"החברות הגדולות אוגרות קרקע במיליארדי ש' - ולא בונות"

"מטה המאבק בהפרטת הקרקעות" ממליץ לממשלה בין השאר לקיים בנייה מסיבית לדיור ציבורי, לאכוף את חוזי הפיתוח עם חברות יזמיות גדולות, ולמסות חברות על קרקע לבנייה שאינה מנוצלת

"מטה המאבק בהפרטת הקרקעות", המאגד בתוכו לא מעט גופים (ביניהם תנועת דרור ישראל, השומר הצעיר, המחנות העולים, תנועת אם תרצו, אגודת הסטודנטים של אונ' ת"א ועוד..) פרסם מסמך מעניין תחת הכותרת: "מצוקת הדיור והמדיניות הקרקעית של הממשלה".

מחברי המסמך, שמופץ בימים בהם מחאת האוהלים תופסת תאוצה ברחבי הארץ, טוענים כי ניתן לפתור את מצוקת הדיור בישראל אולם מדיניות הממשלה הכוללת ובמיוחד המדיניות הקרקעית "תורמת למצוקה זו ומובילה לעליית מחירי הדיור". חמור מכך - "הממשלה פועלת לכך שלא יעמדו לרשות אף אחד מממשלות העתיד בישראל את הכלים הנדרשים לפתרון מצוקת הדיור. נכון לעכשיו הממשלה מאפשרת לספקולציה, על מגוון צורותיה, להעלות את מחירי הדיור".

לחברות היזמיות הגדולות יש שטחים גדולים המיועדים לבנייה למגורים אולם הן אוגרות אותם ובונות עליהם בקצב איטי. חלק מהקרקעות הן פרטיות וחלקן בחכירה ממינהל מקרקעי ישראל, תחת חוזה פיתוח, למרות שהחברות לא עומדות בחוזה הפיתוח (כלומר אינן בונות ולא משווקות דירות למגורים) "המינהל אינו מממש את זכותו וחובתו כלפי הציבור, לבטל את החוזה ולהעבירו ליזם שיבנה וישווק".

בהמשך מביאים מחברי המסמך דוגמאות ומציינים את החברות אלעד מגורים, מנרב ושיכון ובינוי ככאלה שיש בבעלותן קרקעות רבות שאינן מנוצלות לבנייה. לפי מטה המאבק, "חברת שיכון בינוי מחזיקה בבעלותה קרקעות בשווי 500 מיליון שקל ועוד 200 מיליון שקל בחכירה וחברת אפריקה ישראל, בבעלותה של שרי אריסון, מחזיקה מלאי קרקעות בשווי של כמעט 900 מיליון שקל".

הממשלה, כך נטען, מתעלמת מהתופעה של אגירת קרקעות ולא מטפלת בריכוזיות בהחזקת הקרקעות. זאת ועוד, הממשלה בראשות נתניהו אף פועלת להעברת 800 אלף דונם ממקרקעי ישראל לבעלות פרטית, בעוד שבכל ישראל יש רק כ-430 אלף דונם עתודות קרקע לבנייה.

אז מה אפשר לעשות? "הפיתרון למצוקת הדיור בפעולה כוללת של הממשלה". מחברי המסמך ממליצים לממשלה לקיים בנייה מסיבית לדיור ציבורי, לאכוף את חוזי הפיתוח עם חברות יזמיות גדולות, למסות חברות על קרקע לבנייה שאינה מנוצלת, למסות דירות להשקעה גם למשקיעים מחו"ל ומוסדיים, לתקן תקנות למניעת ריכוזיות ולפתח באופן מאסיבי את הפריפריה.

בנוסף מומלץ לממשלה "להטיל פיקוח על שכר הדירה כך שיעמוד על 95% מהמשכנתא הממוצעת. צעד זה יוביל לירידה מאסיבית ברכישת דירות להשקעה". על הממשלה גם למנוע את הפרטת מערך התכנון ולהקצות עשרות תקנים חדשים למינהל התכנון במשרד הפנים, לצורך האצת הבנייה, ולהאיץ את ההשקעה בתהליכי פינוי בינוי ותמ"א 35 במימון ממשלתי.