דוד ארצי: "הניסיון למזג את תעש עם רפאל - טעות"

מיזוג תעש ורפאל תקוע, האוצר בוחן שוב הפרטה, משהב"ט זועם והעובדים משלמים ■ דוד ארצי, לשעבר בכיר בתע"א: "אי אפשר לראות סוף למשבר"

"אי אפשר לראות סוף למשבר בתעשייה הצבאית - וזה עצוב. היא תמשיך להתגלגל כך בשנה הקרובה, אחר כך כבר תבוא כבר אווירת בחירות, ופתרונות יסודיים לא יתממשו. בכל מקרה, הניסיון למזג אותה עם רפאל היה טעות. רפאל לא בשלה למיזוג עם תעש, היא לקחה אגוז גדול מדי - ונחנקה", אומר ל"גלובס" יו"ר חברת הלווינים אימג' סט, דוד ארצי, לשעבר יו"ר מכון היצוא ובכיר בתע"א, המתמודד בבחירות לנשיאות התאחדות התעשיינים, שעתידות להתקיים בעוד כחמישה חודשים.

אימג' סט נשלטת בידי התעשייה האווירית ואלביט מערכות. "אם מישהו היה רוצה למצוא פתרון אמיתי לבעיה של תעש בצורה של מיזוג עם חברה אחרת, הוא היה יכול למצוא אותו באמצעות מיזוג עם התעשייה האווירית. רפאל היא מעין סטארט-אפ שעבר עכשיו משלב ההקמה לשלב הפורמליזציה. יידרשו לה לפחות 10 שנים עד שהיא תצליח לצבור את ההון העצמי ואת הרזרבות שיש כבר היום לתע"א. זאת הסיבה לכך שתע"א יכולה להוביל כאן מהלך אפקטיבי מבלי לדרוש את מה שרפאל דורשת במסגרת מיזוג כזה. אם היו נותנים לה להוביל את המיזוג, היא היתה מפרקת את תעש ומפזרת אותה בחטיבות השונות שלהן פעילות סינרגטית איתה. חלקים מתעש היו יכולים לעבור גם חברת הבת של תע"א, אלתא".

סגרו את הברז

התעשייה האווירית רצתה, כמו אלביט מערכות וכמו חברות אחרות ובהן פלסן מקיבוץ סאסא, למזג אליהן את תעש או חלקים גדולים ממנה. בתחילת השנה קבעו צוותי עבודה משותפים למשרדי האוצר והביטחון כי החברה הביטחונית-הממשלתית תמוזג עם חברה ביטחונית-ממשלתית אחרת, רפאל. הם היו מוכנים להישבע שהפעם יש באמת תחושה שזה רציני. אלא שמאז חלפו חודשים ארוכים, דברים לא זזו והמיזוג נתקע. חשדנות הדדית, חששות כבדים ברפאל ממצבה הכספי האמיתי ומחובותיה של תעש, היעדר בהירות על מידת הנכונות של המדינה להירתם ולהעמיד למימוש המהלך את ההון שיכסה "חורים" בתעש וכמו גם סוגיית ההפרטה, שהמשיכה לעניין את האוצר למרות שהיה שותף מלא להחלטה לגשת למיזוג - כל אלה עמדו כל הזמן ברקע והעיבו.

כל אותו הזמן, המשכורות החודשיות של כ-3,000 עובדי תעש שולמו בזכות מקדמות שהעביר לחברה משרד הביטחון, על חשבון הזמנות עתידיות של נשק. מדובר בכ-60 מיליון שקל בחודש. במשרד הביטחון אומרים כי במסגרת הסיכומים לקראת המיזוג, בסוף חודש יוני האחרון עניין המשכורות לעובדי תעש היה אמור לעבור לאחריות משרד האוצר וחברת רפאל, בחלוקה שווה, כשבמקביל בתעש ייפתחו חדרי מידע שבהם ייחשפו נתוניה הכספיים של החברה, מחויבויותיה, צבר ההזמנות שלה ועוד, לעיני רואי חשבון ומשפטנים מרפאל. לטענת משרד הביטחון, חדרי המידע הוכנו מבעוד מועד, אך לא נפתחו בהיעדר אישור מרשות החברות הממשלתיות.

לא בכדי: בשבועות האחרונים רשות החברות החלה לבדוק שוב, הפעם ביחד עם ההסתדרות, היתכנות להפרטת החברה. בשיח שהתקיים בין אנשיה לבין בכירים בהסתדרות עלה הרושם שיש נכונות להתקדם בסוגיות שונות שבכוחן להחיות את הרעיון שרק בתחילת השנה כולם נסוגו ממנו ופנו אל פתרון המיזוג, כמו נכונות להוריד באופן ניכר את "רשת הביטחון" שדורשים עובדי תעש מהמדינה, רשת שתבטיח את זכויותיהם בכל תרחיש עסקי של החברה. ברשות החברות החליטו שצריך למצות את ההזדמנות. אם זה לא יוביל לכלום, הם יחזרו אל המתו וה השני, זה של המיזוג המדובר שממילא גם בו לא מסתמנות כרגע חדשות גדולות.

