תוכנית הנשיא

יחסית לתקציבים שהמדינה מחלקת ביד נדיבה, זו אינה השקעה חריגה והיא מוצדקת בהחלט

בשבוע שעבר הוזמנתי להשתתף בישיבת צוות ההיגוי של היוזמה הלאומית לפיתוח דור מדעני העתיד של מדינת ישראל. זהו פרויקט שאפתני שמטרתו לאתר ולהכשיר בני נוער להיות ראש החץ של מדינת ישראל בתחומי המחקר, הפיתוח והחינוך המדעי.

בבסיס הפרויקט עומד נשיא המדינה, מר שמעון פרס, שקרא לשמר את מעמדה של ישראל כמעצמת מדע וטכנולוגיה, וזאת על-ידי הכשרת מנהיגות מתאימה מקרב בני הנוער. על-מנת לממש את חזון הנשיא, התגייסו לצוות ההיגוי נציגים מהאקדמיה, ממערכות החינוך והביטחון, אנשי היי-טק ותעשיינים, גופים פילנתרופיים, וכמובן בית הנשיא. התוכנית נתמכת גם על-ידי האגף למחוננים ולמצטיינים במשרד החינוך, ומרכז את הפעילות איציק תורג'מן, סמנכ"ל לקידום מצוינות בקרן רש"י ובעברו בכיר בחיל המודיעין וחתן פרס ביטחון ישראל.

על התוכנית עמל צוות ההיגוי בשנתיים האחרונות, והיא מתחילה באיתור בני נוער מצטיינים ויצירתיים בגילי 13-17 ברחבי הארץ, תוך הקפדה על שילוב נערות ונערים מאזורי הפריפריה החברתית והגיאוגרפית של המדינה.

בני הנוער שאותרו עוברים מבחני התאמה מורכבים, הכוללים גם מבדקי אופי ומנהיגות, כדי לוודא שהתוכנית תכשיר לא רק אנשי מדע מבריקים, אלא גם מנהיגים לעתיד שייקחו על עצמם אחריות ויהוו "עילית משרתת", כדבריו של ברק בן-אליעזר, ממובילי היוזמה הלאומית.

בן-אליעזר הוא מנכ"ל חברת ההשקעות Winnovation והיה בעבר מפקד תלפיות, יועץ מיוחד למפכ"ל המשטרה ולמועצה לביטחון לאומי, ואחד ממייסדי התוכנית הלאומית לקידום מדעני העתיד. "המוטו שלי בתלפיות היה השמיים הם הגבול, והדרך - דרך ארץ", הוא אמר לי.

"האתגר שלנו הוא לאתר, לטפח וללוות את אותם הצעירים, שגם יפרצו את הדרך במדע ובטכנולוגיה, גם יקפידו להיות בני אדם, וגם ישאפו לתרום מכישרונם לכלל החברה בארץ ובעולם", אמר בן-אליעזר, "רוב ההיי-טק של עידן המידע כיום יהיה מחר נחלת הכלל. כדי להוביל אנחנו צריכים להשקיע בתשתיות של העידן הבא - הטכנולוגיות המשולבות. בתחום הזה למדינת ישראל יש יתרון יחסי משמעותי, ואנחנו בוחרים את מצטייני הדור הצעיר ובונים את התשתית האנושית לעידן הבא".

התוכנית הלאומית לקידום מדעני העתיד החלה לפעול במתכונת ניסיונית לפני שנתיים, במסגרת היחידה לנוער שוחר מדע שבאוניברסיטת תל אביב. 44 תלמידים מצטיינים מרחבי הארץ החלו ללמוד בתוכנית מיוחדת באוניברסיטה, במקביל ללימודיהם הרגילים בבתי הספר.

בשנת הלימודים הקרובה תופעל התוכנית גם בטכניון. המטרה היא להרחיב את התוכנית לקמפוסים אקדמיים נוספים ברחבי הארץ. צוות ההיגוי מקדיש בימים אלה מאמצים רבים לכך, ולא פחות חשוב הוא גיוס משאבים כספיים. ההערכה היא שעלות הכשרתו של תלמיד בתוכנית היא 4,000 דולר בשנה. המטרה היא להגיע בתוך שמונה שנים למצבת קבועה של 600 תלמידים בשנה, כלומר עלות שנתית של 2.4 מיליון דולר. יחסית לתקציבים אחרים שמדינת ישראל מחלקת ביד נדיבה, תסכימו איתי שההשקעה הכספית הזו, בקידומו של הדור הבא של "עילית משרתת", אינה השקעה חריגה והיא מוצדקת בהחלט.

יזהר שי הוא שותף כללי בקיינן פרטנרס ומנהל פעילות הקרן בישראל