הקיץ הזה הוא ירוק כהה

הנה לפניכם הנחת עבודה, שמי שיעשה בה שימוש, יזכה ליהנות גם מהראלי הבא בשווקים

זינוק עוצמתי חד והמפתיע בשווקים הפיננסים בימים שלאחר חילוצה מחדש של יוון תפס רבים מאיתנו לא מוכנים, כשהלך הרוח השתנה ללא התרעה מאדום לירוק אלים. הסרתה הזמנית של הטרגדיה היוונית מסדר היום שחררה את הקפיץ המתוח, כשתרחיש האימים בדמות חדלות פירעון של מדינה שוב הוצא אל מחוץ למשוואת תמחור הנכסים.

אלא שעם הסרתו של איום מעיק אחד, התפנה מקום לסוגיות טורדניות הרבה יותר, כאלה שיש בכוחן לעורר מחדש את מקדם אי הודאות בשווקים.

ניסיונות אובמה לדחוף ל-4 טריליון דולר קיצוץ מהגירעון התקציבי לטובת העלאת תקרת החוב בהיקף 14.3 טריליון דולר, נתקלו עד כה בסירובם של הרפובליקנים, בעיקר על רקע כוונת הממשל לממן מחצית מהקיצוץ באמצעות העלאת מיסים.

אם לא יושג הסכם להעלאת תקרת החוב בשבועיים הקרובים, עשויה ארה"ב חלילה להגיע למצב חדלות פירעון טכני, מאורע שייצור תגובת שרשרת מהירה וקטסטרופאלית שתקבור בוודאי את הכלכלה הגלובאלית לשנים ארוכות.

המצב נראה עגום לכאורה. בשילוב עם עליית התשואות החדה בגוש היורו והחשש מהקשיים לגלגול חובן של איטליה וספרד כשתשואות האג"ח ל-10 שנים נמצאות מעל רמה קריטית של 6%, האווירה עכורה והיא מדכאת את תיאבון המשקיעים לסיכון.

אך כאן בדיוק מסתתר הרמז לעוצמתו של המהלך החיובי בשווקים שיחל ברגע בו יוסרו גם האיומים החדשים. אי ודאות גבוהה במיוחד גלומה כעת במחיר הנכסים, ואם זו תיעלם אזי יש מקום לשינוי מהותי ברמת השערים.

הטעות הפטאלית שעשו הקברניטים בספטמבר 2008 כשאפשרו לבית ההשקעות ה-4 בגודלו בארה"ב לקרוס ולמוטט איתו את הכלכלה הגלובאלית, לימדה את הלקח באופן חד וברור. יעברו עוד שנות דור עד שימצא המנהיג שיהיה מוכן לחתום על חדלות פירעון של תאגיד פיננסי גדול או מדינה, על אחת כמה וכמה בתקופות רגישות של אמון ירוד בכלכלה.

תקרת החוב בארה"ב תעלה כך או אחרת, בהסכם עם הרפובליקנים או בלעדיו, וחדלות הפירעון תוסר גם היא מסדר היום עוד לפני המועד האחרון ב-2 לאוגוסט. מהלך צפוי שכזה יסיר אבן גדולה במיוחד מהדרך המפותלת של מסלול ההתאוששות הגלובאלי, ובאותה נשימה יאותת על תחילתו המיוחלת של הטיפול בחוב התופח, לראשונה מאז פרוץ המשבר.

ובגזרה האירופית, מגמת הזינוק בתשואת האג"ח הממשלתיות בדרום מערב היבשת תאלץ את מנהיגי האיחוד לטוות רשת ביטחון כלשהי להגברת האמון ביכולת ההחזר של החברות בגוש, בדומה לקרן החילוץ בהיקף 700 מיליארד אירו שהוקמה במאי שנת 2010. הקרן הושקה אז כמענה פסיכולוגי לעליית התשואות שהכתה ביבשת, והאפקט הושג במלואו.

מסחר דליל - תנודה חריפה

חודשי הקיץ החמים מרחיקים את הסוחרים מספרי הפקודות, ומחזורי המסחר קטנים באופן שעשוי להגביר את עוצמת התנודה במהלך של שינוי שערים, לטוב או לרע. אם אכן יורדו מסדר היום החששות המדוברים, תגובת השווקים עשויה להיות חסרת פרופורציה והעדרם של המוכרים יורגש במסחר.

התמחור החסר בשוקי המניות למול רווחיותן של החברות מוסבר היטב לנוכח האפשרות הזניחה שארה"ב או החברות בגוש היורו לא יוכלו לשרת את חובן. הנחת עבודה השוללת תרחיש שכזה תאפשר לנצל את הכוח הטמון בהסרת איום מהותי על הכלכלה, גם אם מדובר בדחייה בלבד של הבעיה. התנהגותם הצפויה של המנהיגים מרמזת לנו על מהלך דרמטי ומפתיע נוסף בשווקים כבר בתקופה הקרובה.

* האמור אינו מהווה המלצה לרכישה, החזקה או מכירה של נכסים פיננסיים כלשהם והעושה זאת פועל על דעתו בלבד