יפן תבצע בדיקות לכורים הגרעיניים במדינה לפני הפעלתם

ממשלת יפן תבצע בדיקות בטיחות לכורים הגרעיניים במדינה בשני שלבים, לפני שתאפשר להם לפעול מחדש ■ הבדיקות יהיו קשיחות יותר מבדיקות קודמות ויתואמו עם האיחוד האירופי

ממשלת יפן תבצע בדיקות בטיחות לכורים הגרעיניים במדינה, לפני שתאפשר להם לפעול מחדש, כך על פי הצהרה שנמסרה מטוקיו היום (ב'). הבדיקות יהיו קשיחות יותר מבדיקות קודמות, כך על פי ההצהרה, ויתבצעו בראשותו של שר המסחר בנרי קיידה והאחראי על ניהול המשבר הגרעיני ביפן, גושי הוסונו.

בשלב הזה, תערכנה בדיקות נוספות על כל הכורים ביפן, כולל אלה שכבר פעילים, כך נמסר בהצהרה. הבדיקות יכריזו אם הכורים הפעילים ימשיכו לפעול כרגיל, או שפעילותם תיעצר לצורך בדיקות נוספות. בהודעה נמסר כי עדיין אין מסגרת זמן סופית וברורה בה יתבצעו הבדיקות. עוד נמסר בהצהרה כי תתבצע פנייה מסודרת לאיחוד האירופי במטרה לתאם עימו את אופי הבדיקות.

ההודעה הראשונה בדבר האפשרות לביצוע בדיקות שכאלה פורסמה בשבוע שעבר, בהמשך לרעידת האדמה והצונאמי שפקדו המדינה ב-11 במארס, והובילו לדליפת הכור הגרעיני בפוקושימה. דליפה זו, בסופו של דבר, אילצה את ממשלת יפן להכריז על האסון הגרעיני במדינה ככבד ביותר מאז האסון הגרעיני בצ'רנוביל, ב-1986.

בעקבות האסון, יותר משני-שליש מ-54 הכורים הגרעיניים ביפן נסגרו בעקבות האסון או לחלופין לטובת בדיקות אשר התבצעו לאחריו.

אתמול: רעידת אדמה נוספת

ארבעה חודשים אחר הרעידה הקשה שפקדה את המדינה, הורגשה הלילה בצפון מזרח יפן רעידת אדמה בעוצמה 7 בסולם ריכטר. הרשויות מיהרו לפרסם אזהרת צונאמי באזור הכורים הגרעיניים בפוקושימה.

לא דווח על נפגעים או על נזק שנגרם למבנים בעקבות הרעידה. זמן קצר לאחר הרעידה, פונו כל העובדים במתקן הגרעיני בפוקושימה, על אף שלא נגרם נזק מיידי במקום.