עובדים עליכם בעיניים: מה עומד מאחורי אריזות החיסכון?

המועצה לצרכנות: מחיריהן של אריזות חיסכון ביחס לתכולתן אינו מבטיח כלל שתשלמו פחות לאותה כמות של מוצר

מאחורי הכיתוב המבטיח "אריזת חיסכון" על מדפי הסופר עומד מחיר מוזל מהרגיל? טעות: בדיקה שערכה המועצה לצרכנות ברשתות השיווק מגלה כי מחירן של אריזות חיסכון ביחס לתכולתן אינו מבטיח כלל שתשלמו פחות לאותה כמות של מוצר.

לצורך הבדיקה, המועצה דגמה גבינה לבנה מסוג "סקי" מתוצרת שטראוס וגבינה לבנה של תנובה (ברשת "מגה" בסניפי רמת אביב ואבן גבירול בתל אביב) במשקלים שונים: 250 גרם, 500 גרם ו-750 גרם. על הגבינות שמשקלן 500 ו-750 גרם נרשם בכיתוב מובלט (על גבי פס הבלטה צהוב) - "אריזת חיסכון", וכך גם על מארזים של 500 ו-750 גרם של גבינות תנובה.

אולם מהבדיקה עלה כי מחיר אריזת חיסכון בת 500 גרם זהה לחלוטין לשתי יחידות מידה של אותו המוצר במשקל 250 גרם, ומחיר אריזת חיסכון של 750 גר זהה למחיר 3 אריזות של 250 גרם.

הביטוי "אריזת חיסכון" על אריזה גדולה מהאריזה הבסיסית, מדגישים במועצה לצרכנות, נתפס על ידי הצרכן כהבטחה כי מדובר במוצר שמחירו זול יותר ביחס למחיר הבסיסי. צרכן סביר יניח כי מחיר אריזת חיסכון בת 500 גרם יהיה נמוך מכפל מחיר אריזה בת 250 גרם, ובאותו האופן יניח כי מחיר אריזת חיסכון של גבינה שמשקלה 750 גרם יהיה נמוך ממכפלה של אותו מחיר ב-3.

"הכיתוב 'אריזת חיסכון' כשאין חיסכון מהווה עבירה לכאורה על איסור ההטעיה בחוק הגנת הצרכן", נמסר מהמועצה. "סימון מוצר כאריזת חיסכון (על ידי היצרן) מהווה תמריץ לצרכנים להעדיף את המוצר ה'חסכוני' כביכול, ולרכוש כמות גדולה יותר מזו שהיה רוכש אלמלא ה'חיסכון' ואף מטעם זה מהווה הכיתוב עבירה לכאורה על איסור ההטעיה. במצב בו תמחור המוצרים פוגע בצרכנים, נדרשת פעולה נמרצת ותקיפה למיגורה של הטעיה ופגיעה בצרכנים".

החברות מאשימות את הרשתות

בחברות מפנים אצבע מאשימה לרשתות הנבדקות ומדגישים כי אריזות החיסכון נמכרות למשווקים במחירים מוזלים התואמים את ההגדרה ושמשקפים חיסכון במחיר בהתאם לכמות.

המועצה העבירה את הממצאים לעו"ד תמר פינקוס, ראש הרשות לסחר ההוגן, בבקשה שתבחן את ההיבטים החוקיים של הפרשה ותנקוט צעדים בהתאם. ברשת מגה של רבוע כחול בחרו לא להגיב.

מנכ"ל המועצה לצרכנות, עו"ד אהוד פלג, פנה למנכ"ל התמ"ת בבקשה לקחת בחשבון בדיוני הוועדה לבחינת מחירי המזון גם את אופן התנהלותם של התאגידים העסקים מול הצרכנים, כגורם המוסיף על ההכבדה על כיסם.

משטראוס נמסר בתגובה: "מארזי החסכון של גבינת סקי מגלמים הנחה של עד כ-30%. יש לציין כי החברה אחראית על המחיר הקמעונאי ואינה אחראית על מחירי המדף הנקבעים על ידי הקמעונאי".