ברקליס: המלצות שישתלמו ביום שאחרי המשבר באירופה

בברקליס קפיטל סבורים, כי בסקטור הבנקאות האירופי ניתן למצוא הזדמנויות דווקא כעת

מניות הבנקים האירופיים נפגעו קשות בחודשים האחרונים כתוצאה ממשבר החוב ביבשת, בשל חשיפה משמעותית יחסית למדינות ה-PIGS (פורטוגל, אירלנד, יוון וספרד). השבוע נוספה גם איטליה לרשימה המפוקפקת - דבר שהוביל להמשך הצניחה במניות. בנקים צרפתיים כמו BNP Paribas ו-Credit Agricole, שלהן חשיפה משמעותית לארץ המגף, איבדו מערכן כ-15% מתחילת החודש.

אך בעוד רוב מנהלי ההשקעות ממליצים להישמר מסקטור הבנקאות האירופי, ניסו במחלקת המחקר של ברקליס קפיטל העולמי למצוא מספר נקודות אור. הם ביקשו לצפות מראש אלו הן מניות הבנקים הממוצבות באופן הטוב ביותר כדי ליהנות מהראלי שיבוא עם הרגיעה במשבר החוב. ברקליס קפיטל בחן את תפקוד הסקטור הבנקאי באירופה מאז 1990. המשתנה התלוי היה המלצות אנליסטים על הסקטור, והשפעתן על ביצועי המניות.

התחזית כן קובעת

בברקליס בחנו את השינוי בקונצנזוס האנליסטים בנוגע לתחזית ה-EPS (רווח נקי למניה) של הבנקים האירופיים בכל חודש מאז דצמבר 1990 (שינויים של יותר מ-3% לכל כיוון), תוך שהם בוחנים כיצד התנהגו המניות בחודשים שקדמו לשינוי בהמלצה ובחודשים שלאחר מכן. התוצאות מראות כי בנקים שקיבלו העלאת תחזית EPS, הציגו בשלושת החודשים שקדמו להמלצה תשואת יתר של 3.1% על הסקטור, והמשיכו להציג תשואת יתר ממוצעת של 1.6% בשלושת החודשים שלאחר מכן.

בהתאם לכך סבורים בברקליס, כי הדבר מאשר שבעוד אנליסטים אינם יכולים לחזות את נקודת המפנה מבחינת תפקוד המניות בצורה טובה, יש עדיין משמעות לשינוי בתחזית שלהם.

הבנק מעיר בנוסף שגם במבט ארוך טווח, לאורך 20 השנים האחרונות, מניות בנקים שקיבלו העלאות המלצה, תפקדו טוב יותר מאלו שקיבלו הורדות המלצה והציגו תשואת יתר על הסקטור. עם זאת, בברקליס לא מצאו קשר בין גודל השינוי בתחזית לבין גובה תשואת היתר.

הבנקים שקיבלו העלאה בתחזית ה-EPS , הציגו אם כך בממוצע תשואות יתר, אך לא כולם עשו זאת. למעשה, הבנקים שהציגו תשואות חסר על הסקטור בתקופה שלפני העלאת התחזית, המשיכו בשלושת החודשים שלאחר ההעלאה להציג תשואת יתר ממוצעת של 2.4%. מנגד, אלו שהציגו תשואות יתר בטרם ההמלצה, נעו פחות או יותר עם הסקטור בשלושת החודשים שאחרי מתן ההמלצה.

בניגוד להעלאות תחזית, מעניין לציין כי לא ניכרה השפעה על ביצועי מניות שקיבלו הורדת תחזית. כלומר, מניות שתפקדו היטב לפני הורדת התחזית, המשיכו לעשות זאת גם לאחר ההורדה, ולהיפך.

המלצות ואזהרות

טענת ברקליס היא שלשינויים בתחזיות ה-EPS מצד אנליסטים יש משמעות, אך העלאת תחזיות משנה יותר מהורדה. המניות שמציגות את תשואת היתר הגבוהה יותר, הן אלו של בנקים שתפקדו פחות טוב מהסקטור לפני ההמלצה.

אמצע פברואר השנה היווה נקודה מפנה, שממנה החל סקטור הבנקאות להידרדר: הוא נפל מאז כ-20%. לכן זהו זמן אטרקטיבי, לטענת ברקליס, לבחון אלו מניות עשויות להציג ביצועי יתר על הסקטור. בהתאם סרקה מחלקת המחקר מניות בנקים, שקיבלו מחד העלאה בתחזית ה-EPS החל מאמצע פברואר, ומאידך פיגרו לפני כן אחר הסקטור מבחינת תשואה.

מניות RBS , Unicredit וסוסייטה ג'נרל עונות, לפי ברקליס, בצורה הטובה ביותר על הקריטריונים הללו: RBS עם עלייה של 10.6% בתחזית ה-EPS, ותשואת חסר של כ-9% על הסקטור; Unicredit עם עלייה של 5.4% בתחזית, ותשואת חסר של 10.5%; וסוסייטה ג'נרל עם עלייה של 4.2% בתחזית, ותשואת חסר של 3.7%.

מנגד מציינים בבנק את מניות קבוצת הבנקאות לויד'ס הבריטית ו-Commerzbank הגרמנית, ככאלו העשויות להציג ביצועי חסר על הסקטור, אם וכאשר החששות ממשבר החוב האירופי יירגעו. מניות אלו, מציינים בברקליס, קיבלו הורדה בתחזית ה-EPS, אך בניגוד למרבית מניות הבנקים האירופיים האחרים, ירדו פחות מאשר ההורדה בתחזית - מה שהביא לעלייה של 10%-15% במכפיל הרווח שלהן.

מניות הבנקים האירופאייםשעשוייים להציג תשואת יתר על פי ברקליס
 מניות הבנקים האירופאייםשעשוייים להציג תשואת יתר על פי ברקליס

הגורמים בכתבה עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים, לרבות אלו שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם