האו"ם: שיעור העוני בעולם יורד אך הרעב קשה יותר למיגור

ב-2015 צפוי שיעור העוני הכולל לרדת לפחות מ-15% - שיעור נמוך בהרבה מיעד של 23% שנקבע במסגרת יעדי הפיתוח למילניום ■ הירידה החדה ביותר בעוני: בהודו ובסין

העולם עלה על מסלול שיוביל להנמכה משמעותית של שיעורי העוני וישים קץ לעוני הקיצוני, למרות המכשולים שיצרו המשברים שהתרחשו לאחרונה בתחומי הכלכלה, המזון והאנרגיה. עם זאת, ההתקדמות אינה אחידה. בנוסף, יעד המאבק ברעב התגלה כקשה יותר להשגה. כך עולה מדו"ח שפרסם האו"ם בסוף השבוע.

ב-2015 צפוי שיעור העוני הכולל לרדת לפחות מ-15% - שיעור נמוך בהרבה מיעד של 23% שנקבע במסגרת יעדי הפיתוח למילניום (MDG). כך יושג היעד הראשון להוריד בתקופה שבין 1990 ועד 2015 ב-50% את מספר האנשים שמתקיימים על פחות מדולר אחד ביום. הישג זה נרשם למרות המשבר הכלכלי הפיננסי של 2008 שהחל בארה"ב ובאירופה.

העובדה שהעולם עדיין לא חרג ממסלול ההתקדמות נובעת מתאוצת הצמיחה במדינות המתפתחות. בנתונים אבסולוטיים, מספר בני האדם שחיים בעוני קיצוני (מתקיימים על פחות מ-1.25 דולר ביום) במדינות המתפתחות צפוי לרדת לפחות מ-900 מיליון, נאמר בדו"ח של האו"ם.

הירידה החדה - במזרח אסיה

הירידה החדה ביותר בעוני עדיין נרשמת במזרח אסיה, בייחוד בסין ובהודו, שם מספר האנשים החיים בעוני קיצוני ירד בכ-455 מיליון בשנים 1990 ו-2005, ו-320 מיליון בני אדם צפויים לצאת מקטגוריית העוני הקיצוני עד 2015. בדו"ח של האו"ם נאמר שהצפי למדינות אזור תת-סהרה באפריקה קצת יותר אופטימי בהשוואה לעבר, ושיעור העוני הקיצוני שם צפוי לרדת לפחות מ-36%.

למרות הירידות הניכרות בעוני הקיצוני, העולם עדיין מתקשה במיגור הרעב. המשך קיומו העקשני של הרעב מאלץ את קובעי המדיניות להתמודד עם בעיות כגון גישה למזון ומחירי המזון הגבוהים. ארגון המזון והחקלאות התבקש לבצע סקר מקיף כדי לבדוק אילו צעדים יורידו את שיעור האנשים הרעבים, שהתייצב ברמה של 16%.

פער העושר מתרחב

"יש לנו סיפורי הצלחה שעליהם אנחנו יכולים להצביע", אמר מזכ"ל האו"ם, באן קי-מון, בז'נבה. "אבל השגת כל היעדים תדרוש מאמץ נוסף. אפילו במקומות שבהם ראינו צמיחה מהירה, כמו במזרח אסיה ובחלקים אחרים של העולם המתפתח, ההתקדמות אינה כללית, וההישגים אינם נחלקים באופן אחיד. אבטלה גבוהה ועקשנית נמשכת במדינות עשירות ועניות כאחת, ובמקרים רבים מתרחב פער העושר - בין האנשים שמשגשגים לאנשים שנדחקים לשוליים, בין העירונים לכפריים. הישגים סולידיים במספר הנרשמים לבתי הספר ושוויון מגדרי אינם מצביעים על כך שהמשימה הושלמה". העולם צריך להרחיק ראות אל מעבר ל-2015, הוסיף באן.