"סוני-אריקסון יכולה לייצר אלטרנטיבה לאייפון ולגלקסי"

אלי מצביץ', המנכ"ל החדש של יבואנית סוני-אריקסון לישראל, ברס אלקטרה, מתכנן להסתער על נתחי השוק האבודים של החברה

חברת סוני-אריקסון סבלה בשנה האחרונה מפגיעה קשה במותג שלה ובמכירות שלה בישראל. היא לא הצליחה להשיק מכשירים חדשים בשוק המקומי ואחת הסיבות לכך היא הממשק של הטלפונים, הפועלים על מערכת ההפעלה של גוגל, שלא נמכרו בעברית.

יבואנית סוני-אריקסון לישראל, ברס אלקטרה, עדיין לא יצאה בתחילת 2011 מהבוץ, בהמשך ישיר לקשיים ב-2010 כאשר נתח השוק שלה ירד מ-21.1% ל-15%, על-פי נתוני IDC ישראל.

המצב של סוני-אריקסון בישראל ברבעון הראשון עדיין לא היה משופר במיוחד, ונתח השוק שלה היה 11%. אמנם, החברה הצליחה להשיק השנה ארבעה מכשירים חדשים מסדרת האקספריה, הפועלים על אנדרואיד של גוגל. אולם לאחר שהיבואן בישראל החל את התנופה, התרחש האסון ביפן. כך התעכבה השקת המכשיר החדש, Arc, שהיה אמור לצאת בישראל כבר בחודש אפריל, אולם הוא הושק בימים האחרונים בפלאפון ובקרוב גם בסלקום.

מבחינת החברה, ה-Arc הוא מכשיר דגל הכולל את גרסת האנדרואיד 2.3.3 עם מסך מגע בגודל 4.2 אינץ' הפועל על טכנולוגיית Bravia של סוני וגם עיצוב דק.

בנוסף, יש למכשיר מצלמת סטילס עם חיישן של 8 מגה-פיקסל וצילום וידיאו באיכות HD בתקן 720p. המכשיר החדש ינסה להתחרות ראש בראש מול האייפון 4 והסמסונג גלקסי אס 2 החדש, שכבר החודש יתחיל להימכר אצל שלוש המפעילות הסלולריות הגדולות.

חילופי גברי ורענון

כדי להחזיר לעצמה את נתח השוק האבוד ולשפר את המיתוג שלה כחברה שהקהל הצעיר רוצה לרכוש את מכשיריה, בוצע רענון בהנהלה הבכירה של ברס אלקטרה. לתפקיד המנכ"ל נכנס אלי מצביץ', שהיה בשש השנים האחרונות מנהל המכירות של החברה, לאחר שמיקי ברקן המנכ"ל ב-5.5 השנים האחרונות, עזב את התפקיד.

"השוק היום נמצא במצב לא ברור", אומר מצביץ' לגלובס. "אני רוצה להחזיר את המותג למקומו הקודם. נבוא עם מכשיר מרענן ושונה, לעומת כל הטלפונים היום בשוק שכולם נראים דומים".

בעיה גדולה של סוני-אריקסון בישראל, לפחות בשנה האחרונה, הייתה שהמכשירים שלה הגיעו באיחור רב בהשוואה למועד ההשקות בעולם - מה שלפעמים הפך אותם למיושנים, לעומת ההשקות של החברות המתחרות.

בעבר סוני-אריקסון עמדה בצורה טובה בלוחות הזמנים, וטלפונים שלה הגיעו לכאן בהרבה מקרים בתזמון מושלם עם שאר העולם. "נפסיק להשיק מכשירים בעיכוב כאשר המפעילות הסלולריות יחליטו ללכת איתנו", אומר מצביץ'.

בני הנוער היו מתחילת הדרך הקהל החשוב ביותר לסוני-אריקסון בארץ. החברה התמקדה בטלפונים שלה בשתי קטגוריות שהיו חשובות לקהל זה: מוזיקה וצילום. אולם במשך הזמן, סוני-אריקסון שחקה את הקטגוריות האלו במכשירים שלה, שכן הם נראו כהעתק האחד של השני והבידול ביניהם היה מזערי.

הקהל הצעיר העדיף ללכת למכשירים של חברות אחרות, כאשר אפילו מכשירי הבלקברי העסקיים הצליחו לכבוש אותו בחלק מהמקומות בזכות היכולת להתכתב בחינם בעזרת תוכנת ה-BBM הפנימית של RIM.

חיבוק של פלייסטיישן

"אנחנו פונים עם המכשירים שלנו לצעירים", אומר מצביץ', למרות שהטלפונים של החברה בשנה האחרונה התרחקו מהשיק אל כיוון של סמארטפון חסר חידושים. "לא הייתה אלטרנטיבה בשוק הישראלי עד היום ואנחנו יכולים לייצר אלטרנטיבה לאייפון ולגלקסי", הוא אומר.

הנשק הכבד של מצביץ' בפנייה לקהל הצעירים ובעיקר לחובבי המשחקים הוא האקספרייה פליי (Play) - סמארטפון המבוסס על מערכת ההפעלה אנדרואיד 2.3. ייחודו של הטלפון הוא תו התקן של סוני למשחקי פלייסטיישן, המאפשר באמצעותו גישה למשחקי החברה הנמכרים בחנות האפליקציות של גוגל.

לטלפון יש מסך מגע בגודל 4 אינץ' והוא מאפשר תצוגת אופקית, בה גם מתגלה משטח הכולל מקשי משחק ייעודים - כפתורי החיצים וארבעת כפתורי הסימנים של הפלייסטיישן. יש לו גם שני משטחי מגע לאגודלים, המחליפים את שני הסטיקים בידיות המשחק בפלייסטיישן.

"הפליי פותח קטגוריה משלו בשוק הטלפונים", אומר מצביץ', "זה סמארטפון מלא וגם קונסולת משחקים". לדבריו המכשירים יצוידו בשישה משחקים, כאשר ביום ההשקה יהיו זמינים 100 כותרים לרכישה דרך חנות האפליקציות של גוגל. לדבריו, שעלויות המשחקים יהיו 1-5 דולר למשחק.

"זה היופי במכשיר, אנחנו מנגישים כך את המשחקים לכולם", הוא אומר. הפליי ייצא בתקופה הקרובה בפרטנר ובפלאפון והוא יהווה בחינה מעניינת להיקף שבו השוק מוכן לקבל סמארטפון בעיצוב שונה, המיועד בעיקר לחובבי הגיימינג.