אומן ההומור מגיע למופע בארץ; "פנטומימה היא השפה של הלב"

3 שנים אחרי ביקורו הקודם בארץ, שבמהלכו נחשף הקהל המקומי לכישרונו הווירטואוזי של סלבה פולונין - אחד מגדולי אמני הבמה וההומור הפועלים כיום, הוא חוזר למופע נוסף שבו ישתף פעולה עם הכנר גדעון קרמר ■ בראיון בלעדי ל"גלובס" מסביר פולונין, שידוע גם כפעיל שלום עולמי: "הליצן חייב להיות מעל כל סכסוך אישי או פוליטי"

"נהוג לומר שאפשר להיות ליצן אמיתי רק מגיל 60, כי זה מספר השנים הנדרשות לרכוש ניסיון ולעשות את זה כמו שצריך, כך שבעצם אני רק מתחיל את הקריירה שלי", כך אומר הפנטומימאי, ליצן, במאי והיוצר הרוסי סלבה פולונין, שיחזור לישראל בסתיו הקרוב לסדרת הופעות נוספת של המיצג הבימתי המופלא "Slava's snowshow". אירוע שבמהלכו בועות סבון ופתיתי שלג הצונחים מהתקרה הופכים לחלק בלתי נפרד ממופעי הליצנות על הבמה. שלוש שנים אחרי ביקורו הקודם, שבמהלכו נחשף הקהל המקומי לראשונה לכישרונו הווירטואוזי של אחד מגדולי אמני הבמה וההומור הפועלים כיום, פולונין מתכנן שיתוף פעולה מסקרן עם הכנר גדעון קרמר ותזמורתו המונה 25 נגנים, ולמרות שחגג את יום הולדתו ה-61 ימים ספורים לפני הראיון המיוחד ל"גלובס" אין לו כוונה להאט קצב בעתיד הנראה לעין.

"ליצנות ופנטומימה הן אמנויות העומדות מעל זמן ואופנה", הוא מצהיר, "פנטומימה היא השפה של הלב, ולכן כל עוד אנשים מסתובבים בעולם עם רגשות יהיה קהל לאמנות הזו. נכון, החברה המודרנית הופכת מרוחקת ותלויה יותר ויותר בטכנולוגיה, אבל גם כשהמציאו את הקולנוע ניבאו שזה יהיה סופו של התיאטרון וזה לא קרה. להיפך, הבינו שחוויית המפגש הפיזי בין מאות אנשים המגיעים לאולם לצפות יחד במופע היא דבר שאין לו תחליף".

חיקויים לצ'רלי צ'פלין

ה"Snowshow" נחשב לאחת משתי פסגות יצירתו של פולונין, אמנותית ומסחרית (השנייה היא המופע "Diabolo", אך עדיין הוא מהווה רק חלק קטן מכלל פועלו. פולונין נולד בעיר נובוסיל, ובגיל העשרה החל להופיע בחיקויים של צ'רלי צ'פלין. ניסיונו להתקבל לאקדמיה לתיאטרון בלנינגרד נכשל, משום שלדעת ועדת הקבלה סבל מדיקציה בעייתית. עם זאת, הוא מכחיש בתוקף שהדחייה ההיא הפכה אותו בדיעבד לפנטומימאי. "נמשכתי לתחום מאז שאני זוכר את עצמי", הוא אומר, "ברוסיה הקומוניסטית הגישה השמרנית לתיאטרון הייתה שחייבים להשתמש בקול אם עולים לבמה. כל שפה אחרת שבה אמן היה מעוניין לבטא את עצמו נחשבה לא ראויה. אני נולדתי לדור שראה דברים אחרת ורצה לעשות שינוי".

