עזיבה תפגע בבנק הפועלים

קינן לא עשה זאת לבדו: מלמעלה הייתה הנחיה אסטרטגית של היו"ר סרוסי ומלמטה הנהלה חדשה ורעבה שקינן בנה וגיבש

1. מה קורה למטוס המאיץ על המסלול לקראת המראה, אך בעוד הוא מגביר מהירות ומתכונן לעלות לאוויר, הוא נאלץ לדומם מנועים ולחזור להאנגר? איזה נזק ייגרם למטוס? מתי יוכל לחזור ולהמריא? המטוס הוא בנק הפועלים ואם כתוצאה מהחלטת הפרקליטות ייאלץ קינן לעזוב את תפקידו כמנכ"ל, הפגיעה בבנק תהיה לא פשוטה.

בשנתיים האחרונות הצליח קינן לשקם את בנק הפועלים ולהביא אותו למצב שבו הוא מתחרה ראש בראש מול בנק לאומי. קינן לא עשה זאת לבדו: מלמעלה הייתה הנחיה אסטרטגית של היו"ר סרוסי ומלמטה הנהלה חדשה ורעבה שקינן בנה וגיבש. אבל משקלו הסגולי של קינן בבנק הפועלים גבוה מהרבה ממשקל מנכ"לים אחרים. קינן היה הרוח החיה בתהליך, הוא הפיח רוח קרב בעובדים ודחף את ההנהלה קדימה. עזיבתו תקטע תהליכים, תאט אחרים, תעכב החלטות ותפגע במורל.

2. מהמידע הקיים (אלא אם כן יתברר שבתיק החקירה מסתתרות פרשיות כבדות ומשמעותיות נוספות) לא נותר אלא לתמוה על האצבע הקלה של הפרקליטות על ההדק הפלילי. קרוב לוודאי שקינן טיפל בהלוואה לדנקנר בצורה לא תקינה, אבל אי אפשר להימנע מהשאלה כיצד חריגה מנוהל בנקאי תקין, שהיא שבמהותה חריגה מנהלית מכללי ממשל תאגידי, הופכת לפתע לאירוע פלילי בטיפול משטרת ישראל. התחושה היא שלמישהו דחוף מאוד להציג על החגורה שלו קרקפת של אח"מ, במקרה זה מנכ"ל בנק גדול.

3. היכן שיש מפסיד יש גם מרוויחים, ובמקרה הזה אפשר להצביע על שלוש מרוויחות: הראשונה היא לילך אשר טופילסקי. ראש החטיבה הקמעונאית הצעירה (41) והשאפתנית תנסה לשדרג את מעמדה בבנק. היא צפויה להתמודד על תפקיד ממלא מקום המנכ"ל ואם לא תצליח, תנסה לקבע את מעמדה כמספר 2. טופילסקי גם תנסה לנצל את היעדרות קינן כדי לקצץ את כנפי ראש מערך השיווק אלי כהן, שנטל ממנה, בגיבוי קינן, סמכויות נרחבות.

השנייה היא ראש חטיבת נכסי לקוחות חנה פרי זן. קינן מוביל מהלך של העברת חדרי המסחר מפרי זן לחטיבת GT של ענת לוין. המעבר יפגע קשות במעמדה של פרי זן ועשוי להיות צעד ראשון בפירוק החטיבה שהיא מנהלת. עזיבת קינן תבלום המהלך ותנציח את המצב הקיים.

השלישית היא אפרת פלד, נציגתה של אריסון בדירקטוריון הבנק. מעמדה של פלד נחלש לאחר שאריסון הפסידה בעימות עם בנק ישראל בשנת 2009 ונאלצה להעביר מתפקידו את דני דנקנר. תהליך מינוי מ"מ מנכ"ל היא הזדמנות של פלד לחזור לעמדת השפעה ולמנות אדם שיזכור מי תמך בו.