מכירות הקוטג' ירדו כמותית - אך עליית המחיר העלתה את הכנסות המחלבות ב-5%

תנובה החזיקה במחצית הראשונה של השנה בנתח שוק כספי של 57.5% ■ החרם שחק את מכירות הגבינות הרכות של תנובה ב-2.8%, אך בשל עליית המחירים הנתח הכספי גדל ב-5.4%

שוק החלב צמח במחצית הראשונה של השנה ב-5% כתוצאה מעליות המחירים לצרכן, אבל הצמיחה הריאלית (כמותית) קטנה משמעותית. מנתוני סטורנקסט שהגיעו לידי "גלובס" עולה כי במחצית הראשונה של השנה נרשמה שחיקה קלה (0.3%-) במכירות הריאליות (כמותיות) של הקוטג', אך למרות זאת, כלל המכר הכספי בקטגוריה עלה ב-4.7% , בשל עליית המחיר.

גם המכירות הריאליות של הגבינות הרכות רשמו עלייה של 0.5% בלבד, בזמן שהמכירות הכספיות צמחו ב-5.4%. גם כאן מדובר בעלייה שמקורה בעליית המחירים לצרכן.

קטגוריות נוספות שרשמו שחיקה ריאלית במכירות הן קטגוריית היוגורט וקטגוריית השוקו, וגם כאן, כאמור, בשל עליית המחירים לצרכן, נרשמה עלייה במכר הכספי בכל קטגוריה. הנתונים מצביעים על עליות מחיר גם בחלב הניגר, בגבינות הצהובות ובגבינות המלוחות.

תנובה, השחקנית הגדולה בענף, הצליחה לחזק את כוחה והחזיקה במחצית הראשונה של השנה בנתח שוק כספי של 57.5%, לעומת נתח שוק של 57.3% במחצית הראשונה אשתקד.

השנה חל חג השבועות בחודש יוני, ואשתקד הוא נחגג במאי. תקופת חג השבועות מאופיינת בעלייה של עשרות אחוזים במכירות מוצרי החלב.

למרות זאת, מכירות קוטג' תנובה רשמו ביוני שחיקה ריאלית של 6.2%, במקביל לשחיקה כספית של 12%. איך זה מוסבר? ראשית, אילולא שבועות, סיכומו של החודש היה מצביע על ירידה חדה יותר במכירות קוטג' תנובה. שנית, השחיקה הכספית הגדולה יותר היא תוצאה של המבצעים שהוצעו על בקוטג' לאחר פרוץ חרם הצרכנים.

נראה כי לחרם הצרכנים הייתה השפעה גם על מכירות הגבינות הרכות של תנובה, שרשמו ביוני שחיקה ריאלית של 2.8% ואולם, בשל עליית המחיר במוצרי החברה, הנתח הכספי גדל ב-5.4%.

90% בגבינה הצהובה

בהסתכלות חצי שנתית, תנובה שולטת בענק בחלב הניגר (70%), בקוטג' (72%), בגבינות הרכות (60%) ובגבינה הצהובה, קטגוריה שבה אין לתנובה כל תחרות והנתח הכספי שלה הגיע ל-90%.

כפי שנחשף ב"גלובס", עבודה כלכלית שעשתה עבור תנובה חברת הייעוץ מקינזי, עם הכלכלנית הראשית של תנובה, ד"ר שולה פסח, הסיקה כי הביקוש לקוטג', הגבינה הצהובה והגבינה הלבנה קשיח וניתן להעלות את מחירי המוצרים. עליות המחיר שהחלו ב-2008 נמשכו גם ב-2011 והצליחו להגדיל את כוחה של תנובה בשוק.

בכלל, המחצית הראשונה של השנה מאופיינת בכך שתנובה חיזקה את כוחה בקטגוריות הרווחיות בשוק כמו הגבינה הצהובה, אך גם בקטגוריית הגבינות המלוחות, שבה הגיע הנתח הכספי של תנובה ל-43%.

השחקנית השנייה בשוק, קבוצת שטראוס, שמרה על כוחה עם נתח שוק של 22.5%, בדומה למחצית הראשונה אשתקד. המשמעות היא כי שיעור הצמיחה הכספית במכירות שטראוס עמד על 5%.

שטראוס חיזקה את כוחה בקטגוריית משקאות החלב (שוקו), עם נתח כספי של 63%. שטראוס מחזיקה בעוצמה גם בקטגוריית המעדנים (64.5% נתח כספי) ובקטגוריית היוגורט (נתח כספי של 43.2%). השחקנית השלישית בשוק, טרה, הגדילה אף היא את כוחה, ונתח השוק הכספי של עלה מ-9.7% ל-10.1%, על חשבון שחקנים קטנים.

מעניין להסתכל על הנתח של טרה בקטגוריית המעדנים. הוא גדל כמותית ב-8% בלבד, בעוד הצמיחה הכספית הגיעה ל-42.9%. טרה השיקה השנה את מעדן "מוו" כמתחרה למילקי. הפערים מעידים על הרווחיות העצומה במעדן החדש, ומרמזים על הרווחיות של שטראוס במילקי.

שוק החלב השוואת נתחי שוק כספיים
 שוק החלב השוואת נתחי שוק כספיים