הערכות בארה"ב: רופרט מרדוק ייבעט מניהול ניוז קורפ

דיווחים ב-CNBC ובסוכנות הידיעות בלומברג, בוחן תאגיד המדיה אפשרות להדיח את רופרט מרדוק המנכ"ל ■ היום שימוע בפרלמנט הבריטי על פרשת ההאזנות ב"ניוז אוף דה וורלד"

עריפת ראשים בקודקוד הפירמידה של ניוז קורפוריישן? לפי דיווחים ב-CNBC ובסוכנות הידיעות בלומברג, בוחן עתה תאגיד המדיה הענקי אפשרות להדיח את רופרט מרדוק, מנכ"ל התאגיד, הפנים הפומביות שלו והאדם שהטביע חותם ייחודי על נכסי העיתונות המודפסת שלו.

לפי הדיווחים, נפגש אתמול (ב') הדירקטוריון של ניוז קורפ . לבחון את ההדחה. סוכנות בלומברג טוענת, שהאדם שייבחן כמועמד להחליף את מרדוק בתפקיד המנכ"ל הוא צ'ייס קרי, שמכהן עתה כסמנכ"ל (COO). הידיעה מיוחסת למקורות "עם מידע על המצב".

לפי גרסת CNBC, מרדוק הוא שבוחן אפשרות להתפטר. גם לפי גרסה זו, קרי יהיה המנכ"ל הבא.

ישיבת הדירקטוריון התקיימה יום לפני השימוע על פרשת ההאזנות ב"ניוז אוף דה וורלד" בוועדה של הפרלמנט הבריטי. בשימוע יגיבו מרדוק, בנו ג'יימס ורבקה ברוקס, העורכת לשעבר של העיתון, על ההאשמות שה"ניוז" נקט דרכים פסולות להשגת ידיעות, לרבות ציתותים לא חוקיים לתאי טלפון קוליים של אנשים רבים, ובכללם נערה שנרצחה וקרבנות הפיגועים ב-11 בספטמבר 2001, וכן שיחוד אלפי שוטרים במאמץ להשיג סקופים.

הידיעות על הכוונה להיפטר ממרדוק דלפה על רקע הירידה הדרמטית בשווי של מניות ניוז קורפ. התאגיד, ששולט על "וול סטריט ג'רנל", רשת הטלוויזיה פוקס, ערוץ החדשות בכבלים פוקס ניוז, "ניו יורק פוסט" ו"טיימס" הלונדוני, הפסיד 13% מערכו בשבוע שחלף, כלומר שישה מיליארד דולר.

מכל מקום, מקור בכיר בניוז קורפ. הכחיש את הידיעה. המקור אמר לאתר "פוליטיקו" שלא התקיימה שום פגישה של הדירקטוריון לקבוע מחליף למרדוק. לדבריו, לדירקטוריון "יש תכנית מזה זמן וחבריו נפגשים באופן סדיר כדי לבחון מחדש את התכנית. הוא ציין, שכל ידיעה שלפיה התכנית לחילופי הנהגה הוכנסה ללח זמנים מואץ אינה מדוייקת.

לפי בלומברג, מנהלים בניוז קורפ הודאגו מביצועי מרדוק בחזרה שנערכה כדי להכינו לעדות בוועדת הפרלמנט. הסוכנות מציינת, שהכוונה להחליף את מרדוק אינה חרוטה בסלע וכי גם אם גם יעזוב את משרתו כמנכ"ל, הוא יוסיף לכהן כיו"ר.

לדברי "וול סטריט ג'רנל", אמר אדם שמומדע למתרחש שאם אכן יהיו חילופי גברי בניוז קורפ. הם יתרחשו בתוך כמה חודשים, לאחר שמבול הידיעות על השערוריות התורניות ב"ניוז אוף דה וורלד" ידעך.

"ניו יורק טיימס": מרדוק איים על עורך עיתון מתחרה

"ניו יורק טיימס" כותב היום, בתחקיר רחב ידיעה, כי הספקטקל סביב משפחת מרדוק הוא אירוע שהחוג הקרוב של רופרט מרדוק ניסה למנוע במשך שנים.

