הצעת חוק: להחזיר הפטור ממס בחיסכון לטווח בינוני

לפי ההצעה, הפטור יינתן באופן דיפרנציאלי: מי שיחסוך ל-10 שנים יקבל אפשרות להתקזז על מחצית מהסכום, מי שיחסוך ל-15 שנים יקבל אפשרות להתקזז על 75% מהסכום

הצעת חוק של ח''כ פאינה קירשנבאום (ישראל ביתנו) מבקשת להחזיר את הפטור ממס על רווחי הון שהיה נהוג על מוצרי חיסכון לטווח בינוני (15 שנה). לפי ההצעה, הפטור יינתן באופן דיפרנציאלי: מי שיחסוך ל-10 שנים יקבל אפשרות להתקזז על מחצית מהסכום, מי שיחסוך ל-15 שנים יקבל אפשרות להתקזז על 75% מהסכום, ומי שיחסוך ל-20 שנה, יקבל אפשרות להתקזז על כל הסכום (זו הייתה ההטבה שניתנה לכולם בעבר).

בדברי ההסבר לחוק נטען כי מאז הרפורמה שהוביל משרד האוצר בשוק הפנסיה, שביטלה, בין השאר, את ההטבות על החיסכון לטווח הבינוני (15 שנה) ומנעה מהחוסכים למשוך את כספי הפנסיה בצורה הונית, שוק קופות הגמל הלך ודעך. על-פי נתוני קופות הגמל (גמל נט), מאז 2005 נרשמה צניחה של 60% בהפקדות לקופות הגמל.

לדברי קירשנבאום, התופעה מעוררת מספר בעיות. ראשית, בחמש שנים האחרונות נרשמה ירידה של כ-5 מיליארד שקל בחיסכון העצמאים לפנסיה (מ-6.6 מיליון שקלים ל-1.4 מיליון שקלים), כך שהעצמאים, שהכלי העיקרי לחיסכון עבורם היה קופות הגמל, הפסיקו לחסוך לפנסיה כמעט כליל. "הנתונים מספרים לנו שכמעט 7 מיליארד שקלים נעלמו מאז ביטול ההטבות לקופות גמל לטווח הבינוני", אמרה קירשנבאום.

בשורה התחתונה, בעקבות השינוי הביטחון הכלכלי של אזרחי ישראל ירד ולא עלה והחיסכון הצטמצם", הסבירה קירשנבאום. "האוצר חשב, אולי בצדק, כי הכסף יעבור לאפיקי הפנסיה וכי אין לו אינטרס לעודד חיסכון שאינו פנסיוני, אך במבחן התוצאה, המהלך נכשל כישלון חרוץ. כנראה שלא הובאה בחשבון הפסיכולוגיה של החיסכון, שלפיה צריך לתת לחוסך תמריץ לחיסכון. ביטול האפשרות לחסוך ל-15 שנה וההגבלות על המשיכה ההונית, הרגו סופית את התמריץ".