אלי רייפמן שוב בדרך לכלא: הורשע בקבלת דבר במירמה וזיוף

‎המחוזי קבע כי מייסד אמבלייז אלי רייפמן הוציא במירמה כ-6.3 מיליון שקל מחברות זרות, באמצעות זיופים ומצגי-שווא לפיהם בבעלתו כ-9 מיליון מניות אמבלייז

‎‎אלי רייפמן בדרך לכלא - והפעם לתקופה ממושכת: בית המשפט המחוזי בתל-אביב הרשיע היום (א') את אלי רייפמן, מייסד חברת אמבלייז, בעבירות של קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, זיוף ושימוש במסמך מזויף.

השופט דוד רוזן קיבל את טענות הפרקליטות וקבע כי רייפמן הוציא במירמה 6.3 מיליון דולר מחברת וינטון קפיטל (‏WILTON CAPITAL HOLDINGS‏) ומקרן ‏Double U trading‏, באמצעות מצגי-שווא אותם הציג בפניהן, לפיהם הוא מחזיק בבעלותו ובשליטתו סך של כ-9 מיליון ממניות חברת אמבלייז.

השופט דוד רוזן קבע כי בבעלות רייפמן לא היו בתקופה הרלוונטית לכתב האישום מניות אמבלייז, וכי חברת ‏JMFINN‏ לא החזיקה מניות בעבורו.

"התוצאה ההגיונית היחידה ממסקנה זו", קבע השופט, היא שרייפמן, או מי מטעמו, זייפו את המסמכים שעל בסיסם העבירו החברות לרייפמן את מיליוני הדולרים.

‎‎זיוף מסמכים

‏לפי הכרעת הדין, בתחילת 2009 גמלה בלבו של רייפמן החלטה להוציא במירמה מיליוני דולרים מהחברות הזרות, באמצעות מצגי-שווא ומעשי זיוף. כדי להוציא את תוכניתו לפועל, ניהל רייפמן משא-ומתן עם וינטון לקבלת הלוואה בסך 3 מיליון דולר. וינטון דרשה מרייפמן להעמיד כבטוחה להלוואה 9 מיליון מניות אמבלייז, שלטענתו נמצאו בבעלותו.

בית המשפט קבע כי על מנת להשיג את מבוקשו יצר רייפמן מצג-שווא כלפי וינטון, לפיו המניות שבבעלותו מוחזקות בנאמנות על-ידי נאמן, וטען כי הוא לא יכול לגלות את שם הנאמן - שידוע רק לו ולעו"ד דורון אפיק, ששימש כנאמן להסכם ההלוואה.

בהמשך, הורשע רייפמן כי זייף מסמך שנחזה להיות חתום על-ידי אנדרו דאימונד, נציג חברת הברוקרים האנגלית ‏JMFINN & CO‏, כאסמכתא וכראיה לקיומן של המניות. במסמך המזויף רשם רייפמן בכזב כי ב-17 בפברואר 2009 החזיקה ‏JMFINN‎‏ בחשבונו של רייפמן לפחות 9 מיליון מניות, כאשר בראש המסמך הופיעו פרטי החברה באופן הנחזה להיות נייר המכתבים שלה.

רייפמן העביר המסמך המזויף לאפיק, כדי שיצרפו להסכם ההלוואה, ולמחרת, בהתאם להסכם, בעקבות מצג-השווא ועל סמך המסמך המזויף, קיבל מחברת וינטון 3 מיליון דולר. רייפמן התחייב להשיב את ההלוואה עד לאפריל 2009, בתוספת עמלה, אך לא עמד בכך.

בנוסף, הורשע רייפמן כי במהלך ינואר 1009 הוא חתם, במשרדו של עו"ד אפיק, על הסכם למכירת 10 מיליון ממניות אמבלייז, תמורת 3.3 מיליון דולר לקרן ‏DOUBLE U‏, ולסטיבן שוורץ, למרות שלא היו בבעלותו.

כדי לשכנע את הרוכשים כי הוא אכן מחזיק במניות אמבלייז, זייף רייפמן הודעת מייל ששלחה חברת ‏JMFINN‏ ושינה את תוכנה באופן הנחזה לכך שהחברה מחזיקה עבור רייפמן חשבון מניות אמבלייז. רייפמן הדפיס את המייל המזויף ומסרו לידי עו"ד אפיק, כראיה לאחזקותיו במניות. בזכות המייל המזויף קיבל לידיו רייפמן 3.3 מיליון דולר מ‎ DOUBLE U‎‏, ומסטיבן שוורץ.

‎‎‏3 תקופות בכלא

‏כזכור, נגד רייפמן מתנהל גם הליך אזרחי, ובמארס 2009 הוציא בית המשפט צו כינוס נכסים נגדו. לאחר הוצאת הצו הורתה שופטת המחוזי בתל-אביב, ורדה אלשיך, לרייפמן להעביר את מניותיו באמבלייז לרשותו של המנהל המיוחד, עו"ד איתן ארז. ואולם, רייפמן סירב וטען כי הוא אינו יכול לעשות כן מכיוון שהמניות כבר לא בשליטתו, אלא מוחזקות בעבורו על-ידי נאמנים. בעקבות סירובו ישב רייפמן בכלא 3 פעמים בגין ביזיון בית המשפט.

‏לפי גירסתו של רייפמן, הוא נהנה הקצה של כ-39 מיליון מניות של אמבלייז, המוחזקות עבורו בנאמנויות עיוורות. מנגד, קברניטיה של אמבלייז כיום טוענים כי לאור הסתבכותו של רייפמן בחובות החל כ-2006 ואילך, כבר מזה מספר שנים, אין הוא זכאי עוד למניות כלשהן של אמבלייז, כך שהנאמנים המופיעים בספרי החברה אינם מחזיקים במניות אלה לטובת רייפמן, אלא לטובתם של נהנים אחרים.

‏רייפמן מיוצג בידי עורכי הדין אלקנה לייסט וניר רהט מהסניגוריה הציבורית. את המדינה ייצגה עו"ד ענבר פלש מפרקליטות מחוז תל-אביב (פלילי). ‏‎‎‏