ראיונות שערך ה"טיימס" עם עשרות אנשים שהיו מעורבים בשערוריית ההאזנות, לרבות עובדים בעבר ובהווה של ניוז קורפ., חושפים מידע פנימי שמראה כיצד קבוצה קטנה של מנהלים נקטה במשך שנים אסטרטגיות שנועדו למעשה למנוע חשיפה של הדרכים הפסולות שעליהן נשען חדר החדשות של "ניוז אוף דה וורלד". כאשר הסקנדל העצים, ניסו מנהלים אלה לבלום את הנזק, אך לשווא.

ראיות שמצביעות על כך ש"ניוז אוף דה ורלד" שילם לשוטרים כדי לקבל מידע לא נמסרו לשלטונות במשך שנים, אומר ה"טיימס". החברה האם של העיתון הלונדוני שילמה סכומים גדולים לצדדים שאיימו להגיש תביעות משפטיות, אך התנתה את מתן הכספים בהתחייבות של המקבלים לשמור על שתיקה. הטבלואיד המשיך לשלם לכתבים ולעורכים עם מידע שהיה עלול להזיק לעיתון, אפילו לאחר שעובדים אלה פוטרו או נעצרו בחשד שצותתו לשיחות טלפון.

ציוד המחשב של עורך בכיר הושמד, מגלה ה"טיימס". ראיות שהיו כלולות בדוא"לים - אבדו. מנהלים לשעבר אמרו, כי ההנהלה הבכירה התעלמה מהצעה שגובשה בדיונים פנימיים ליטול אחריות על מה שנעשה.

עוד כותב ה"טיימס", כי רופרט מרדוק ובכירים אחרים לא ילכו בשקט. כשזרם הגילויים על מעללי "ניוז אוף דה וורלד" הפך למבול, החלו בכירים בארגון, ובכללם ברוקס, העורכת לשעבר, לטעון שגם עיתונים אחרים פרצו לתיבות קוליות. הבכירים החלו לחפש ראיות כדי לאשש טענה זו.

בפגישה פרטית, הזהיר רופרט מרדוק את פול דייקר, עורך הצהובון המתחרה "דיילי מייל" ואחד המאנשים החזקים בפליט סטריט: "לא נהיה הכלב הרע היחידי ברחוב". דייקר דיווח על כך לצוות ההנהלה של עיתונו. דובר של מרדוק לא הגיב על כך.

"ניו יורק טיימס" מגלה עוד, כי כאשר הבין רופרט מרדוק שהשערוריה לא תגווע במהרה, הוא השתתף בוועידה במערב ארה"ב. הוא הציע למנהל בניוז קורפ. שהוא, מרדוק, יטוס ללונדון בטיסה מסחרית רגילה כדי שייראה בציבור כאדם מהשורה. כשנאמר לו שזה לא יעזור, הוא הגיע ללונדון במטוס מנהלים.

שון האור, מחושפי הפרשייה, נמצא מת בביתו

בתפנית מקאברית, הודיעה אתמול המשטרה בלונדון על מותו של עיתונאי לשעבר ב"ניוז אוף דה וורלד", שון הואר, שהיה בין הראשונים שחשפו את מעורבות העיתון בהאזנות בלתי חוקיות של שיחות טלפון. בראיון ל"ניו יורק טיימס" אשתקד, אמר הואר, כי העורך לשעבר של הטבלואיד, אנדי קולסון, "עודד" האזנות לשיחות טלפוניות וכי טקטיקה זו היתה נפוצה בעיתון.

קולסון עבד ככתב לענייני בידור, יחד עם קולסון, שלימים נעשה יועץ התקשורת של ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון. הוא התפטר עם פרוץ השערוריה.

המשטרה אמרה, כי אין בינתיים הסבר למותו של הואר, שנמצא מת בביתו, אך ציינה שאינה רואה נסיבות חשודות במוות. שכנים של הואר סיפרו, לפי דיווחים בעיתונות הבריטית, שהוא היה "פראנואיד" והביע חששות שיבולע לו, אך שכניו לא היו בטוחים האם להאמין לו.