צרות בצרורות בחברת החשמל: S&P לקראת הורדת דירוג

הערכות: דירוג החברת החשמל יירד ל-BB לאור הקשיים הכלכליים אליהם נקלעה החברה ■ במידה והממשלה לא תסייע כלכלית, צפוייה ירידה כמה דרגות

בעקבות מצוקת התזרימים של חברת החשמל: חברת הדירוג S&P העולמית הודיעה כי היא מעבירה את הדירוג החברה למעקב לקראת הורדה, משמעות הדבר היא שחברת החשמל עומדת בפני הורדת דירוג, כנראה תוך 3 חודשים בלבד.

לפי הערכות, דירוג החברה יירד מ-BB+ ל-BB לאור הקשיים הכלכליים אליהם נקלעה החברה. ב-S&P צופים כי ממשלת ישראל תגיש סיוע כלכלי לחברת החשמל, עם זאת ציינו בהודעה כי במידה והממשלה לא תסכים לסייע כלכלית, הם צופים ירידה בכמה דרגות.

לחברת החשמל כבר ניתנה בעבר תחזית שלילית על-ידי S&P לפיה יש סיכוי של 50% שדירוג החברה יירד בשנתיים הקרובות. הערב, כאמור, S&P הודיעה כי היא מעבירה את חברת החשמל למעקב לקראת הורדה.

בתוך כך, פורסם הערב כי מליאת רשות החשמל תתכנס מחר לישיבת חרום לדון בפתרונות למשבר האנרגיה שאליו נקלעה חברת החשמל. זאת, לאור דרישת החברה לקבל מימון חירום לרכישת סולר.

אתמול הודתה חברת החשמל כי היא נקלעה למצוקת מזומנים בשל השיבושים באספקת הגז הטבעי ממצרים והמעבר לייצור חשמל בסולר, שהוא יקר יותר מגז טבעי. החברה ציינה כי לאור העובדה שמדובר בתקופת קיץ עמוסה, בה נרשמים בדרך כלל ביקושי שיא לחשמל, החברה עומדת בפני קשיים למציאת מימון לייצור חשמל.

לפי הערכות חברת החשמל, השיבושים מאספקת הגז ממצרים יימשכו בעתיד הנראה לעין, כך שהיא תישא לבדה בנטל התזרימי במימון הדלקים. ההיקף הכספי מוערך ב-3-3.5 מיליארד שקל בדין רכישת הדלקים החלופיים - סכום העולה על תקציב רכישת הדלקים שהקציבה החברה מבעוד מועד.

חברת החשמל פנתה לממשלה בבקשה למצוא פתרון מיידי למצוקת המזומנים. יצוין כי רשות החשמל הזהירה כי בקרוב יזנקו תעריפי החשמל לצרכן ב-20%.