיפור הדיור שלהם, והם נוטים להוציא חלק גדול מהכספים הגדולים שהם מקבלים כתוצאה מהנפקות, לדוגמה, במהירות גבוהה. "הם רוצים לנופף בעושר החדש שלהם", הוא אומר.

העליות בערכי הנכסים התחילו בפאלו אלטו, בסמוך לקמפוס של אוניברסיטת סטנפורד, ובקופרטינו, שבה שוכנת חברת אפל, בזכות שני המוסדות הללו וכן מערכת החינוך הנחשקת בעיירה, אומר סטפן לוי, מנהל המרכז ללימודי המשך של כלכלת קליפורניה בפאלו אלטו.

"אנחנו מקום בהתרחשות מתמדת בגלל האוניברסיטה, והרבה מהקונים של הנדל"ן הם צעירים יחסית", אומר לוי, שבדק דירות קונדו במרכזי העיירות שנמכרות כעת בסכום כפול מזה שהוא שילם ב-2005. "יש לנו את שירות הרכבות הטוב ביותר לסן פרנסיסקו. אני יכול להגיע למרכז העיר ב-35 דקות".

שון סקוט, מנהל המכירות של חברת התוכנה אינג'ניואיטי סיסטמס מהעיירה רדווד סיטי, חיפש בחודש שעבר בית של ארבעה חדרי שינה ושני חדרי אמבטיה בפאלו אלטו, במחיר מבוקש של 1.8 מיליון דולר. לפי עלון השיווק שלו, לבית יש "תקרות מוגבהות ושטחי מגורים נדיבים", שתי חצרות קדמיות ו"גן אחורי עם שפע צמחיה".

כעת צפוי הנכס להימכר ביותר מ-20% מהמחיר המבוקש במקור, כלומר 2.2 מיליון דולר לפחות, אחרי שהתקבלו חמש הצעות קנייה, אומרת דניז סימונס מסוכנות אלן פיינל ריאלטורס שמנהלת את המכירה.

"עושה רושם שהשוק חוזר לימים המטורפים שלו, והשאלה היא אם זו התאוששות אמיתית או מזויפת", אמר סקוט אחרי שבדק עוד שני בתים במחיר של 1.25 מיליון דולר לפחות, והחליט לעכב את הקנייה שלו לפי שעה. "אני חושב שזו הבראה אמיתית ובת קיימא, בהתחשב בהנפקות של חברות המדיה החברתית כאן".

ההערכות שפייסבוק תנפיק את עצמה לציבור המשקיעים בשנה הבאה מתגברות, אף על פי שהרשת החברתית הגדולה בעולם שומרת על שתיקה בנושא זה. ערוץ CNBC דיווח לפני כחודש שפייסבוק מתכננת הנפקה חלקית ברבעון הראשון לפי שווי שעשוי להגיע ל-100 מיליארד דולר.

כמה משקיעים כבר מימשו את המניות שבידיהם באמצעות מכירות פרטיות שלהן, והעלו בכך את הביקוש לדיור בעמק הסיליקון, אומר הכלכלן רוזן. אחזקות בחברות פרטיות יכולות להימכר באמצעות בורסות משניות כמו SharesPost, שמקשרת בין קונים ומוכרים. השווי של פייסבוק לפי עסקאות כאלה הוא כמעט 53 מיליארד דולר.

"לא נרתעים ממחירים גבוהים"

מענקים של מניות לעובדי חברות בורסאיות חסומים למימוש לפי חוק ניירות הערך האמריקני עד 180 יום אחרי ההנפקה.

"קרוב לוודאי שאנחנו נראה מאות, אם לא אלפי, מיליונרים חדשים בשנתיים-שלוש הבאות", אומר סטיב אשכנזי, משקיע טק בהילסבורו, מצפון לפאלו אלטו, שבה שטח המגרשים מתחיל ב-2 דונם. אשכנזי מכר את אחזקתו ברשת פרסום מקוונת ליאהו ב-2007. "רוב הצעירים בשנות ה-20 לחייהם שמוצאים את עצמם מיליונרים חשים שזכותם הטבעית היא לקנות נכסים, ובדרך כלל הם לא נרתעים ממחירים גבוהים", אומר אשכנזי.

מארק צוקרברג, 27, מייסד פייסבוק, קנה השנה בפאלו אלטו בית, אומר דובר החברה. העיתון "סן חוזה מרקיורי ניוז" דיווח ב-5 במאי שצוקרברג שילם 7 מיליון דולר תמורת בית בשטח בנוי של 465 מ"ר בשכונה "ירוקה ואמידה". הרכישה הזו בוצעה לפני המעבר של פייסבוק עצמה למנלו פארק שמצפון לפאלו אלטו.

מאחר שיותר חברות מנפיקות את עצמן והעובדים ממשים מניות, הנדל"ן ברדיוס של 25 ק"מ ממטה החברה יעלה, מעריך רוזן. ב-2004, לפני ההנפקה של גוגל ששוכנת במאונטן וויו, רוזן הוזמן להציג לעובדי גוגל מצגת שתיארה בפניהם את שוק הנדל"ן המקומי.

בקופרטינו, כ-20 ק"מ מפאלו אלטו, דירת שלושה חדרי שינה במחיר מבוקש של 908,000 דולר קיבלה יותר מתריסר הצעות ונמכרה ב-950,000 דולר ב-8 ביוני, לפי סוכנות ג'ייאנט ריאלטי בעיירה הזו. המוכרת קנתה את הנכס ב-2002 תמורת 660,000 דולר. היא החליטה למכור אחרי שילדיה סיימו את לימודיהם בבית הספר הציבורי המקומי המצוין.