לאומי: "אנו מוטרדים - אך המשבר באיטליה וספרד ייפתר"

הבנקים בישראל חשופים למדינות ה-PIGS ב-2.1 מיליארד שקל ■ פרופ' דני צידון, ראש חטיבת שוקי הון בבנק לאומי: "יכולת ספרד ואיטליה לעמוד בחוב היא יותר מסבירה"

המערכת הבנקאית בישראל חשופה למדינות ה-PIGS בכ-2.1 מיליארד שקל (400 מיליון אירו), עלייה של 300 מיליון שקל מסוף הרבעון הראשון, בעיקר עקב עלייה בחשיפה לספרד. 451 מיליון שקל מסכום זה מייצגים חשיפה חוץ מאזנית (בעיקר ערבויות סחר חוץ). כך עולה מבדיקת "גלובס" ומהדוחות לסיכום הרבעון הראשון של 2011.

הרוב המכריע של החשיפה למדינות ה-PIGS במערכת הבנקאית הוא לספרד - 73% מהחשיפה הכוללת, שהם 1.53 מיליארד שקל. לאירלנד חשופים הבנקים הישראלים ב-540 מיליון שקל, לפורטוגל ב-23 מיליון שקל וליוון ב-8 מיליון שקל.

"ברור שאנחנו מוטרדים וכל יום מסתכלים על השוק", אומר ל"גלובס" פרופ' דני צידון, ראש חטיבת שוקי הון בבנק לאומי. "השאלה היא האם למשבר יימצא פתרון מסודר. את חובות יוון מישהו ישלם, לא היוונים. הבעיה היא איטליה וספרד שלהן משמעות גדולה לכלכלה. יש תחושה לא נוחה מהדרך שהמערכת הפוליטית באירופה מטפלת בבעיות, דרך שיוצרת פחד וחשש בשוק, ומלבה את האש. אבל בסופו של דבר לדעתי המשבר בספרד ואיטליה יגיע לפתרון והשווקים יירגעו, כי יכולת המדינות האלו לעמוד בחוב יותר מאשר סבירה. החוב גבוה אבל הוא בר תשלום על ידי המדינות עצמן".

מדינות ה-PIGS - פורטוגל, אירלנד, יוון וספרד - מוגדרות כבעייתיות לאור היקפי הגרעון והחוב הממשלתי שלהן, המעלים חשש ליציבות הכלכלה. יוון נמצאת על סף פשיטת רגל. אירלנד ופורטוגל ביקשו וקיבלו סיוע מקרן המטבע העולמית והאיחוד האירופי, וקיים חשש כי ספרד היא הבאה בתור. אל מדינות אלו הצטרפה באחרונה איטליה שמצבה כעת מדרדר (כיום בנק ישראל לא מחייב את הבנקים לדווח על שיעור חשיפתם למדינה זו).

לפועלים החשיפה הגבוהה ביותר

הבנק עם החשיפה הגבוהה ביותר לארבע המדינות הוא בנק הפועלים עם 872 מיליון שקל, עלייה של 25% בהשוואה לחשיפה בסוף 2010. במהלך הרבעון הראשון הגדיל הפועלים את חשיפתו לספרד ב-240 מיליון שקל והיא מסתכמת כיום ב-542 מיליון שקל. בנוסף להפועלים חשיפה לאירלנד בסך 323 מיליון שקל.

החשיפה של לאומי היא 638 מיליון שקל, עלייה של 16% בהשוואה לסוף 2010. גם כאן עיקר החשיפה, 546 מיליון שקל, היא לספרד, ורובה לבנק סנטנדר שמרכז פעילותו אינו בספרד. ללאומי הייתה בעבר חשיפה בסך 265 מיליון שקל לאירלנד, רובה לממשלת אירלנד, אך היא קטנה ועומדת כיום על 86 מיליון שקל. לאומי מדווח כי חשיפתו לאיטליה עומדת על 435 מיליון שקל.

שלושת הבנקים הבינוניים חשופים ל-PIGS ב-595 מיליון שקל. דיסקונט עם 290 מיליון שקל, עלייה של 14% במהלך הרבעון הראשון. 189 מיליון שקל מתוכם לספרד והיתרה לאירלנד. מזרחי טפחות חשוף ל-PIGS ב-162 מיליון שקל, מתוכם 121 מיליון שקל לספרד והיתר לאירלנד ופורטוגל. הבינלאומי חשוף ל-PIGS בהיקף של 143 מיליון שקל, מתוכם 136 מיליון שקל הם לספרד והיתרה לאירלנד.

מעבר לכך, לבנקים חשיפה בנגזרת שנייה בעיקר ליוון עקב חשיפתם לצרפת וגרמניה בהיקף של 26 מיליארד שקל. החשיפה נובעת מהעובדה שהמחזיקים הגדולים באג"ח היווניות הם בנקים צרפתיים וגרמניים. מאחר שהבנקים הישראלים חשופים לבנקים בצרפת ובגרמניה בהיקפים נרחבים הם עלולים להיות מושפעים אם פשיטת רגל יוונית תשפיע על יציבות הבנקים במערב אירופה.

חשיפת הבנקים הישראלים למדינות ה PIGS
 חשיפת הבנקים הישראלים למדינות ה PIGS