דיווח: 3 מדינות מתעניינות ברכישת "כיפת ברזל"

ארצות-הברית ושתי מדינות במזרח הרחוק מתעניינות ברכש מערכת היירוט כנגד רקטות ■ נציגים שלהן צפויים להגיע בקרוב לישראל

הצורך המבצעי הדחוף של ישראל התגלה גם כצורך מבצעי של מדינות זרות - כך מדווח היום (ה') אתר "ישראל דיפנס". שתי מדינות במזרח הרחוק כבר בוחנות בפועל את מערכת יירוט הרקטות "כיפת ברזל" מתוצרת רפאל. נראה כי נציגים של הצבאות של אותן מדינות, יגיעו בקרוב לישראל כדי לחזות בהדגמה של המערכת. "מדובר בשוק פוטנציאלי של מאות מיליוני דולרים", אמר מקור במערכת הביטחון.

באחד המקרים לפחות, מגלה המדינה עניין גם בייצור חלקים של המערכת בתעשיות הביטחוניות שלה ובישראל יש נטייה להיענות לכך בחיוב, אם תתבצע עסקה.

בתוך כך, גם משלחת של מומחים מארצות הברית צפויה להגיע בקרוב לישראל כדי לבחון את מערכת "כיפת ברזל" ליירוט רקטות קצרות טווח בתצורה המבצעית שלה. "האמריקאים מבינים שזה הפתרון היחיד כרגע נגד רקטות ומרגמות המאיימות על כוחותיהם במקומות שונים בעולם", אמר המקור.

רקטות ומרגמות הן כלי נשק שגובים קורבנות רבים בקרב הכוחות האמריקנים בעיקר באפגניסטן. כיום מפעילים האמריקאים מערכות של תותחים מהירי ירי מדגם "פלנקס", שהם הסבה של מערכת המיועדת במקור לספינות קרב. המערכת הזו יעילה במידה מוגבלת והירי שלה עלול לגרום לפגיעה בכח שעושה בה שימוש.

עד ההצבה המבצעית של מערכת "כיפת ברזל" והפעלתה המוצלחת נגד רקטת גראד ששוגרה לעבר אשקלון, ראו בה האמריקאים פתרון "מוגבל" לאיום. אבל המהירות בה הוצבה המערכת המבצעית והמידע שקיבלו האמריקאים על הניסויים האחרונים והיירוט המבצעי, שינו את התייחסותם. עד לשינוי הזה ראו האמריקאים צורך מבצעי בעיקר במערכת הנוספת ליירוט רקטות בטווחים בינוניים, "שרביט קסמים", שמפותחת על ידי רפאל בשיתוף פעולה עם החברה האמריקנית רייתיאון. במקרה של "שרביט קסמים", האמריקאים זיהו את הצורך שלהם כבר לפני מספר שנים ולכן הם משתתפים במימון התכנית.

בכל מה שנוגע למערכת "כיפת ברזל", ההבנה האמריקאית, אומרים במערכת הביטחון, באה מאוחר יותר. "עתה הם מבינים שיש כאן הישג טכנולוגי שנותן מענה לבעיה ענקית שלהם", אמר המקור. אחד ההישגים המשמעותיים של מערכת "כיפת ברזל", הוא במערכת המכ"ם שלה מתוצרת אלתא, חברת הבת של התעשיה האווירית.

מערכת מכ"ם זו יודעת להבחין איזה רקטה מאיימת על אזור מיושב ואיזה תיפול בשטח פתוח. בזכות יכולת זו, לא משוגרים מיירטים ללא צורך ומונעים מהאויב לבצע "מסחטת מיירטים" על ידי שיגור רקטות, אפילו ללא חומרי נפץ, רק כדי לדלל את כמות המיירטים של מערכת "כיפת ברזל".

מחירה של כל מערכת "כיפת ברזל" מוערך בכ-15 מליון דולר. כל טיל עולה כ-40 אלף דולר.