פישר ידרוש מהבנקים להגדיל הון ב-7 מיליארד ש'

הערכות: במסגרת יישום תקנות באזל 3, יידרשו הבנקים הגדולים, לאומי והפועלים, להגיע להלימות הון של 9% לפחות, ושאר הבנקים ל-8%

בנק ישראל צפוי להעלות את דרישות ההון ליבה מחמשת הבנקים הגדולים, כחלק מההיערכות ליישום תקנות באזל 3. לפי ההערכות, לאומי והפועלים יצטרכו להעלות את הלימות ההון ליבה לשיעור של 9%-9.5% ואילו לדיסקונט , מזרחי טפחות והבינלאומי יוגדר רף של 8%-8.5%. בעקבות המהלך יידרשו הבנקים להגדיל את ההון בכ-7 מיליארד שקל.

עד סוף השנה יוציא המפקח על הבנקים דודו זקן הנחיות ברורות לגבי היעדים ולוחות הזמנים, אך לפי הערכות, ייתן לבנקים פרק זמן של שנתיים להגיע ליעד החדש, כלומר עד סוף 2013. כיום יעד הלימות ההון ליבה לכל הבנקים הוא 7.5%, ולמעט הבינלאומי, אף אחד מהבנקים לא נמצא כעת בתוך היעד החדש.

על פי תקנות באזל 3, על הרגולטור בכל מדינה להגדיר בנקים הנושאים סיכון מערכתי, שייקראו - SIFI'S (רש"ת: Systemically Important Financial Institutions). התמוטטות של בנקים מקבוצה זו תיצור פגיעה מערכתית כוללת וכדי למנוע אותה נקבע כי יש להציב לבנקים אלה דרישות הלימות הון ליבה מחמירות יותר מבנקים אחרים. היעד המומלץ נע בטווח של 8%-9.5%.

עוד סוכם בוועדת באזל כי כל רגולטור יורשה להתאים את ההנחיות למצב בארצו. בשוויץ הוגדרו כ-SIFI'S שני הבנקים הגדולים: קרדיט סוויס ו-UBS ונקבע כי הלימות ההון ליבה שלהם תהיה 10%. בישראל הגדיר בנק ישראל את חמשת הבנקים הגדולים כ- SIFI'S.

כבר לפני מספר שבועות הודיע המפקח זקן כי בכוונתו לאמץ את הנחיות באזל 3 תוך התאמות לישראל. אחת ההתאמות תהיה חלוקה בין ה- SIFI'S: שני הגדולים - לאומי והפועלים - יידרשו לשמור על הלימות הון גבוהה יותר משאר הבנקים. עם זאת, לא מן הנמנע כי זקן יחמיר וידרוש מכל חמשת הבנקים לעמוד במדרגת הלימות ההון הגבוהה. בבנק ישראל הבהירו כי ההנחיות החדשות, לוחות הזמנים והיעדים ייקבעו תוך "דיאלוג" עם הבנקים.

הקטנת דיבידנדים

לאור רמת ההון הקיימת יידרשו הבנקים כאמור לתוספת הון של כ-7 מיליארד שקל. כיום עומדת הלימות ההון ליבה של לאומי והפועלים על קצת מעל 8%. העלאתה מעל 9% תחייב את הפועלים להגדיל את ההון ב-3 מיליארד שקל ואת לאומי בכ-2.5 מיליארד שקל. בבנקים הבינוניים: דיסקונט ומזרחי טפחות עומדת הלימות ההון ליבה על כ-7.7%. כדי להעלותה מעל 8% ידרש דיסקונט לתוספת הון של כ-800 מיליון שקל ומזרחי טפחות לתוספת הון של כ-500 מיליון שקל. הבינלאומי, עם 8.19%, לא יזדקק לתוספת הון.

הגדלת ההון, גם אם תיפרס על פני שנתיים, תגרום לירידה בתשואה על ההון ולהקטנת יכולת הבנקים לחלק דיבידנדים. חלופה נוספת של הבנקים היא הקטנת האשראי שהם נותנים. כך יצמצמו הבנקים את נכסי הסיכון ויגדילו את הלימות ההון. בנק דיסקונט נהג כך ברבעון הראשון כאשר הקטין את האשראי ב-2 מיליארד שקל כדי לעמוד ביעד ההון הנדרש של 7.5%.

פרשנות / עירן פאר: פחות אשראי, פחות דיבידנדים

הדיון בנושא הלימות ההון נשמע כמו סינית למי שאינו מצוי במערכת הפיננסית, וגם בתוכה יש כאלה שלא מבינים על מה מדובר.

לטובת אלו נתמצת את משמעות ההנחיות של בנק ישראל במשפט אחד - הבנקים יצטרכו להחזיק יותר הון עצמי ולכן יוכלו לחלק פחות דיבידנדים, לתת פחות אשראי והתשואה על ההון תקטן. כמה, איך ובאיזה קצב, זה כבר עניין למשא ומתן בין דודו זקן למנהלי הבנקים. בשורה התחתונה הבנקים יצטרכו להחזיק יותר הון.

מדוע זקן מוטרד? הרי הבנקים בישראל יציבים ורווחיים, התשואה על ההון גבוהה, תיק האשראי איכותי וההפרשות נמוכות. אבל זקן, כמו כל רגולטור, לא ישן טוב בלילה כי הוא מסתכל קדימה, לא אחורה. המשבר האחרון נגמר, יצאנו ממנו בשלום, אבל במחזור העסקים הבא יגיע עוד משבר. והמשבר האחרון הוכיח מעל כל ספק כי בשעת מצוקה ההון העצמי הוא המגן הלפני אחרון של בנק לפני נפילתו. המגן האחרון, אגב, הוא הממשלה.

מדוע זקן מחמיר ומגדיר את כל חמשת הבנקים הגדולים בישראל כנושאי סיכון מערכתי? מדוע הוא לא מסתפק בהגדרת בנק הפועלים ובנק לאומי כ"גדולים מכדי ליפול"?

חשש מתגובת שרשרת

התשובה פשוטה - ישראל היא מדינה קטנה עם משק ריכוזיש בו חמש קבוצות בנקאיות שולטות ב-92% מהמערכת. מדינת ישראל לא יכלה להרשות לעצמה בשנת 2002 לעמוד מנגד בזמן התמוטטות הבנק למסחר, בנק זעיר במונחי אותם ימים.

על אחת כמה וכמה המשק הישראלי לא יכול להרשות לעצמו היום התמוטטות של אחד מחמשת הגדולים. לא בגלל הגודל, לא רק בגלל קשרי הגומלין בין הבנקים, אלא כי ההשפעה הטראומתית שתהיה להתמוטטות בנק, אפילו בנק בינוני, על הציבור, עלולה להביא לתגובת שרשרת שתגרום לקריסת כל המערכת.

ומשהתובנה הזו נצרבה אצל הרגולטור, המסקנה ברורה. אם הממשלה תצטרך בעתיד להציל כל בנק היא למעשה נותנת לו ערבות אפקטיבית.

ומה ימנע מהבנקים להשתולל, ולממש את "הסיכון המוסרי" (MORAL HAZARD)? הרי הם יודעים שמשלם המסים יציל אותם בשעת משבר. לכן על הבנקים לתרום את חלקם ליציבותם והפרמטר המתאים לכך הוא הגדלה דרמטית של הלימות ההון. וזה בדיוק מה שזקן עושה.

הלימות ההון ליבה של הבנקים
 הלימות ההון ליבה של הבנקים