הבלוג ArabCrunch: שלחו מידע סודי על צה"ל ונפרסם

הבלוג הערבי מציע לכל מי שקשור לצה"ל ולא יכול לשתף מידע צבאי בפייסבוק או בטוויטר לשלוח לו מייל עם המידע - והוא יפרסם אותו באינטרנט

הבלוג הטכנולוגי הערבי ArabCrunch פרסם הבוקר (ד') פוסט הנוגע למדיניות של צה"ל בכל הנוגע לשימוש בפייסבוק וטוויטר, ובו נטען כי צה"ל אוסר על חיילים וקצינים בכירים להיות פעילים בפייסבוק, טוויטר ואתר שיתוף מדיה אחרים, מחשש לביטחון המדינה.

בפוסט מבקשים מכל מי שעובד או קשור לצה"ל (במקור: "Israeli "Army, עם המרכאות), ולא יכול להעלות את התכנים הללו לפייסבוק או טוויטר, שישלח למערכת האתר אי-מייל מפורט ובו התכנים שהם היו משתפים, ואשר כוללים מידע הקשור לבסיסי צבא או מתקני מעצר. בפוסט מבטיחים לפרסם זאת - ובכך לעקוף למעשה את ההוראה הביטחונית של צה"ל.

יש לציין כי צה"ל לא אוסר באופן גורף על שימוש של חיילים באתרים חברתיים כדוגמת פייסבוק וטוויטר, אולם דורש כי אלה לא יזדהו כחיילי צה"ל ולא ישתפו ברשת תכנים הנוגעים לשירותם הצבאי או פרטים שעשויים לפגוע באינטרס הביטחוני של צה"ל.

המדיניות של צה"ל סביב שיתוף תכנים ביטחוניים ברשתות חברתיות החלה להתגבש באופן מעשי ואקוטי, לאחר מקרים בהם חיילים העלו לפייסבוק תמונות מביכות שעשו נזק הסברתי של ממש לישראל.

המקרה המוכר ביותר הוא זה של החיילת עדן אברג'יל, שהעלתה לפייסבוק תמונות בהן היא מצולמת מחוייכת לצד אסירים כפותים, תחת הכותרת: "צבא, התקופה הכי יפה בחיי".

בפוסט נכתב כי צה"ל מעצב את המדיניות שלו על בסיס מקרי עבר, בהם חיילים העלו תמונות סודיות של בסיסים ומתקני מעצר, לצד תוכניות מבצעיות עתידיות, באתרי מדיה חברתיים, שיכלו לסייע ל"תנועות חופש" באזור לפעול כנגדה. בפוסט נטען בנוסף כי ככל הנראה מדיניות זו היא ניסיון של צה"ל למנוע תקשור של מקרים בהם מופרות זכויות האדם של הפלסטינים.

בפוסט אף מפנים גם לכתבות שעסקו במקרה של עדן אברג'יל ולמקרה החייל שרקד סביב עצורה פלסטינית כדוגמאות להפרת זכויות אדם ברורות שהתגלו הודות לפייסבוק.

"לא רודפים אחרי כל בלוג"

סא"ל גדי, ראש ענף ביטחון מערכות תקשוביות, מסר ל"גלובס": "המדיניות נחלקת לשני פנים: כאשר החיילים נמצאים בבסיסים בצבא, אנחנו חוסמים את הגלישה באינטרנט לרשתות חברתיות במרבית הבסיסים, כדי למנוע מצב שבו שחיילים יכתבו בטעות משהו בעייתי. זה נשמע פשוט, אבל ראינו שאנשים עושים טעויות. אנחנו כן מאפשרים אינטרנט לצורכי עבודה, אבל רוב חיילי צה"ל לא משתמשים בפייסבוק לצורכי עבודה, ולכן אנחנו מצמצמים את השירותים הפתוחים רק לכאלה שהכרחיים לשימוש בעבודה.

"לגבי הסביבה האזרחית של החיילים, נתנו הרבה כללים שמסבירים שלא לכתוב מידע צבאי באינטרנט ושלא יישייכו את עצמם כפרטים לצבא. אנחנו גם מתמודדים לא מעט עם גורמים שמתחזים בפייסבוק ומנסים 'להפיל' את חיילי צה"ל. אנחנו מתמקדים בתדרוך וחינוך החיילים ולא רודפים אחרי כל בלוג שמפרסם קריאה כזו או אחרת".