המובילים לסנגור הארצי: אבי אודיז ויואב ספיר

המועמד המוביל הוא ד"ר יואב ספיר, סגנה של ענבל רובינשטיין ומנהל מחלקת תיקי הסנגוריה הציבורית המתנהלים בעליון

הוועדה לבחירת הסנגור הציבורי הארצי, שיחליף את הסנגורית הארצית הנוכחית, עו"ד ענבל רובינשטיין, החל משנת 2012, תתכנס בשבוע הבא לישיבת עבודה ראשונה. זאת, לאחר שלפני כ-10 ימים הסתיים תהליך הצגת המועמדויות לתפקיד. למכרז ניגשו עו"ד המתמחים בפלילים, הן משורות הסנגוריה הציבורית והן מהשוק הפרטי.

כעת נחשפת לראשונה ב"גלובס" הרשימה המלאה של המועמדים: מבין אנשי הסנגוריה, המועמד המוביל הוא ד"ר יואב ספיר, סגנה של רובינשטיין ומנהל מחלקת תיקי הסנגוריה הציבורית המתנהלים בעליון. ספיר, שעשה את הדוקטורט שלו בהרווארד, מלמד משפט פלילי בפקולטות שונות למשפטים, ונחשב כמועמד הטבעי לרשת את רובינשטיין. לצדו, הגישו מועמדות גם עו"ד יונה חייר, הסנגורית הציבורית של מחוז ת"א, וד"ר דליה חלק, הסנגורית הציבורית של מחוז הדרום.

אלא שלפי הגישה הקונה לה אחיזה בקרב חלק מחברי ועדת המינויים, דווקא סיכוייהם של המתמודדים מהשוק הפרטי נראים משופרים: מבין אלה, נראה עו"ד אבי אודיז, סנגור פלילי ותיק, כבעל סיכויים ממשיים לזכות בתפקיד. לפני חודשים אחדים ישב אודיז, בתפקידו כדיין בבית הדין המשמעתי של לשכת עוה"ד במחוז ת"א, לצידה של חייר, כדיין במשפטו של השר דן מרידור. בעוד שחייר ועו"ד ציון אמיר זיכו את מרידור, נותר אודיז בדעת מיעוט, כשביקש להרשיע את מרידור בקבלת שכר טרחה מותנה בתוצאה בייצוגו של ארקדי גאידמק בהליכי שימוע.

מועמדים נוספים שהציגו את מועמדותם הם עו"ד יורם סגי-זקס, וכן עו"ד דרור ארד-איילון.

הוועדה הסטטוטורית למינוי הסנגור הציבורי הארצי פועלת מכוח חוק הסנגוריה הציבורית, ובראשה עומד שר המשפטים, יעקב נאמן. יחד עמו מכהנים בוועדה פרופ' דוד ליבאי, פרופ' רון שפירא, השופטת בדימוס דליה דורנר ונציג הלשכה, עו"ד ז'ק חן.

הסנגוריה הציבורית קמה ב-1996 ביוזמתו של פרופ' קנת מן, שגם כיהן כסנגור הציבורי הארצי הראשון. בהמשך העביר מן את ניהול הסנגוריה לידיה של רובינשטיין, שמסיימת כעת שמונה שנים בתפקיד. כהונתה של רובינשטיין, שהייתה אמורה להסתיים בספטמבר הקרוב, הוארכה עד לסוף דצמבר, ועד מועד זה אמורה הוועדה להחליט מי יהיה יורשה.