יו"ר מרכז השלטון המקומי לח"כים: "הצביעו נגד הוד"לים"

שלמה בוחבוט: "שחברי הכנסת יוכיחו את נאמנותם לציבור ולמי שישנים ברחובות כמעט שבוע" ■ ח"כ סוייד: "יש לתקן את החוק כך שהיישובים הערביים ייהנו גם"

חוק הווד"לים להאצת הבנייה אושר לקריאה שנייה ושלישית בוועדה המשותפת (פנים וכלכלה) אבל לא כולם מרוצים מהחוק כפי שהוא אושר, ביניהם יו"ר מרכז השלטון המקומי, ראש עיריית רעננה וחבר הכנסת חנא סוייד. כזכור, מוקם יותר היום (ג') אושרה הצעת החוק ללא שילוב אלמנט הדיור בר השגה, אלא בשילוב אלמנט של דירות להשכרה.

‏‏"חוק הדיור הלאומי מוציא בפועל את היישובים הערביים מכלל האזורים שיכולים ליהנות או להפיק תועלת כלשהי מצעדי ייעול תהליך התכנון לפתרונות דיור", כתב ח"כ חנא סוייד (חד"ש) לראש הממשלה בנימין נתניהו לאחר אישור הצעת החוק בוועדה המשותפת. "שני התנאים שהחוק מציב בכדי למיין תוכנית כפרויקט דיור לאומי, כלומר מספר יחידות דיור שעולה על 200 ושטח שיותר מ-80% ממנו הוא בבעלות המדינה - שניהם אינם אופייניים בכלל ליישובים הערביים. יוצא אפוא שהיישובים הערביים יוחרגו ממעגל המגזרים שייהנו מהחוק המוצע וזאת למרות מצוקת הדיור האקוטית שבהם".

סוייד פנה לנתניהו במכתבו וביקש "לתקן את החוק כך שהיישובים הערביים ייהנו מחוק הווד"לים באותה מידה כמו שאר המגזרים במדינה".

גם ראש עיריית רעננה נחום חופרי שלח מכתב דחוף לנתניהו, בו הוא ביקש ממנו "לפעול בנחישות ובדחיפות כדי להביא לפתרון משבר הנדל"ן בישראל. המפתח לשינוי מצוי בידי ממשלת ישראל ועליה לקדם שיווק קרקעות מאסיבי מפוקח ולתת את דעתה על עלות מרכיב הקרקע, במיוחד כשמדובר בקרקע ציבורית-ממשלתית, ולאפשר את מכירתן בעלות הנמוכה באופן משמעותי מערכן בשוק החופשי".

חופרי הביע תמיכה במחאת האוהלים וציין ש"אחד החסמים הכבדים ביותר לקידום דיור בכלל ודיור בר השגה בפרט הינה הביורוקרטיה המסורבלת של הוועדות המחוזיות לתכנון ולבנייה. רעננה משוועת ושואפת לבנייה לזוגות צעירים אך התוכניות שיכולות לסייע בהובלת השינוי עדיין תקועות בהליכי אישור שונים. בעירייה מצפים בתקופה הקרובה למימושן של שתי תוכניות שיכללו כ-450 יחידות דיור בר השגה ולקידום תוכנית רע/2015 בצפון מערב העיר שתכלול הקמת כ-3,500 יחידות דיור ובהן כ-1,200 יחידות דיור בגודל מקסימאלי של 85 מ"ר".

שלמה בוחבוט: "הוכיחו נאמנותכם לציבור"‏

יו"ר מרכז השלטון המקומי, שלמה בוחבוט, קרא לחברי הכנסת להתנגד לחוק. "לא חלפו 24 שעות מהדיון המשותף שלנו אתמול עם ועדת הכלכלה, כשח"כ כרמל שאמה הבטיח לקדם את הדיור בר ההשגה במסגרת הרפורמה והנה אנו מתבשרים שהחקיקה צפויה לעבור ללא פתרון למצוקה החברתית הנוגעת לכולנו" אמר בוחבוט.

עוד הוסיף בוחבוט כי הוא "קורא לחברי הכנסת, בעיקר מסיעות הקואליציה, להוכיח את נאמנותם לציבור ולמי שישנים ברחובות כמעט שבוע ולהתנגד לרפורמה ולחוק ועדות דיור לאומיות להאצת הבנייה, ללא פתרונות אמיתיים שיכללו גם דיור בר השגה. השלטון המקומי ימשיך להיאבק למען פתרונות. אני קורא לראשי הערים בכל הארץ לסייע בכל האמצעים העומדים לרשותם, למאהלי המחאה שישנם ומתווספים ברשויות השונות".

במרכז השלטון המקומי מזכירים כי הרשויות המקומיות הגישו בשנים האחרונות עשרות תוכניות לדיור בר השגה, אך הממשלה העדיפה לדחות או להתעלם לחלוטין מתוכניות אלו, ללא מתן פתרון חלופי למצוקת הדיור הגוברת.

בוחבוט פנה גם אל שר החוץ, אביגדור ליברמן, שנכח אתמול לזמן קצר בדיון וקרא לו לזעזע את הממשלה נוכח משבר הדיור: "רק משבר אמיתי ואיום על הקואליציה יכול לשנות את המצב . אתמול בכנס נכחו עשרות חברי כנסת בעלי מוטיבציה ורצון עז לשנות, אסור לזנוח את המחויבות לציבור".