הסכם הרופאים: שעון נוכחות ותורנויות - תמורת תוספת שכר

ההסכם המהפכני לקראת חתימה עם הרופאים ■ לחצים של הרגע האחרון: רופאים בכירים מתנגדים לסוגיית השעון, מתמחים זועמים על היעדר תוספות מיוחדות עבורם

ראשי ההסתדרות הרפואית ונציגי משרד האוצר דיווחו היום (ג') לנשיאת בית הדין הארצי לעבודה, נילי ארד, על פריצת דרך במו"מ לקראת חתימה על הסכם עקרונות שיביא לסיום עיצומי הרופאים, שהחלו באפריל האחרון ונמשכו גם היום. עם זאת, בשעות האחרונות נראה כי הרופאים חצויים בדעתם ביחס להנהגת שעון נוכחות - אחת ההסכמות המשמעותיות ביותר שהביאו לאותה פריצת דרך.

על פי מקור המעורה במו"מ, ייתכן כי נציגי הרופאים מבקשים "לשפר עמדות" רגע לפני חתימת ההסכם, או לאמץ את הסעיפים הנדיבים להם הסכים האוצר תוך נסיגה מסעיפים נוחים פחות. לדבריו, המדינה הבהירה לרופאים כי הדברים בבחינת "הכל או כלום", כלומר כל תוספות השכר והסיכומים השונים מותנים בהסכמה לשעון נוכחות. עם זאת נראה כי לא מדובר רק בטקטיקה של הרגע האחרון: סוגיית השעון זוכה עדיין להתנגדות חריפה מצד רופאים בכירים, שמפעילים לחץ על ראשי ההסתדרות הרפואית.

על פי ההסכם המסתמן, הרופאים ידווחו לראשונה באופן מדויק ואמין על שעות העבודה שלהם. הדיווח יעשה ככל הנראה באמצעות הטלפון הסלולרי, שיכלול אמצעי איכון (GPS) כך שניתן יהיה לדעת את המיקום של הרופא ברגע הדיווח. מערכות השכר בבתי החולים יהיו מסונכרנות עם מערכת הדיווח, כך ששכר הרופא יהיה בהתאם לשעות בפועל. מנגד, לראשונה רופאים שיעבדו מעבר לשעות העבודה הנהוגות יזכו לשעות נוספות, על פי מכסות שייקבעו בין המדינה לבתי החולים ובהתאם לתעריף השעות הנוספות הקבוע בחוק.

ההסכם המתגבש קובע עוד כי לראשונה רופאים מומחים יחויבו בביצוע מספר תורנויות בחודש, וזאת עד ותק של 5 שנים כמומחה. עדיין לא נקבע סופית מה תהיה התמורה לכך, אולם נראה כי התשלום לתורנות מומחה תהיה גבוהה בכ-40% מתורנות של מתמחה, שממילא שקולה לארבעה ימי עבודה. בנוסף למומחים תהיה אפשרות לביצוע תורנות מקוצרת, שתסתיים בשעה 23:00 כך שיוכלו ללון בביתם אך בתעריף מופחת. כן נקבע כי רופאים במקצועות שבמחסור שיעתיקו את מגוריהם לפריפריה, יזכו למענקים של 250-500 אלף שקל.

תקופת ההסכם תעמוד ככל הנראה על 8-10 שנים בעלות כוללת של כ-2 מיליארד שקל, במסגרתה ישמרו הרופאים על שקט תעשייתי ולא ינקטו בעיצומים בקשר לתנאי העסקתם. בכל אחת מהשנים בהסכם יקבלו הרופאים תוספת שכר של כ-2.8%, זאת לעומת 1.8% בשנה כפי שנקבע בהסכם הכללי במגזר הציבורי. אולם, רופאים בפריפריה ובעיקר רופאים במקצועות שבמחסור יקבלו תוספות גבוהות יותר באופן משמעותי. עוד הוסכם כי שבוע העבודה יקוצר באופן רשמי ויעמוד על חמישה ימים, אף על פי שמרבית הרופאים כבר היום לא עובדים בימי שישי.

מחאת המתמחים

ההסכם המסתמן קובע כי מספר התורנויות של מתמחים יוגבל לכדי 8 בחודש, ואילו בהמשך יוגבל לכדי 6 תורנויות. בעקבות דרישתו של סגן שר הבריאות יעקב ליצמן לקצר גם את משך התורנות שעומדת כיום על 26 שעות ברצף, הוסכם לבסוף כי בשלב הראשון (בתוך שנה) יקוצרו התורנויות רק במחלקות המיון ובמחלקות הנשים, ואילו במחלקות הפנימיות יבצעו תוכנית ניסיונית בלבד לפי שעה. אחת האפשרויות מדברת על מעבר למשמרות של 12 שעות בלבד במחלקות המיון.

בתוך כך המתמחים בבית החולים מאיר בכפר סבא נטשו היום את העבודה במחאה על ההסכם המסתמן, בטענה כי הוא נחתם "מעל ראשם" וכי לא רק שהוא אינו מעניק להם תוספות מיוחדות, אלא שהגבלת מספר התורנויות עלולה לפגוע בכיסם. בתגובה אמר על כך ל"גלובס" גורם המעורה במו"מ כי הרופאים והמתמחים בפרט לא יכולים ליהנות מכל העולמות, במיוחד לאור העובדה שהם אלה שהתלוננו על עבודה מסביב לשעון ועל עיניים טרוטות. "מי שזורע רוח קוצר סופה", הוא אמר על כך.

עם זאת, ל"גלובס" נודע כי הגבלת מספר התורנויות אינה סוף פסוק: מסתבר כי המתמחים לא יחויבו אמנם לעבוד מעל 8 תורנויות בחודש, אולם אלה שיבקשו לעשות כן יהיו רשאים. נזכיר כי במסגרת ההסכם המתגבש יתווספו כמה מאות תקנים למתמחים, שאמורים לאפשר במידה מסוימת את הפחתת מספר התורנויות.

למחאת המתמחים הצטרפו גם רופאים בשיבא, רמב"ם ואיכילוב, כאשר מנכ"ל איכילוב פרופ' גבי ברבש הגדיל לעשות ותקף את ההסכם המתגבש: "אף אחד לא יכול לחייב אף אחד להחתים שעון... כל מה שהולך לקרות לא עונה על הצרכים שלכם ושל המערכת". נזכיר כי ברבש וחבריו המנהלים ציפו מראשי הר"י להתעקש על שר"פ, אולם אלה ויתרו על כך כבר בתחילת המו"מ.