הראש של ברלוסקוני לא באיטליה

המצב באיטליה טרגי ומשעשע כשראש הממשלה מתעניין יותר בעסקיו מאשר במדינה

מה עוד אפשר לומר על סילביו ברלוסקוני, המיליארדר הסקסיסט שמכהן כראש ממשלת איטליה (קדנציה שנייה) מאז 2008 וצבר בינתיים שלוש תביעות פליליות שונות נגדו (הונאת מס, שחיתות של שיחוד שופט ויחסי מין עם נערת ליווי בת 17)?

כן, הוא נחשב לאחד מידידי ישראל המובהקים באירופה. כן, בכהונתו הראשונה הוא נחשב ל"מטאטא חדש", שחילץ את הפוליטיקה האיטלקית מן הסדר הישן של המפלגות הרקובות המסורתיות. כן, איטלקים רבים התמלאו נחת רוח בזמנו כאשר הובטח להם לכאורה שמדינתם תתנהל כעסק רווחי ומצליח - כמו חברת האחזקות שלו FININVEST, בעלת שליטה בתחומי השידורים, ביטוח, מסחר, שירותים פיננסיים, הוצאה לאור וכמובן מועדון הכדורגל מילאן.

בקיצור, האיטלקים קיבלו "טלוויזיוקרטיה", שלטון שבו הובטח להם בידור טלוויזיוני בשפע (שעשועוני חתיכות בביגוד מינימלי), ופסק זמן מהוויכוחים האידיאולוגיים הלוהטים שקדמו לקריסת הגוש המזרחי. "אני אייעל ואשפר את הכלכלה", אמר להם המנהיג החדש. "אתם שבו, תהיו פסיביים ותנו לי לעבוד בשקט".

ומה נשאר מהחלום שברלוסקוני יהיה המנכ"ל הראשון של איטליה, שתתחיל לתקתק כמו שווייץ? בעיקר הבדיחה וניגוד העניינים בין שני התפקודים שלו - האחד כמנכ"ל המדינה והשני כמנכ"ל בפועל של עסקיו (רשמית, בתו הבכורה מריה היא יו"ר חברת האחזקות המשפחתית).

אבל עכשיו נחשבת איטליה לאבן הדומינו הבאה במשבר החובות האירופי. אם יוון נחשבת ל"ליהמן ברדרס אירופי", שעלול להשקיע את העולם במשבר פיננסי וכלכלי מחודש, תארו לכם מה איטליה יכולה לעשות.

שוקי ההון העצבניים המשיכו השבוע את מה שהתחילו בשבוע שעבר, והעלו את פער התשואה בין האג"ח האיטלקיות לגרמניות לשיא חדש בעידן האירו, תוך המשך הורדת מניות הבנקים האיטלקים.

והיכן היה ברלוסקוני כאשר עלות מימון החוב האיטלקי האדיר, 1.8 טריליון אירו (120% תמ"ג) התייקרה בשוקי ההון? הוא שהה בתחילת השבוע בביתו במילאנו וטיפל במשבר פיננסי אחר לגמרי - זה שפוקד את פינאינבסט. מה קרה? בית משפט לערעורים במילאנו הורה בשבת שעברה לחברה זו לשלם פיצוי מאסיבי בסך 560 מיליון אירו לחברת CIR של קרלו דה בנדטי, איל תקשורת מתחרה.

אי אפשר להאשים את המיליארדר בהזנחה גמורה של עסקי המדינה הבוערים. ביום ג' השבוע כבר הכיר המנהיג (שהודיע שלא ירוץ לכהונה נוספת ב-2013) בכך שאיטליה עלולה להישאב אל משבר החובות האירופי. בהודעה ראשונה מאז יום ו' (אז התפרסם ראיון שבו הוא מתח ביקורת קטלנית על שר האוצר שלו, ג'וליו טרמונטי), טען ברלוסקוני שממשלתו מאוחדת, ותצליח להעביר בשני בתי הפרלמנט את תוכנית הצנע שעליה הוחלט. מדובר בקיצוצי הוצאה והעלאת מסים בסך 40 מיליארד אירו (56 מיליארד דולר), שנועדו להרגיע את שוקי ההון ולמנוע את ההידרדרות ביכולת גיוס המזומנים של איטליה בשווקים.

ראשי הסנט, בית המחוקקים העליון, הודיעו שיתחילו לדון בחוק הצנע אתמול (ה'). מהסנט אמורה הצעת החוק לעבור לבית התחתון של הפרלמנט, שגם בו הקואליציה נהנית מרוב דחוק, כדי להשיג את החקיקה לפני פגרת הקיץ של המחוקקים בתחילת אוגוסט.

אבל ברלוסקוני נולד במזל עקרב. לפני שבוע הופתעו שר האוצר טרמונטי וראשי הסנט לגלות בהצעת תקציב הצנע סעיף מוזר, שאינו נוגע כלל לתקציב המדינה. הסעיף דיבר על כך שצדדים שנתבעים בבית משפט לא יחויבו לשלם פיצויים בסכומים שעולים על 20 מיליון אירו לפני שבית משפט לערעורים פסק סופית שעליהם לעשות כך. מה הקשר לתקציב? אין קשר. מה הקשר לבעיות של פינאינבסט? ישיר.

לאחר שנשיא המדינה, ג'ורג'יו נפוליטאנו, איים שלא יחתום על החוק עם הסעיף הנ"ל, ניאות ברלוסקוני למשוך את הסעיף השנוי במחלוקת, שהיה מאפשר לחברתו לעכב את תשלום הפיצויים לקרלו דה בנדטי, אך כנראה גם מעכב את אישור תקציב הצנע. ענייני המדינה קודמים, הסביר, אך הסעיף ראוי ביותר והוא יוצג אולי שוב כהצעת חוק נפרדת.

בקיצור, הציבור האיטלקי מבולבל בימים אלו, לא רק בגלל הצנע התקציבי אלא גם בגלל השאלה איך יגייס ברלוסקוני את ההון שדרוש לפינאינבסט לתשלום הפיצוי שהושת עליה. היומון "איל סולה 24 אורה" דיווח שברלוסקוני וצאצאיו שוקלים להנפיק את מועדון מילאן בבורסת הונג קונג, או לחילופין למכור אחזקת מיעוט לשייח מדובאי או לאוליגרך רוסי כלשהו.

האופרה הזו, ביחד עם האיום על הכלכלה העולמית, לא תסתיים עד שהזמרת השמנה לא תסיים לשיר. במקרה הזה מדובר על בעלי האג"ח של איטליה ויוון, ואולי גם על הקנצלרית אנגלה מרקל, עמה הסליחה על המטאפורה.