בשנת 68 הקים פולונין תיאטרון פנטומימה שפעל 20 שנה, במהלך תקופה זו הפך לשם מוכר בכל בית בברית המועצות ומופעי הליצנות שלו, שהצטיינו כבר אז בדמיון ויזואלי עשיר שברא עולמות קסומים על הבמה, משכו קהל רב. התיאטרון ננעל בטקס לוויה המוני בשנת 88, שבמהלכו נשאו הספדים לזכרם של השחקנים ואנשי הצוות (שנכחו כולם באירוע), וארונות מתים הוצתו תוך שיט במי הנהר. בכך המחישו פולונין וחבריו את אמונתם בטענת המורה הדגול למשחק קונסטנטין סטניסלבסקי, לפיה שום תיאטרון לא צריך לפעול יותר מ-20 שנה ברצף, מאחר שאז מאבדים האמנים את חדוות היצירה. שנה מאוחר יותר ארגן פולונין את האירוע "The caravan of peace", במהלכו העלו פנטומימאים מכל רחבי אירופה במשך חצי שנה מופעי רחוב פתוחים חינם להנאת העוברים ושבים.

- אתה מוכר כפעיל שלום עולמי. היו לך לבטים לפני שהסכמת להגיע שוב לישראל?

"ממש לא. גם בגלל שנהניתי מאד מהמפגש עם הקהל הישראלי במהלך הביקור הקודם, וגם בגלל אמונתי שלפיה הליצן חייב להיות מעל כל סכסוך אישי או פוליטי. ליצן הוא כמו ילד, דף נקי שהחיים עוד לא הספיקו להשחית. הוא תמים, מחבק, אוהב את כולם ולכן כולם אוהבים אותו. למקומות שבהם יש סכסוכים ושנאה הוא מביא צחוק ואהבה, ולכן הופעות שלנו באזור רווי מתח כמו המזרח התיכון בכלל, וישראל בפרט, לא רק שאינו מרתיע אותי אלא נתפס בעיני כשליחות.

"הביקור הקודם אצלכם היה קצר יחסית, כי בכל מקום בעולם בו אני מופיע אני נוהג לשהות שבועיים לפחות, כדי להכיר עד כמה שניתן את ההווי המקומי והתושבים. לשמחתי, לוח הזמנים יאפשר לי הפעם להישאר אתכם שבועיים".

- איך נוצר הקשר בינך ובין הכנר גדעון קרמר?

"הוא יזם את המפגש בטענה שהרכב תזמורתי קלאסי יכול להשתלב מצוין בספקטקל בימתי כמו ה-'Snowshow'. חשבתי שזה רעיון מעניין, אז נפגשנו והתחלנו להעלות רעיונות משותפים ועשינו כמה חזרות של הנגנים שלו והשחקנים-ליצנים-פנטומימאים שלי ואהבנו את התוצאה.

"למעשה, שתי ההופעות בישראל שבהן נארח את גדעון והתזמורת יהיו הראשונות מול קהל, כך שכולנו נרגשים וסקרנים לחוות את התגובות. לדעתי, המוזיקה משתלבת באופן טבעי לחלוטין בשלל ההתרחשויות האחרות על הבמה. זה נראה כאילו היא הייתה חלק מהמופע מאז נוצר".

במקור יצרת את ה-"Snowshow" עבור קהלים באירופה ובארצות הברית, במטרה לגייס כספים למימון אקדמיה לליצנות בשם "בית הספר לשוטים". איפה המיזם הזה עומד כיום?

"הוא פועל בהצלחה גדולה ואני גאה בו מאד. בקרוב בוגרי האקדמיה יוצאים לסיבוב הופעות בסיביר, ויש לנו עוד הרבה תוכניות עבודה לשנים הקרובות".

- ומה התוכניות האישיות שלך?

"בחודשים הקרובים אנחנו ממשיכים עם ה'Snowshow' באירופה, בהרכב המופיעים הקיים וגם לצד גדעון קרמר והתזמורת. בשנה הבאה יעלה מופע חדש שלנו, 'עליית גג'. אני לא יכול לחשוף הרבה פרטים פרט לעובדה שזה יהיה פחות שואו ויותר הצגה אינטימית, אבל ההומור יישאר כמובן לב החוויה".

סלבה פולונין יעלה את "Snowshow" במשכן לאמנויות הבמה בתל-אביב בין ה-13 ל-17 בספטמבר (גדעון קרמר ותזמורתו יתארחו ב-14 וב-15 בחודש), ובין ה-20 ל-23 בחודש יעבור לאולם תיאטרון הצפון בחיפה. מחירי הכרטיסים ינועו בין 149 ל-269 שקלים