"מדיה חברתית היא לא משחק סכום אפס. יש מקום לכמה שחקנים"

בגיל 27, נוח ברייר כבר מחזיק ברזומה מכובד של יוזמות אינטרנט ■ הפרויקט האחרון שלו הוא אתר מיקרו-בלוגינג בו הגולש נחשף להצפה של תכנים המעניינים אותו ומקבל במה להגיב עליהם

מכירים את אלה שכבר בגיל 14 העלו אתר לאוויר, בגיל 16 כבר חשבו על סטארט-אפים, ובשנות ה-20 לחייהם כבר החזיקו ברזומה של יוזמות אינטרנט? נוח ברייר, איש אינטרנט שמתמחה בפרסום ושיווק מותגים ברשת, הוא בדיוק אחד כזה. בגיל 27 הוא כבר נבחר לרשימת "100 האנשים הקריאטיביים" של מגזין "Fast company", ובימים אלה הוא מקדם את הרעיון החדש שלו, percolate, אתר מיקרו-בלוגינג חדשני. מחר (ד') הוא מגיע לוועידת תקשורת נתח שוק ודיגיטל של "גלובס".

הקונספט של האתר החדש הוא ייצור שיחה. הדבר נעשה באמצעות הצפה של תכנים באינטרנט שעברו פילוח לפי תחומי העניין של הגולש. לאחר שהתכנים מוזרמים לגולש, הוא יכול להגיב עליהם ולמעשה לייצר שיחה יחד עם כל העוקבים אחריו. הקונספט עשוי להתאים במיוחד למותגים המעוניינים להציף תכנים שייצרו שיחה ברשת.

כרגע האתר נמצא עדיין בגירסת הרצה, אבל ברייר טוען כי השוק מוכן כעת לדרך חדשה של הצפת תוכן באינטרנט: "אם מסתכלים על האבולוציה של יצירת תכנים ברשת, רואים שהתחום עבר שינויים מדהימים. קחו למשל את הפלטפורמה והחשיבות שגוגל פלוס מקנים לבלוגים. המונח הזה היה מאוד חזק בעבר, ונדמה היה שכולם כותבים בלוגים, אבל גילו שזה קצת דומה לדייטינג: אתה מתחיל, ואז אתה נאבק כדי להמשיך. לעמוד בכל בוקר מול תיבה ריקה זה דבר קשה. טוויטר עזר בהקטנת התיבה, ואנחנו מנסים לעזור עוד יותר - אין יותר תיבה ריקה. יש תוכן, ואתה יכול להגיב עליו".

- איך נכנסים המפרסמים לשיחה הזאת?

"קיבלנו עד עכשיו תגובות מאוד מעודדות מצד מפרסמים. כמו אנשים, מותגים נאבקים היום איפה ומה כדאי להגיד ברשת. ועם כל-כך הרבה פוקוס על הרשת מצד הצרכנים, הם מחפשים פתרונות יותר מתוחכמים ויותר טבעיים להגיע לגולשים".

- בועה מול העיניים?

ההנפקה של לינקדאין ופנדורה, והכניסה הצפויה לבורסה של שחקניות נוספות כמו גרופון, זינגה וכמובן פייסבוק, העלתה שוב את החשש מבועה סביב חברות האינטרנט - בועה שעשויה להתפוצץ ולהשאיר הרבה קורבנות וירטואליים. ברייר אומר שהנושא הזה הוא "שיחת היום" בניו-יורק, אך שלמרות הדיונים הרבים אין כמעט לאף אחד שורה תחתונה על מה צפוי לקרות.

"זה אכן לא ייאמן שליקנדאין הגיעה לשווי הזה, אבל מדובר בחישובים שמבוססים על השווי של כל גולש, וקשה להתווכח איתם. עוד יותר קשה להתווכח עם העובדה שכל יום יותר אנשים מבלים יותר זמן במדיה החברתית. האם הגידול הזה ייעצר? כנראה שכן. האם זה יקרה בקרוב? כנראה שלא".

- איזה מותג עובד נכון לדעתך במדיה החברתית?

"המותג שאני חייב לציין לטובה הוא אמריקן אקספרס. אני מאוד אוהב את 'הפורום הפתוח' שלהם, שהפך להיות אתר חובה עבור תוכן של עסקים קטנים. זה נותן להם פלטפורמה מעולה לשיתופי-פעולה עם עסקים קטנים, והם אפילו השיקו באחרונה את 'שבת העסקים הקטנים' לעידוד הצריכה במקומות האלה בסופי שבוע. האתר הזה הוא דוגמה מצוינת למחויבות שחשים גולשים כלפי תוכן שמעניין אותם ברשת. כמות הציוצים לגבי הפרויקט הזה היא מרשימה מאוד".

- איך אתה מעריך את יחסי הכוחות במדיה החברתית נוכח הכניסה של גוגל פלוס?

"אני, באופן אישי, אוהב את פייסבוק, אם כי אני לא מעביר שם את רוב זמני כמו הרבה אנשים שאני מכיר. עוד לא הספקתי לחקור לעומק את גוגל פלוס, אך זה נראה מעניין. באופן כללי, אני חושב שהמדיה החברתית היא לא משחק סכום אפס, אלא שיש מקום לכמה שחקנים, שעושים דברים קצת שונים".

- באחרונה נבחרת לרשימת "100 האנשים הקריאטיביים" של מגזין "Fast company". האם מדובר רק בחיזוק לאגו, או שלבחירה הזאת יש משמעות גם ברמה העסקית?

"אין ספק שמדובר בליטוף נעים לאגו, וזה מדהים לראות את השם שלי לצד אנשים מובילים ומעניינים. לגבי הרמה העסקית, אני חייב לציין שקורות-החיים שלי קיבלו שדרוג משמעותי, וההתייחסות אליי הפכה להיות רצינית יותר, אבל קשה לי עדיין להגיד שזה שינה לי את החיים".

3 עצות לשיווק נכון במדיה החברתית

1. טיפול בתלונות וחלוקת קופונים הם לא אסטרטגיה: מותגים משקיעים המון מאמצים ב"לייקים" ובהגדלת רשימת העוקבים, אבל כל מה שיש להם לעשות עם כל האנשים האלה הוא להתנצל על תקלות ולפצות בקופונים. מותגים צריכים למצוא דרכים להיות מעניינים, בדיוק כמו שאנשים עושים בחיים האמיתיים.

2. שימו לב: מחקרים רבים מראים כי מותגים רבים מתקשים ביצירת תוכן מעניין, בגלל שהם מרוכזים רק בעצמם. אם הם היו פותחים עיניים, מקשיבים לציוצים, סטטוסים ובלוגים, הם היו מוצאים הרבה תוכן מעניין שקשור אליהם.

3. תחלקו מידע: מותגים נוהגים לשתף במידע ובתוכן שנוגע רק אליהם. אבל אם הם היו בודקים, הם היו מגלים שהאנשים הכי פופולריים ברשת הם אלה שמשתפים לינקים ותוכן מעניין. הצפה של מידע מעניין ותוכן פופולרי היא עוד דרך לזכות בתשומת-הלב של הגולשים.