סכסוך עבודה בדן: "הנהגים שק החבטות של הרפורמה"

נהגיה השכירים של מפעילת התחבורה הציבורית דן פנו הערב להסתדרות בבקשה להכריז על סכסוך עבודה ■ לדן 1,800 נהגים, המוחים על הפגיעה בסידור העבודה שלהם

נהגיה השכירים של מפעילת התחבורה הציבורית דן פנו הערב להסתדרות בבקשה להכריז על סכסוך עבודה. הנהגים מוחים על כך שהפכו למה שהגדירו כ"שק החבטות של הרפורמה" בתחבורה הציבורית בגוש דן, אשר הפעימה השנייה והמרכזית שלה נכנסה לתוקפה לפני פחות משבועיים. כך למשל זכתה הנהגת אורנה דבח ליריקה מצידה של נוסעת מתוסכלת.

‏לדן, מפעילת התחבורה הציבורית השנייה בגודלה בישראל, 1,800 נהגים, 75% מצבת כוח האדם בחברה, אשר רובם המכריע הינם שכירים ואינם בעלי מניות. בחברה לא שוקטים על השמרים וביום חמישי שלח מנכ"ל החברה, שמואל רפאלי, מכתב חריף לשר התחבורה ישראל כץ כבר ביום חמישי ובעקבותיו נפגשה צמרת החברה עם מנכ"ל משרד התחבורה דן הראל ועם שר התחבורה ישראל כץ אתמול (ב').

‏בפגישה הועלו טענות קונקרטיות ביחס לבעיות שהוצפו על-ידי הנוסעים והנהגים בשטח כאחד - קווים שבוטלו, מסלולי קווים, תדירותם ותחנות המוצא והיעד. הטענות הועברו לבדיקת הגורמים המקצועיים במשרד התחבורה. ל"גלובס" נודע כי במשרד ביקשו מדן לא לחשוף את הטענות. כץ הנחה לאתר את המוקדים הבעייתיים, ובהם מסופי קריית עתידים והמרינה בבת ים, שם קיימת מצוקת חניה לאוטובוסים של החברה, היחידה המפעילה קווים היוצאים ממסופים אלה.

‏כבר לפני כמעט חודש ציין כץ עצמו כי באמצע יולי יחול מקצה שיפורים בעקבות תלונות שיגיעו מהשטח. בעוד שתלונות כאלה זורמות למשרד שנפגש בקדחתנות עם גורמים שונים בנפרד, טרם נקבע מועד לדיון מרכז במקצה השיפורים, וככל הידוע במשרד מכוונים לדחיית מקצה השיפורים ל-20 בספטמבר, לאחר תחילת שנת הלימודים - מועד מקצה השיפורים השני.

‏הנהגים לכשעצמם מוחים על הפגיעה בסידור העבודה שלהם - כך שהתארכות הנסיעות פוגעת בזמני המנוחה שלהם וביקשו במסגרת ההכרזה על סכסוך עבודה בקשות קונקרטיות לתיקוני קווים. לצורך הכרזה על סכסוך עבודה, צריכה ההסתדרות לקיים דיון בבקשה בקרב ועדת התיאום והביצוע, אולם ייתכן שהבקשה תאושר בסבב שיחות טלפוני. אישור סכסוך העבודה יאפשר לנהגים לשבות כעבור 14 יום.

‏במשרד התחבורה הגדירו את הפגישות שהתקיימו אתמול עם הנהלת דן כ"חיובית ומועילה" ומסרו כי הדיון במקצה השיפורים יחול לאחר תום הישיבות עם כלל הגופים. מדן נמסר בתגובה: "אנחנו פועלים בשיתוף פעולה מלא עם משרד התחבורה כדי לפתור את המצוקה במסופים ולאפשר לנהגים לעבוד בצורה נוחה ולהעניק לציבור את השירות כפי שאנחנו יודעים ורוצים לתת".