מנכ"ל מכבי מקפיא שעות נוספות וגיוס עובדים

רן סער מורה גם על קיצוצים במטה הקופה ובהנהלות של חמשת המחוזות, פחות משבועיים לאחר שנכנס לתפקידו ■ פיטר בכירה שהתמודדה מולו

פחות משבועיים בלבד מאז שנבחר לתפקיד מנכ"ל מכבי שירותי בריאות, רן סער מורה על קיצוצים במטה הקופה ובהנהלות של חמשת המחוזות. ל"גלובס" נודע כי הקיצוצים כוללים הקפאה מוחלטת של השעות הנוספות לעובדים, ועצירה מלאה בגיוסם של עובדים חדשים. ההחלטה הזו אינה נוגעת לעובדים בסניפים וליחידות אחרות שמעניקות שירות ישיר למבוטחי הקופה.

עוד נודע כי סער הביא לסיום תפקידה של מנהלת חטיבת התפעול ובתי החולים בקופה, ד"ר דינה נוף. האחרונה, שמשמשת גם כדירקטורית ברשת בתי החולים הפרטיים "אסותא" שבבעלות הקופה, נחשבת לאחת הבכירות ביותר במכבי, והיא אף התמודדה מול סער על תפקיד המנכ"ל. לנוף הוצעו מספר תפקידים אחרים, אך על פי הערכות היא צפויה לעזוב את הקופה. ההודעה על סיום תפקידה זמן קצר כל כך אחרי ההתמודדות הזו, העצימה את האנדרלמוסיה בקרב העובדים.

גורמים במכבי מצביעים על העובדה שסער התמנה לתפקיד מתוך הקופה ולאחר היכרות מעמיקה עם רזי הניהול שלה, ולכן לא היה לו צורך "ללמוד" את הדברים לפני מהלכים כאלה - גם לא למראית עין. סער (58) שימש במשך ארבע שנים כמנהל מחוז המרכז במכבי, ולפני כן כמנהל מחוז השרון. המועמד המוביל שהתמודד מולו היה ד"ר ערן הלפרן, מנהל ביה"ח בילינסון שבבעלות קופ"ח כללית. סער מחליף בתפקיד את פרופ' אהוד קוקיה, שעבר לנהל את ביה"ח הדסה בירושלים.

מכבי, שנחשבה במשך שנים לקופה מאוזנת מבחינה תקציבית, עמדה לסיים את שנת 2010 עם גירעון עתק של כמעט 100 מיליון שקל, בין היתר בשל העלאת שכר הרופאים שנעשתה במספר פעימות מאז 2008, ובשל העלאת תעריפי האשפוז בבתי החולים. משרד הבריאות הסכים להחריג חלק מההוצאות שהיו לקופה ולהעניק לה מענקי איזון, בכפוף להכנסת כסף "מהבית" באמצעות מכירת נכסים.

עם זאת, במכבי, כמו גם במשרד הבריאות, כבר מתריעים על גירעון חריג במיוחד בשנת 2001, בין היתר על רקע ההסכמים התלת-שנתיים מול בתי החולים ובשל עלייה במדד יוקר הבריאות. גם ריבוי דרישות מצד משרד הבריאות, כשהאחרונה שבהן היא הפחתת ההשתתפות העצמית של המבוטחים ב-33% על שורה של תרופות מרשם לחולים כרוניים, צפויה להכביד על הקופה כמו גם על יתר הקופות. גם המאבק הנוכחי של הרופאים צפוי להשפיע בעתיד על הקופות, בעיקר על שירותי בריאות כללית שמחזיקה בבעלותה 14 בתי חולים ציבוריים.

בקופות החולים מתריעים מזה תקופה ארוכה על כך שהמהלכים של משרד הבריאות מתקבלים בתשואות בקרב הציבור הרחב, בעוד שקופות החולים הן שסופגות במקרים רבים את העלויות. ראשי הקופות טוענים כי הם עושים הכול כדי שלא לפגוע בשירות למבוטחים, אולם למהלכי ההתייעלות שנכפים עליהם יש מחיר, גם אם באופן עקיף.

ממכבי נמסר בתגובה: "מכבי תמשיך לבצע פעולות משמעותיות כדי לסיים את שנת 2011 באיזון תקציבי וככל שניתן מבלי לפגוע בשירות הישיר למטופל. עמדת מנכ"ל מכבי רן סער, היא כי מנהל כל ארגון חייב לעמוד בתקציב שניתן לו".