איך מסקרים בחו"ל את מחאת המחירים בישראל?

סוכנות בלומברג פרסמה כתבה רחבה על מחאת המחירים בישראל, שהחלה בעקבות תחקיר "גלובס" על יוקר מחירי המזון והתפשטה למחאה על מחירי הדירות הגבוהים ■ "מומנטום המחאה על יוקר המחיה בישראל מואץ - ועשוי לקרר האינפלציה"

מחאת המחירים בישראל, שהוצתה עקב תחקיר "גלובס" על יוקר מחירי המזון, זוכה לכותרות גם בתקשורת העולמית, שם מקבל הצרכן הישראלי מקום של כבוד. ידיעה רחבה על מחאת המחירים בישראל עלתה שלשום (ב') בסוכנות בלומברג, שם כבר ממהרים להכריז כי המחאה תניב פירות בדמות הורדות מחירים, כך שהאינפלציה צפויה להתקרר.

בכתבה מתוארת המחאה שהחלה כחרם הקוטג' בחודש שעבר, עם יותר מ-100 אלף איש שהצטרפו לקבוצה בפייסבוק להחרים את הקוטג'. החרם, כידוע, כופף את המחלבות והקוטג' הוזל, וכמו כן הוקמה ועדה ממשלתית לבחינת המחירים בשוק המזון כולו.

המאבק על מחירי המזון טרם הסתיים, אך במקביל הורחבה המחאה גם לשוק הנדל"ן, נוכח זינוק של יותר מ-60% במחירי הדירות ב-4 השנים האחרונות אשר גרר גם עלייה חדה במחירי השכירות. מחאת האוהלים מתפשטת כאש בשדה קוצים בערים מרכזיות בישראל, ובהתאחדות הסטודנטים מבטיחים להסלים את המאבק בימים הקרובים ו"להכאיב לממשלה".

"מומנטום המחאה על יוקר המחיה בישראל מואץ - ועשוי לקרר האינפלציה", נכתב בבלומברג. בכתבה מובאים גם דברים של ויקטור בכר, מנהל בבנק הפועלים, שאומר כי "גל המחאות נגד מחירי המזון והדירות תופס תאוצה. המחאה הצליחה להוריד מחירים של כמה ממוצרי החלב והיא כנראה מנעה גם העלאות מחירים עתידיות".

האינפלציה השנתית בישראל עומדת על 4.2% נכון לשנה שהסתיימה בחודש יוני. כלכלנים בשוק ההון צופים ירידה של האינפלציה ל-3% בעוד שנה, ולמעשה זו הפעם הראשונה מתחילת השנה שציפיות האינפלציה חוזרות לטווח היעד הממשלתי.

מחאת המחירים מתוארת בבלומברג כמחאה רחבה שמטרתה להוריד מחיריהם של מוצרי מזון, תחליפי חלב לתינוקות, דגני בוקר, שמן זית ועוד. גם מחאת האוהלים מתוארת בבלומברג כמחנות אוהלים שהוקמו במרכזי ת"א, ירושלים ובאר שבע, כאשר רה"מ בנימין נתניהו מוזכר כמי שהורה לממשלתו לבנות עוד "הרבה דירות".

"שוק הדיור שונה משוק המזון", אמר בכר לבלומברג. "אי אפשר להוזיל את הדירות בהינף יד. עם זאת, יש תחושה של שינוי".