פשרה בייצוגית: בנקים וחברות ביטוח יתרמו 17 מיליון שקל לעמותות

הפשרה הושגה במסגרת תביעה ייצוגית נגד הבנקים בגין עמלות ששולמו עבור משכנתאות שלא כדין, וכן במסגרת תביעה ייצוגית נגד חברות הביטוח מגדל וכלל באותה עילה

בית המשפט המחוזי בתל-אביב אישר היום (ג') הסכם פשרה בשתי תובענות ייצוגיות שהוגשו: הראשונה - נגד הבנק הפועלים, הבנק הבינלאומי, בנק לאומי למשכנתאות, בנק מזרחי-טפחות ובנק ירושלים בעניין עמלות ששולמו עבור משכנתאות שלא כדין. השנייה - נגד חברות הביטוח מגדל וכלל על כך שגבו עמלות על משכנתאות שלא כדין.

השופטת דרורה פלפל קיבלה את הסכם הפשרה, שעיקרו העברה של 17 מיליון שקל לעמותה לטובת הציבור. כחלק מהפשרה הוסכם כי רשימת העמותות תהיה בהסכמה, ובתנאי שלא יהיה לאחד מהצדדים אינטרס בעמותה זו או אחרת.

התובעת הייצוגית, שנכנסה בנעליו של התובע הקודם שפרש, פנתה לבית המשפט בשאלה האם יש לה מעמד להשפיע על בחירת העמותה, ועל כך השיבה השופטת פלפל בחיוב. עוד הוסיפה השופטת כי אין פסול בכך שהתובעת או אחד הבנקים יציעו עמותה שיש להם זיקה אליה.

בית המשפט לא קיבל גם את טענת הבנקים כי אין להכניס לרשימת העמותות הנבחרות כאלה המטפלות בבעלי חיים או משלבות טיפול באנשים עם מוגבלויות שונות באמצעות בעלי חיים. לטענת הבנקים, יש צורך לבחור בעמותות בעלות זיקה לנשוא התביעות.

על כך ענתה השופטת: "אני סמוכה ובטוחה שבין נוטלי המשכנתאות יש מחזיקי בעלי חיים, אוהבי בעלי חיים ואולי גם נוטשי בעלי חיים. תיאור זה עונה על מכנה משותף אפשרי של נוטלי משכנתאות".

עוד הוסכם במסגרת הפשרה כי שני התובעים הייצוגיים בעניין הבנקים יקבלו 237 וחצי אלף שקל, ואילו עורך דינם יקבל סכום של 826 אלף שקל.

בתובענה שהוגשה נגד חברות הביטוח נקבע כי עו"ד גיל פלד, שייצג את התובעים וגם היה אחד התובעים, יקבל סכום של 810 אלף שקל ממנו יפריש סכום לתובעים, כך שכל אחד מהם יקבל כ-118 אלף שקל.

בנוסף, נקבע כי התובעת שהצטרפה מאוחר יותר תקבל סכום של כ-60 אלף שקל, והתובע שהצטרף גם הוא מאוחר יותר יקבל סכום של כ-90 אלף שקל.

את בנק לאומי למשכנתאות ייצגו עורכי הדין יהודית גל-אור ודרור קדם ממשרד קנטור אלחנני טל ושות'. את בנק הפועלים ייצג עו"ד מנחם אברמוביץ ממשרד המבורגר. את בנק ירושלים ייצג עו"ד יובל גרייבסקי ממשרד רווה.