הערבים כובשים את הערביות

מתלוננים על הכיבוש הישראלי - ולא פוצים פה על כיבוש הנשים, האכזר והנצלן מכולם

בסוף השבוע נרצחה מאיה נאג'ם, צעירה בת 21 מהכפר הדרוזי סג'ור. בעלה נעצר כחשוד במעשה.

עוד רצח מני רבים של אישה בידי בעלה? - לא צריך לבלבל בין הרציחות המתועבות אצלנו, היהודים, לבין הרציחות בחלק מהמגזר הערבי-מוסלמי, בין שהם דרוזים או מוסלמים ממש.

מחוץ לאיסלאם רוצחים בגלל קנאה, פרובוקציה, הפרעות נפשיות. אצל חלקים בעולם הערבי-מוסלמי, בעיקר השמרני שבו, רוצחים נשים גם כאידיאולוגיה. כמסורת. כחובה דתית-חברתית.

הרציחות נעשות בקור-רוח, לאחר תכנון, ובדרך-כלל בהשתתפות קרובים וחברים, לפעמים הורים. הרוצחים אינם נחשבים לאנשים שפלים, אלא למי שמילאו את חובתם. כלפי המשפחה, הדת, המסורת.

רצח יום יומי

לפעמים הרצח עצמו אינו הדבר הגרוע ביותר לאישה. למעשה האישה בחלק מהחברה הערבית המוסלמית נרצחת כל יום, כל שעה, כל דקה. מרגע בואה לעולם היא מנוצלת על-ידי לא מעט גברים, ההופכים אותה, בעצם, לשפחה.

היא אינה זכאית לשום סוג של חיים פרטיים משלה. כל ייעודה בחיים מתמצה בלהגיש קפה ואוכל לבעל, וגם להביא פרנסה, כאשר הבעל מעדיף במקרים רבים לשחק שש-בש ולעשן נרגילה. ובתוך זה היא אמורה להוליד ילדים רבים ולטפל בהם.

אין כמעט דבר כזה שהבעל עוזר במשהו. כי לעזור לאשה נחשב ל"לא גברי" - והשכנים ידברו. אין בעיה עם גבריות של גבר שאינו עובד וחי על חשבון אשתו. ברגע שהוא עושה לעצמו קפה, הלכה הגבריות.

על כל זה אנחנו כמעט לא שומעים. מדברים, צועקים בעצם, על הכיבוש הישראלי - אף מילה על הכיבוש שלהם, כיבוש הנשים, שהוא אכזר ונצלן יותר מכל כיבוש אחר. מתלהמים נגד השפלת ערבים במחסומים, לא מזכירים את ההשפלה הנוראה בהרבה של חלק מהנשים שלהן, מתעלמים מהרצח המתבצע בנפשותיהן, בגופן, בזכותן לחיים.

חברה בלתי ראויה

לפני שמקבלים מדינה, צריך להיות ראוי לה. חברה, בה חלק מהנשים אינן קיימות כבני אנוש, אלא כדי לשרת את הגברים; חברה, בה אישה פוחדת להתלונן על המצב הזה, מתוך ידיעה כי תשלם על כך בחייה; חברה, בה חלק מהנשים חוששות להעלות הרהור על גירושין; חברה, בה לא מאפשרים לאישה לבחור את בן-זוגה; חברה ההורגת את נשותיה גם בעודן בחיים - לא ממניעים דתיים, אלא בגלל טעמים אנוכיים. חברה כזאת לא ראויה למדינה, לא ראויה אפילו לאוטונומיה.

נצלן, עצלן וברוטאלי

אין מה לצפות מהמנהיגים הערבים בישראל שיעשו משהו, כי הם יודעים שמאבק למען הנשים זה אובדן קולות מאסיבי. גם הערבים והמוסלמים הנאורים, ויש כמובן כאלה. היחידים שיכולים לעזור לנשים הערביות, וזה לא קל, הם אנחנו, היהודים.

יכול להיות שאנחנו לא סוללים מספיק כבישים ולא בונים די במגזר הערבי. אבל לא זאת הבעיה העיקרית של המוסלמים הערבים, בטח לא של הרבה נשים ערביות.

לפני שאנחנו משחררים את הערבים מהכיבוש שלנו, כדאי שנעשה קצת יותר כדי לשחרר את האישה הערבייה מכיבושה בידי אותו גבר, שהוא במקרים רבים אנוכי, נצלן, עצלן וברוטאלי.