"עניינים טכניים"

מנכ"ל משרד הביטחון, אודי שני, שמע על חידוש הדיבורים להפרטה ורתח מזעם. גורמים שמקורבים לו טענו כי האוצר פעל מאחורי גבו, בלי ידיעתו, והפר סיכומים מן העבר. גורמים אחרים שמקורבים לנושא טוענים מנגד כי משרד הביטחון מיתמם, כי במפגש שבו דנו בכירים בהסתדרות, באוצר וברשות החברות באפשרות לחדש את הדיונים על ההפרטה, השתתף גם גורם מטעם משרד הביטחון. גורם ביטחוני המצוי בפרטים הבהיר שמדובר בעובד זוטר יחסית ובכל מקרה, באותו מפגש לא התקבלו החלטות: "עלו רעיונות, ורעיונות תמיד עולים בכל שיחה", אמר.

כשחדרי המידע נותרו סגורים, כשברשות החברות ובהסתדרות שבו לנהל סדר יום של הפרטה, שני החליט שמשרדו לא ישלם את משכורות עובדי תעש וגילגל את תפוח האדמה הלוהט לפתחו של האוצר. עובדי תעש היו אמורים לקבל משכורות ביום ראשון, המשיכו גם היום (ג') לחכות לבשורה, ורק בצהריים הושגה הפשרה: משרד הביטחון יעביר 65 מיליון שקל לתשלום המשכורות, ומשרד האוצר יחזיר לו מאוחר יותר חצי מהסכום - כ-32.5 מיליון שקל. גורמים במשרד הביטחון הבהירו שהמציאות הזאת לא תימשך עוד זמן רב: "בחודש הקרוב, שיחליטו מה עושים: הפרטה או מיזוג, רק שימצאו כבר פתרון", אמר גורם בכיר.

מפחדים מבורות

חברת רפאל לא חסינה מהאשמות בסיפור ההתנהלות הצולעת של המיזוג עם תעש. עוד גורמים בעלי עניין טוענים כי רפאל מעלה דרישות כספיות מוגזמות מהאוצר, כאלה שיבטיחו את איתנות החברה אחרי המיזוג המדובר, ברפאל מכחישים, טוענים שלא ביקשו אגורה - בטח לא עכשיו: "איך נבקש משהו אם אנחנו לא יודעים מה לבקש", אומר גורם בחברה: "חדרי המידע לא נפתחו. אנחנו צריכים לנתח את המצב הכספי של תעש, לבחון הכול, לזהות בורות ומלכודות שאולי תעש בעצמה ערה להם. לא רוצים לעלות כאן על מוקש. אולי אחר כך נדרוש מיליארד שקל, אולי 20 מיליארד, אולי כלום. אנחנו רוצים לדעת לאן אנחנו נכנסים. אנחנו חברה אחראית".

גורמים אחרים דוחים את הדברים ואומרים שרפאל יודעת מספיק אודות מצבה של תעש כדי לקבל החלטה ושאם יש לאנשיה שאלות, יואילו ויגלשו לאתר רשות החברות הממשלתיות, כי יש שם מספיק פרטים על מצב החברה: "רפאל ותעש מתחרות. למה שתעש תחשוף נתונים עסקיים חסויים בפני חברה מתחרה? ואם אחרי חודשים של למידת קודש הקודשים של תעש רפאל תחליט שלא בא לה על המיזוג? שלא כדאי לה? לרפאל יהיו את כל הסודות המסחריים שלה. זה לא הוגן", העיר גורם המקורב לנושא.

כוח עליון

עוד כולם מתברברים, דירקטוריון תעש יתכנס בשבוע הבא, וסביר שיידרש לטכס עצה נוכח המשבר. מנכ"ל משרד הביטחון, אודי שני, כבר הרים לו להנחתה, שלח לחבריו מכתב ומשך את התנגדותו לתוכנית שאושרה בחברה לפני חודשים ארוכים ומדברת על צעדי חירום, שכוללים פיטורים של 500 עובדים שעולים לה מדי שנה כרבע מיליארד שקל. "רק כוח עליון באמת יכול להביא כאן לפתרון. בינתיים אין כלום, ואנחנו, העובדים, היחידים שמשלמים את מחיר מלחמות האגו", התמרמר עובד בחברה.