בקרוב זה מגיע: הדור הבא של מכוניות משפחתיות בישראל

יונדאי i35, שנחתה כאן השבוע, מבשרת על תחילתו של תהליך "ניעור" פלח המשפחתיות האסטרטגי בחודשים הקרובים ■ אילו משפחתיות חדשות נמצאות בקנה ולמה אפשר לצפות מהן

הפלח הגדול והחשוב ביותר בשוק הרכב הישראלי הוא פלח המשפחתיות, שמשתרע בטווח מחירים של 114-135 אלף שקל. בששת החודשים הראשונים של השנה נמכרו בפלח זה כ-49 אלף כלי רכב, בשווי כולל של כ-5.5 מיליארד שקל, כשהוא תופס כ-41% מכלל המכירות בתקופה זו.

עיקר המכירות מתרכזות סביב המכנה המשותף של מרכב 4 דלתות עם תא מטען גדול ונפרד מאחור, מנוע 1.6 ליטר בנזין ותיבת הילוכים אוטומטית. הסיבה לשמרנות היא בעיקר הקיבעון של הציים בארץ, שנצמדים באדיקות למפרטים הקבועים, אבל גם השמרנות של חלק גדול מהלקוחות הפרטיים, שרובם מגיעים מ"המעמד הבינוני".

כך או כך, מדובר בפלח אסטרטגי שמייצר ליבואנים ולמדינה הכנסות של מעל 10 מיליארד שקל בשנה. בחודשים הקרובים עתיד הפלח לעבור "ניעור" רציני, לאחר שבצירוף מקרים אקראי עתידות לנחות כאן בפרק זמן קצר שורה ארוכה של מחליפות לכמה מהמובילות בפלח, שיצטרפו למתחרות הוותיקות והחזקות ויגדילו בכמה מונים את מפלס התחרות בפלח התחרותי ביותר ממילא.

יריית הפתיחה שייכת ליונדאי i35 החדשה, מחליפת אלנטרה, שהושקה השבוע עם תג מחיר של 120 אלף שקל לדגם הבסיס, מנוע 1.6 ליטר בהספק 131 כ"ס, תיבת הילוכים אוטומטית בת 6 מהירויות וממדים רציניים. וזו, כאמור, רק ההתחלה.

עוד לפני סוף השנה ינחתו כאן סובארו אימפרזה החדשה, שתצויד במנוע 1.6 ליטר רציני; פורד פוקוס החדשה, שתכלול מגוון דגמים עם מפרטים מעניינים שמכוונים ללקוחות פרטיים ולא רק לציים; הונדה סיביק החדשה, שעשויה להציע בראשונה מחיר בסיס מעניין מאוד; פולקסווגן ג'טה חדשה לגמרי; ניסן טידה מחודשת; מאזדה 3, עם מנוע ותיבת הילוכים חדשים; ולא נשכח גם את רנו פלואנס החשמלית של "בטר פלייס", שתנסה למשוך את לקוחות המשפחתיות עם קונספט שיווק/תפעול חדש לגמרי. בקיצור, אם תהליך הבחירה היה קשה עד כה, הוא הולך להיות מרתק בחודשים הבאים.

אמנם המכוניות החדשות הללו יהיו שונות זו מזו, אבל באופן כללי אפשר לראות מגמה כללית של התכנסות סביב כמה מאפיינים עיקריים. הנה כמה מהם.

הספקים משופרים

חסל סדר משפחתיות שדורשות לסחוט את הדוושה עד הסוף בעליות ולשמוע את המנוע צורח ב-5,000 סל"ד בזמן העקיפות. הספקי רוב מנועי הדור החדש מתכנסים כיום לכיוון 120-130 כ"ס, ולרובם יש מומנט משופר ותיבות הילוכים שמאפשרות למצות היטב את ההספק.

שיפור בחיסכון/פליטה

כל דגמי הדור החדש יציעו על הנייר שיפור של 10%-30% בתצרוכת הדלק לעומת הדגמים היוצאים, וגם (למעטים שמתעניינים בזה בארץ) פליטת מזהמים מופחתת משמעותית. הממוצע כבר היום מתכנס לכיוון ממוצע של 14-17 ק"מ לליטר "על הנייר", שאפשר לתרגם אותו לסביבות ה-12 ק"מ לליטר בעולם האמיתי. את זה הן ישיגו באמצעות מנועים חדשים, מערכות עצור/סע אוטומטיות, תיבות הילוכים מתוחכמות עם 6 מהירויות, טכנולוגיית מצמד כפול או CVT ועוד.

ממדים גדולים יותר

רוב המשפחתיות החדשות בתצורת סדאן "קלאסית" מוסיפות עוד כמה סנטימטרים לאורכן, בעיקר בגלל תקנות "הגנה על הולכי רגל" שמחייבות את היצרנים לשנות ולהאריך את החרטום. אבל המגמה החשובה יותר היא צמיחת הממדים בתא הנוסעים הודות להרחבת בסיס הגלגלים. אם בעבר 2.6 מ' היה הממוצע, היום השוק דוחף לכיוון 2.7 מ'.